S52 z Bielska-Białej do Bulowic. Postęp w projekcie
Droga ekspresowa S52, zwana również Beskidzką Drogą Integracyjną to kluczowe 61 km, które po ukończeniu ułatwi przejazd między Bielsko-Białą i Krakowem. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poszukuje teraz wykonawcy, który przeprowadzi badania geologiczne, a także opracuje projekt budowlany dla 16-kilometrowego odcinka od Bielska-Białej do Bulowic. Chęć realizacji zgłosiło 10 firm. Uwagę zwraca rozstrzał w kwotach realizacji.

Droga ekspresowa S52 na odcinku od Bielska-Białej do Bulowic będzie liczyć 16 km. Przeszło połowa tej trasy będzie prowadzić w województwie śląskim. Nowy odcinek pozwoli na ominięcie od północy jednej z największych wsi w Polsce, czyli liczącej kilkanaście tysięcy mieszkańców miejscowości Kozy. Co więcej, fragment drogi będzie również stanowić południową obwodnicę małopolskich Kęt.
W ramach realizacji 16-kilometrowego odcinka stworzone zostaną trzy węzły – Kozy, Kęty i finalny Bulowice (na zachód od Andrychowa). Połączy on nową ekspresówkę z obecną drogą krajową nr 52. Jak wskazują wyniki Generalnego Pomiaru Ruchu z lat 2020-2021, tą trasą codziennie przejeżdża prawie 20 tys. pojazdów.
Przetarg na odcinek S52
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad prowadzi teraz przetarg na wybór wykonawcy badań geologicznych, przygotowanie projektu budowlanego i uzyskanie pozwolenia na budowę drogi dla tego fragmentu S52. Na sfinansowanie tych prac GDDKiA chce wydać 45,5 mln złotych. Chętnych zdecydowanie nie brakuje – swoje oferty złożyło 10 wykonawców.
Drogowcy zaznaczają, że wszystkie oferty mieszczą się w ofercie, choć warto podkreślić, że rozstrzał w propozycjach kosztów wykonania zadań jest ogromny. Najtańsza propozycja opiewa na nieco ponad 11,5 mln zł. Najwyższa kwota, którą jedna z firm oczekuje za realizację inwestycji, to ponad 42,2 mln zł.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad planuje wykonanie ponad 6,6 tys. odwiertów i prawie 2,4 tys. sondowań. Średnia głębokość odwiertu ma wynosić 11 metrów, ale jeżeli zajdzie taka potrzeba, może ona sięgać nawet 30 metrów. Jak zaznaczono, badania mają na celu poznanie budowy geologicznej terenu, pobranie próbek z określonej głębokości, szczegółowe określenie warunków podłoża i zbadanie warunków nośności. Sondy będą wprowadzane na średnią głębokość 13 metrów. Ich celem jest zbadanie, jaki opór stawia grunt i jaką ma nośność.
Kiedy powstanie droga S52?
GDDKiA deklaruje, że w najbliższy piątek (28 lutego 2025 roku) nastąpi otwarcie ofert w postępowaniu na inny odcinek S52, prowadzący od Choczni do Kalwarii Zebrzydowskiej. Ponadto w najbliższych miesiącach ogłoszone zostaną postępowania na pozostałe odcinki Beskidzkiej Drogi Integracyjnej – od Bulowic do Choczni i od Kalwarii Zebrzydowskiej do Głogoczowa. Wnioski o decyzje o ZRID (zezwolenie na realizację inwestycji drogowej) dla tych czterech odcinków S52 planuje się złożyć w 2027 roku. Po ich uzyskaniu ogłoszone zostaną przetargi na realizację fragmentów.
Jaki przebieg drogi S52?
Droga ekspresowa S52 połączy Bielsko-Białą i leżące wzdłuż DK52 miejscowości Kęty, Andrychów, Wadowice i Kalwarię Zebrzydowską z DK7 w Głogoczowie. Trasa będzie liczyła łącznie 61 km i zostanie poprowadzona w nowym śladzie. Będzie to dwujezdniowa droga ekspresowa z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Po ukończeniu znacząco przyspieszy ona dojazd z Bielska-Białej do Krakowa.
Obecnie kierowcy mają do dyspozycji już trzy odcinki S52. Dwa pierwsze prowadzą od Cieszyna do Bielska Białej i od węzła Balice I do węzła Modlniczka. Od grudnia 2024 roku kierowcy mogą skorzystać także z Północnej Obwodnicy Krakowa.