Salon Frankfurt 2013 - koncepcyjne Audi Sport quattro

Gwiazdą stoiska Audi we Frankfurcie będzie prototyp nowego Sport quattro. Z wyglądu auto niewiele różni się od podobnego studium z 2010 roku.

Design Sport Quattro zdradza przy okazji, w którym kierunku podąży stylizacja nowych modeli Audi.
Design Sport Quattro zdradza przy okazji, w którym kierunku podąży stylizacja nowych modeli Audi.Audi
Koncepcyjne Audi Quattro z 2010 rokuAudi
Audi Sport Quattro zadebiutowało we Frankfurcie dokładnie 30 lat temu, w 1983 roku. Napędzany 306-konnym silnikiem model powstał z myślą o rywalizacji w rajdach i na trwałe zapisał się w historii motorsportu. Walter Röhrl wygrał nim w 1987 roku wyścig na szczyt Pikes Peak.Audi

Oba samochody dzielą jednak spore różnice - po pierwsze w wymiarach. "Nowy" prototyp Sport quattro ma 460,2 cm długości, 196,4 cm szerokości i 138,6 cm wysokości, podczas gdy ten z 2010 roku mierzył odpowiednio 428, 186, i 133 cm. Z 260 do 278,4 cm wzrosła także odległość między osiami.

Agresywnie stylizowany przedni pas zwraca uwagę lampami Matrix LED, zastosowanymi już w A8 po liftingu. Sport quattro spoczywa na kołach z 21-calowymi obręczami, a jego zwarta sylwetka z szerokim tylnym słupkiem to ukłon w stronę kultowego pierwowzoru, podobnie jak wyraźnie zaakcentowane nadkola. Wewnątrz wygospodarowano miejsce dla czterech osób i 300-litrowy bagażnik.

W celu ograniczenia masy własnej samochodu inżynierowie Audi zastosowali do jego budowy wyjątkowo lekkie (i kosztowne) materiały. Konstrukcja kabiny pasażerskiej stanowi połączenie wysokowytrzymałej stali i aluminium, aluminiowe są też drzwi i błotniki, a dach, maskę i tylną klapę wykonano z tworzyw sztucznych wzmacnianych włóknem węglowym (CFRP). Całość waży niemało, bo 1850 kg.

W minimalistycznym projekcie deski rozdzielczej dominują okładziny z włókna węglowego.Audi

Swój udział mają tu jednak litowo-jonowe akumulatory, Sport quattro napędza bowiem hybrydowy zespół napędowy - znacznie mocniejszy od 408-konnego silnika benzynowego R5 o pojemności 2,5 litra, stosowanego w prototypie z 2010 roku. W nowej odsłonie modelu pracuje 4-litrowa, podwójnie turbodoładowana jednostka 4.0 V8 o mocy 560 KM i 700 Nm maksymalnego momentu, połączona ze 150-konnym motorem elektrycznym, osiągającym 400 Nm momentu. Tandem ten generuje łącznie 700 KM oraz 800 Nm i napędza koła obu osi za pośrednictwem 8-biegowego automatu.

Przy wykorzystaniu pełnego potencjału hybrydowe Audi Sport quattro przyspiesza od 0 do 100 km/h w ciągu 3,7 s i może rozpędzić się do prędkości maksymalnej 305 km/h. Ponieważ energia zgromadzona w akumulatorach wystarczy do pokonania do 50 km bez udziału jednostki spalinowej, średnie zużycie paliwa modelu wynosi jedynie 2,5 l/100 km.

Audi Sport quattro Concept (2013)

Audi Sport quattro Concept

Audi Sport quattro ConceptAudi
Audi Sport quattro ConceptAudi
Audi Sport quattro ConceptAudi
Audi Sport quattro ConceptAudi
Audi Sport quattro ConceptAudi
Audi Sport quattro ConceptAudi

Czy nowe quattro ma szanse trafić do produkcji seryjnej? Tego dowiemy się być może już za kilka dni, gdy rozpoczną się targi motoryzacyjne we Frankfurcie.

msob

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas