Rzeczoznawcy mają dość. Chcą rozwiązać problem pomiarów prędkości

Nieprecyzyjne pomiary prędkości, kontrowersje wokół urządzeń kontrolnych i rosnąca liczba kierowców kwestionujących wyniki kontroli – eksperci mówią „dość” i biorą sprawy w swoje ręce. Rzeczoznawcy motoryzacyjni wraz z przedstawicielami Policji, GITD i prawnikami organizują konferencję, by wreszcie uregulować tę sporną kwestię.

Kierujący coraz częściej kwestionują wyniki pomiarów wykonanych przez patrole drogówki
Kierujący coraz częściej kwestionują wyniki pomiarów wykonanych przez patrole drogówkiPiotr JędzuraReporter

Odkąd w 2021 r. wzrosła wysokość mandatów za przekroczenie prędkości, wprowadzono pojęcie podwójnej kary za działanie w recydywie, a nowe przepisy sprawiły, że znacznie łatwiej jest stracić prawo jazdy, kierowcy są bardziej skłonni do kwestionowania wyników pomiarów i decydują się na walkę w sądzie. Rok po wprowadzeniu podwyżek mandatów, liczba przypadków odmowy przyjęcia grzywny wzrosła o 25 proc.

Przykłady kwestionowania pomiarów prędkości przez kierowców

Kierujący przyłapani przez fotoradary próbują uniknąć kary na różne sposoby. Jedni podważają legalność pomiarów dokonanych przez urządzenia niespełniające aktualnych norm technicznych.

Inni wskazują na możliwość błędów pomiarowych urządzeń, zwłaszcza w sytuacjach minimalnego przekroczenia prędkości, co może prowadzić do niesłusznych mandatów. Zdarzają się przypadki, w których kierowcy kwestionują pomiary prędkości ze względu na niewłaściwe użytkowanie urządzeń przez funkcjonariuszy, co może prowadzić do błędnych odczytów.

Eksperci chcą zmian w przepisach

Policjanci powinni mieć pewność, że dokonują pomiaru prawidłowo, a biegli sądowi – umiejętność skutecznego rozstrzygania, po czyjej stronie jest prawo. Według rzeczoznawców potrzebne jest też stworzenie transparentnego systemu – przydatnego dla kierowców, jak i organów kontrolujących.

Stowarzyszenie Rzeczoznawców Motoryzacyjnych i Maszynowych oraz Biegłych POLEKSMOT w Katowicach organizuje konferencję, która ma pomóc biegłym w przygotowaniu do rozwiązywania takich problemów, a policjantom – w przeprowadzaniu pomiarów w sposób nie budzący wątpliwości.

Wydarzenie odbędzie się 14 marca 2025 roku w Katowicach. Do udziału zaproszono przedstawicieli różnych instytucji związanych z kontrolą prędkości: producentów mierników, Policję, Główny Inspektorat Transportu Drogowego oraz prawników specjalizujących się w tej tematyce. Celem jest wypracowanie konkretnych rozwiązań, które mogłyby jednoznacznie rozstrzygnąć wątpliwości dotyczące pomiarów.

Jak działa pomiar prędkości i skąd biorą się wątpliwości?

Pierwszy blok konferencji skupi się na aspektach technicznych urządzeń pomiarowych. Ekspert związany z firmą ZURAD, omówi proces produkcji mierników, technologie wykorzystywane w pomiarach oraz czynniki mogące wpływać na błędy pomiarowe. Uczestnicy poznają różnice między pomiarami radarowymi, laserowymi oraz metodami stosowanymi w wideorejestratorach czy odcinkowym pomiarze prędkości.

Czy fotoradary są nieomylne? GITD tłumaczy

Kolejna część spotkania poświęcona będzie systemowi automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym. Przedstawiciele GITD wyjaśnią, jak działa infrastruktura fotoradarowa, na jakich zasadach są przeprowadzane pomiary oraz jakie mechanizmy kontrolne stosuje inspekcja.

Policja odpowiada na zarzuty

Nie zabraknie także głosu Policji, która będzie reprezentowana przez funkcjonariuszy z Komendy Powiatowej Policji w Wodzisławiu Śląskim. Przedstawią oni procedury związane z używaniem mierników, zasady kalibracji oraz sposób interpretacji pomiarów. Omówione zostaną również fakty i mity dotyczące urządzeń TruCam i innych stosowanych przez służby narzędzi.

Prawnicy wskazują luki w systemie

Ostatni blok konferencji poświęcony będzie analizie prawnej. Adwokaci przedstawią aktualny stan prawny w zakresie pomiarów prędkości oraz orzecznictwo sądowe, które w wielu przypadkach podważało rzetelność pomiarów. Dyskusja skupi się na możliwych zmianach prawnych, które mogłyby uregulować kwestię kontroli prędkości w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości.

Co dalej? Eksperci chcą konkretnych rozwiązań

Konferencja organizowana przez POLEKSMOT ma pomóc w wypracowaniu jasnych i obiektywnych zasad dotyczących pomiaru prędkości. Eksperci i rzeczoznawcy mają dość niejasności i chcą stworzyć system, który będzie transparentny zarówno dla kierowców, jak i organów kontrolujących.

Kia pokazała nowe elektryki. Sedan z zasięgiem 600 km i dostawczakMaciej OlesiukINTERIA.PL