Samochodowy "król nędzarzy"?

Tata nano, który uznawany jest obecnie za najtańszy samochód świata może wkrótce stracić swój tytuł "króla nędzarzy".

Prototyp o nazwie IG
Prototyp o nazwie IGAFP

Nad stworzeniem tańszego, produkowanego na masową skalę pojazdu pracują bowiem inżynierowie zatrudnieni u jednego z największych chińskich potentatów motoryzacyjnych - w koncernie Geely.

Jak podaje brytyjski Autocar, koncern który stał się niedawno właścicielem marki Volvo, ma zamiar stworzyć samochód tańszy od nano nawet o 1/4. Auto bazować ma na zaprezentowanym na salonie w Szanghaju prototypie o nazwie IG. Ten ostatni mierzy 3,17 m długości. Rozstaw osi to 2,1 m.

W przeciwieństwie do nano napęd przenoszony ma być na przednią oś. Auto napędzane będzie najprawdopodobniej silnikiem benzynowym o pojemności 1 litra. Moc jednostki napędowej to 70 KM, moment obrotowy wynosi 95 Nm. Prototyp korzysta również z bezstopniowej przekładni CVT, ale nie wiadomo, czy znajdzie się ona również w kolejnym "najtańszym samochodzie świata".

Samochód miałby wejść do produkcji już w 2012 roku. Co ważne, koncern Geely nie powinien mieć problemów z dostarczeniem tego pojazdu również na europejskie rynki.

Z początkiem roku uruchomiona została fabryka samochodów osobowych Geely w Rosji. Dzięki temu rosyjscy klienci mogli skorzystać z premii wrakowych za złomowanie starych samochód. Rząd zadecydował bowiem, że dopłaty będą przyznawane wyłącznie do samochodów produkowanych na terenie Rosji.

Tylko w tym roku Chińczycy planują sprzedać w Rosji 12000 samochodów. Na tamtejszym rynku od dłuższego czasu dostępne są też pojazdy takich marek jak: Cherry, Lifan, Great Whall, czy BYD Auto. Do 2012 roku Geely ma zamiar rozszerzyć swoją ofertę o kilka europejskich krajów.

Za najtańszą wersję nano trzeba zapłacić w Wielkiej Brytanii około 2,5 tysiąca funtów. Geely IG mogłoby kosztować nawet o 500 funtów mniej. W przeliczeniu na złotówki daje to niecałe 10 tys. zł. Chińczycy twierdzą, że samochód będzie się też mógł pochwalić lepszą niż w przypadku nano jakością.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas