Samochód do gaszenia samolotów

Modułowy system produkcji, a także rozbudowana sieć serwisowa sprawiają, że szwedzkie podwozia stają się popularną bazą samochodów specjalnych.

Kliknij
KliknijPolski Traker

Podwozie przyjechało ze Szwecji (Södertälje) - tylko tam produkowane są kabiny załogowe. Układ napędowy 6x6 napędzany jest przez popularny silnik Scania DC 1214 Euro-3 o mocy 420 KM. Odmiana Euro-4 tej jednostki potrzebuje sporo miejsca na chłodnicę, więc raczej nie zmieści się pod kabiną P, którą posiada egzemplarz zakupiony przez szwedzką jednostkę gaśniczą. Mniej kłopotliwa w montażu jest odmiana Euro-4, ale o mocy 380 KM lub 340 KM.

Automatyczna skrzynia biegów Allison gwarantuje przeniesienie największych wartości momentu obrotowego na starcie. Dzięki nim w pełni obciążony pojazd (26 t) żwawo rusza z miejsca, a na rozpędzenie się do 80 km/h potrzebuje 35 s. Dla porównania podajmy, że ten sam czas osiąga 600-konny R620 ciągnący 40-tonowy zestaw. Natomiast ciągnik o mocy 420 KM 80 km/h rozwija w ok. 49 s. Poza dobrym przyspieszeniem automat zapewnia swobodę kierowcy - strażakowi obsługującemu urządzenia pokładowe, tj. armatki wodne, radiostację itp.

Pojazd został uzbrojony w specjalistyczne ogumienie marki Michelin 395/85 R 20 XZL przystosowane do przenoszenia dużych obciążeń bocznych. Ze względu na charakter wykonywanych zadań wóz bojowy powinien zachować stabilność podczas jazd z dużą prędkością po łuku - własności opon są równie ważne jak charakterystyka zawieszenia.

Podwozie CB 6x6 EHZ, najcięższe ze stosowanych przez Scanię, zostało zbudowane na klasycznym rozwiązaniu 6x6 ze stale załączonym przednim napędem. Tylne mosty z trapezowymi resorami i stabilizatorem połączone są z ramą za pośrednictwem drążków reakcyjnych. Nośność mostów wynosi 27 t.

Zmianę biegów można zastopować na jednym z pięciu przełożeń, wciskając odpowiedni klawisz na konsoli skrzyni biegów.

Panel sterowania został osadzony na obudowie komory silnika - sterowanie sprzętem gaśniczym znalazło się pod ręką. Przystawka odbioru mocy napędzająca urządzenie pokładowe została dostosowana do pracy podczas jazdy z prędkością do 30 km/h.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas