Salon Genewa 2014 - nowe Audi TT i TTS
Podczas salonu samochodowego w Genewie debiutuje trzecia odsłona Audi TT i TTS, o ostrzejszych rysach oraz z nową koncepcją deski rozdzielczej - Audi virtual cockpit.
Nowa "TT" nie porzuciła swoich korzeni, jednak zamiast dotychczasowych obłości z przodu i z tyłu dominują ostre linie. Atrakcyjny dla oka detal w postaci metalizowanej klapki wlewu paliwa oraz tylny dyfuzor z okrągłymi rurami wydechowymi nawiązują do pierwszej generacji modelu. Model otrzymał również aktywny tylny spojler, wysuwany przy 120 km/h. Lista opcji obejmuje m.in. LED-owe przednie lampy typu Matrix, znane już z flagowej limuzyny A8, pakiet S z obniżonym o 10 mm zawieszeniem oraz 18-calowymi obręczami.
Względem poprzednika rozstaw osi nowego Audi TT urósł o 3,7 cm, do 250,5 cm. W połączeniu z krótszymi zwisami ma to zapewniać zwinniejsze prowadzenie i większą ilość miejsca w kabinie. Tak jak dotychczas, nadwozie i karoserię auta wykonano z aluminium. Długość, szerokość i wysokość pozostały praktycznie bez zmian - wynoszą, odpowiednio, 418, 183,2 oraz 135,3 cm. Pojemność bagażnika wzrosła z 292 do 305 l. Spadła natomiast masa własna, zależnie od wersji nawet o 90 kg. Nowe TT 2.0 TFSI waży 1230 kg, czyli o 50 kg mniej od porównywalnej wersji drugiej generacji modelu.
Prawdziwa rewolucja czeka we wnętrzu, gdzie miejsce klasycznych wskaźników zajął 12,3-calowy ekran, odpowiadający za wyświetlanie zegarów oraz informacji systemu multimedialnego. W rezultacie konsola środkowa może obyć się bez dodatkowego wyświetlacza i wygląda bardziej schludnie. W osiach okrągłych otworów wentylacyjnych zainstalowano instrumenty odpowiedzialne za obsługę wentylacji. Nowy sposób zabudowy poduszki powietrznej, zajmujący o 40 proc. mniej miejsca niż dotychczas, pozwolił na opracowanie kierownicy z wyjątkowo dużymi przyciskami i masywnymi ramionami.
Bazowa wersja TT napędzana jest 2-litrowym turbodieslem o mocy 184 KM i 380 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Od 0 do 100 km/h przyspiesza w 7,2 s i rozpędza się maksymalnie do 235 km/h. Średnie zużycie paliwa wynosi według producenta 4,2 l/100 km.
Do wyboru są też dwie odmiany benzynowe z silnikami 2.0 TFSI. W obu jednostkach zastosowano m.in. dodatkowy wtrysk pośredni, zmienne fazy rozrządu oraz kolektor wydechowy zintegrowany z głowicą. Słabsza z nich generuje moc 230 KM i 370 Nm maksymalnego momentu. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h w połączeniu z napędem quattro i przekładnią S tronic zajmuje jej 5,3 s (wersja z napędem na przód i 6-biegową skrzynią ręczną: 6 s), a prędkość maksymalna wynosi 250 km/h. Średnie zużycie paliwa wersji quattro S tronic wynosi 6,8 l/100 km.
Audi TT
Audi TT (więcej informacji)
Najmocniejsze Audi TTS dysponuje 310-konną wersją tego silnika, rozwijającą 380 Nm maksymalnego momentu obrotowego. To wystarczy, by kompaktowe coupe rozpędziło się od 0 do 100 km/h w 4,7 s. Model ten standardowo współpracuje z manualną skrzynią o 6 przełożeniach; skrzynia S tronic oferowana jest w opcji.
Wszystkie wersje wyposażone są w system start-stop. Opcjonalny napęd quattro wykorzystuje elektronicznie sterowane sprzęgło wielopłytkowe.
Audi TTS
Audi TTS (więcej informacji)
Przednie zawieszenie Audi TT opiera się na kolumnach MacPhersona, tylne wykorzystuje konstrukcję wielowahaczową. Na życzenie oferowany jest system aktywnego tłumienia o trzech programach działania (seryjne wyposażenie TTS). Każda "TT" ma progresywne, elektromechaniczne wspomaganie.
Tradycyjnie, nowy model wzbogacił się o dodatkowe elementy wyposażenia. Lista opcji obejmuje m.in. nagłośnienie Bang & Olufsen z 12 głośnikami, układ monitorowania pasa ruchu i rozpoznawania znaków drogowych, asystent parkowania czy system bezpieczeństwa Audi pre sense basic, który w obliczu zagrożenia zderzeniem napina pasy i domyka okna.
msob