Rządowy projekt AV-PL-ROAD mocno zmieni polskie drogi

Za 90 proc. wypadków na drogach winę ponosi człowiek. Dlatego rozwój samochodów wyposażonych w coraz bardziej zaawansowane systemy asystujące kierowcy, które wyewoluują w pojazdy autonomiczne drastycznie zredukuje liczbę tragedii na drogach.

Samochody autonomiczne są już intensywnie testowane na drogach całego świata
Samochody autonomiczne są już intensywnie testowane na drogach całego świataGetty Images

Według specjalistów z Instytutu Transportu Samochodowego inteligentne samochody pojawią się na naszych drogach już pod koniec tej dekady. Ich popularyzacja otworzyć ma nową erę w mobilności. Transport kołowy - jak prognozuje ITS - stanie się bardziej komfortowy i wydajny, a co najważniejsze - znacznie bezpieczniejszy.

Wcześniej jednak konieczne jest usprawnienie technologii, stworzenie niezbędnej infrastruktury i zaktualizowanie przepisy, a także przygotowanie ludzi na zrobotyzowane samochody.

Dyskusja na temat rozwoju i przyszłości pojazdów autonomicznych w Polsce odbędzie się w najbliższy wtorek podczas III edycji międzynarodowej konferencji AV-Poland 2022. Wydarzenie jest organizowane w ramach strategicznego projektu rządowego - "AV-PL-ROAD - Polska droga do automatyzacji transportu drogowego", realizowanego przez Ministerstwo Infrastruktury wraz z Instytutem Transportu Samochodowego oraz Wydziałem Transportu Politechniki Warszawskiej.

Rozwój ekologicznych napędów i samochodów autonomicznych

Według ITS globalne trendy technologiczne wskazują, że w najbliższych latach kluczowymi kierunkami rozwoju transportu drogowego będą: zwiększenie udziału nisko i zeroemisyjnych napędów oraz spopularyzowanie pojazdów samosterujących. Kolejnym etapem w ewolucji rynku motoryzacyjnego będzie sztuczna inteligencja w samochodach.

Pojazdy autonomiczne mają być bezpieczniejsze. Dzięki inteligentnym pojazdom liczba wypadków na drogach może się zmniejszyć nawet o 33 proc. Dyrektor ITS prof. Marcin Ślęzak zwrócił uwagę, że - odnosząc to do polskich statystyk za 2021 rok - oznaczałoby to 7,5 tys. wypadków mniej, redukcję ofiar o 740 osób i ok. 16 mld oszczędności z tytułu następstw tych zdarzeń. Obecnie w około 90 proc. wypadków decydującą rolę odgrywa czynnik ludzki.

Spadnie liczba wypadków, zmniejszą się korki

Pojazdy autonomiczne mają także zredukować natężenie ruchu drogowego i korki. Jak zwrócił uwagę prof. Ślęzak, takie pojazdy pozwolą także kierowcy wykonywać czynności, które aktualnie są niedozwolone, np. pisać, czytać, uczyć się czy odpoczywać, tym samym wprowadzą ludzkość w nową erę mobilności.

Zanim tak się stanie konieczna jest jednak budowa inteligentnej i kosztownej infrastruktury drogowej, dalsze unowocześnienie technologii i niezbędne zmiany w polskim systemie prawnym, a także nastawienie społeczne.

Celem rządowego projektu "AV-PL-ROAD - Polska droga do automatyzacji transportu drogowego" jest przygotowanie Polski na wyzwania związane z bezpiecznym wdrażaniem do ruchu drogowego pojazdów zautomatyzowanych, a w przyszłości autonomicznych. Projekt finansowany jest w ramach programu GOSPOSTRATEG przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju.***

Moto Flesz - odcinek 41. Motocykle na kategorię B, samochodowe premieryINTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas