Ruszyła budowa fabryki Volkswagena. Wyprodukuje 85 tys. aut rocznie

Kamień węgielny pod budowę nowej fabryki koncernu samochodowego Volkswagen wmurowano w czwartek w Białężycach k. Wrześni. Budowa fabryki będzie kosztowała ok. 3,3 mld zł i zakończy się w II połowie 2016 r. Koncern utworzy tu blisko 3 tys. miejsc pracy.

Burmistrz Wrześni Tomasz Kałużny, prezes VW Poznań Jens Ocksen i starosta wrzesiński Dionizy Jaśniewicz podczas wmurowania kamienia
Burmistrz Wrześni Tomasz Kałużny, prezes VW Poznań Jens Ocksen i starosta wrzesiński Dionizy Jaśniewicz podczas wmurowania kamieniaPAP

Budowę nowej fabryki produkującej samochód użytkowy VW Crafter koncern zapowiedział w marcu w Poznaniu. Od tego czasu trały prace przy inwestycji. Teren budowy obejmie obszar 220 ha. W ramach inwestycji powstanie dział budowy karoserii, lakiernia oraz dział montażu. Docelowo zakład ma opuszczać 85 tys. samochodów rocznie.

"Zwiększamy naszą strategiczną obecność w Polsce po to, aby rozwijać markę VW Samochody Użytkowe, aby poszerzać gamę produktów, którą możemy oferować" - powiedział członek zarządu koncernu Volkswagen Leif Ostling.

Ostling dodał, że Polska jest bardzo istotnym producentem samochodów Grupy VW i czołowym wytwórcą samochodów tego typu na świecie. "W Poznaniu w ciągu ostatniego roku wyprodukowaliśmy ponad 170 tys. aut, 10 tys. aut ciężarowych powstało w Krakowie. Wybudowaliśmy też 2,5 tys. autobusów miejskich" - dodał członek zarządu VW.

Zakład pod Wrześnią będzie kolejną inwestycją koncernu. W Poznaniu działa fabryka VW, do grupy należy też firma MAN i jej zakłady pod Krakowem, w Starachowicach i podpoznańskich Sadach, z kolei w Polkowicach powstają silniki do Volkswagenów. Po wybudowaniu nowej fabryki Grupa VW będzie zatrudniała w Polsce 16 tys. osób.

Kamień poświęcił abp Stanisław GądeckiJakub KaczmarczykPAP

"Mam w pamięci słowa, które padły w czasie negocjacji, że w najbliższych latach koncern VW ma do zainwestowania 100 mld euro. Bardzo liczymy, żeby znaczna część tych inwestycji jeszcze bardziej zespoli polski i niemiecki przemysł - powiedział wicepremier Janusz Piechociński.

Wicepremier dodał, że Niemcy są naszym ważnym partnerem gospodarczym. "Dziś jest to 27 proc. wymiany handlowej. W tym roku zyskujemy nadwyżkę eksportową, co pokazuje wyraźnie jak zmieniła się polska gospodarka - poinformował Piechociński.

Budowa zakładu pod Wrześnią nie będzie jedyną inwestycją VW w regionie. Firma w ciągu najbliższych lat planuje unowocześnić poznańską fabrykę; powstać ma m.in. nowa hala spawalni.

Przedstawiciele VW podkreślili wsparcie i pomoc, jaką koncern otrzymał od władz rządowych i samorządowych.

Teren na którym znajdzie się fabrykaJakub KaczmarczykPAP

Marszałek Wielkopolski Marek Woźniak zaznaczył, że koncern VW jest jednym z motorów rozwoju regionu. "Przemysł motoryzacyjny jest w Wielkopolsce wiodącą branżą" - dodał marszałek.

VW Poznań szacuje, że w 2018 r. w zakładach pod Wrześnią i w Poznaniu będzie produkował rocznie 280 tys. samochodów. Volkswagen w Poznaniu obecny jest od 1993 roku. Firma weszła wówczas w spółkę z Fabryką Samochodów Rolniczych Polmo, która produkowała w zakładzie w Antoniku samochody Tarpan.

Cała inwestycje obejmuje 220 hektarówInformacja prasowa (moto)

VW Poznań jest w 100 proc. własnością marki VW Samochody Użytkowe. Oprócz fabryki w dzielnicy Antoninek, do koncernu należy zlokalizowana w dzielnicy Wilda odlewnia oraz wybudowany w Swarzędzu zakład zabudów specjalnych. Spółka VW Poznań zatrudnia ok. 6,8 tys. pracowników.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas