Rozpoczął się Tydzień Dobrego Ciśnienia

Dzisiaj rozpoczyna się "Tydzień dobrego Ciśnienia" (3-7.10.2011) - najważniejsze wydarzenie 7. edycji ogólnopolskiej akcji edukacyjnej "Ciśnienie pod Kontrolą".

Ciśnienie trzeba sprawdzać regularnie
Ciśnienie trzeba sprawdzać regularnieInformacja prasowa (moto)

Organizatorzy akcji, Michelin i Statoil, sprawdzą ciśnienie w ok. 15 tysiącach samochodów. Akcja prowadzona jest na 30 stacjach w 21 miastach w Polsce.

W tym roku oprócz edukowania kierowców jak dbać o ciśnienie w oponach, organizatorzy zwracają również uwagę na inne elementy, od których zależy nasze bezpieczeństwo. Okazuje się, że montowanie w oponach coraz powszechniejszych na rynku nieprawidłowych zaworów może spowodować nagły spadek ciśnienia i rozerwanie opony w czasie jazdy.

Podczas Tygodnia Dobrego Ciśnienia kierowcy po bezpłatnym pomiarze ciśnienia, otrzymają na stacjach Statoil ważne wskazówki i informacje na temat prawidłowego ciśnienia w oponach oraz tego, jak nienapompowane opony wpływają na drogę hamowania, przyczepność, żywotność opony, czy zużycie paliwa. Akcję wspierają Komenda Główna Policji oraz Polski Czerwony Krzyż. Jednocześnie na części stacji pracownicy sieci Euromaster zapewnią kierowcom fachowe pomiary bieżnika opon.

Nieprawidłowy poziom ciśnienia w oponach powoduje zmniejszenie przyczepności, wydłużenie drogi hamowania i zwiększa ryzyko eksplozji opony. Testy dowodzą też, że samochód na oponach o ciśnieniu zaniżonym o 1 bar zużywa średnio o 0,5 litra benzyny więcej na każde 100 kilometrów (przy średnim spalaniu 8l/100km). Ponadto, opona o ciśnieniu zaniżonym o 20% (najczęściej spotykany przypadek) ma skrócony przebieg o 20%.

Organizatorzy "Tygodnia Dobrego Ciśnienia" zwracają uwagę, że spadek ciśnienia w oponie może być spowodowany stosowaniem nieodpowiednich zaworów - mowa o tanich zaworach złej jakości, coraz powszechniejszych na polskim rynku. Zdaniem ekspertów, zużywają się nawet po jednym sezonie i coraz częściej są przyczyną rozerwania opon podczas jazdy.

Nieszczelna obudowa zaworu gumowego powoduje uchodzenie powietrza z opony i długotrwałą eksploatację na zaniżonym ciśnieniu. W konsekwencji dochodzi do przegrzania konstrukcji opony i w końcowej fazie do jej eksplozji. Przyczyna leży w słabej jakości zaworach pochodzenia chińskiego, które ze względu na cenę są często używane, a jak wynika z obserwacji serwisantów nie są w stanie utrzymać ciśnienia przez jeden sezon. Najgorsze jest to, że element ten jest spoza zakresu odpowiedzialności kierowcy.

"Kierowca nie ma wpływu na to jakie zawory ma montowane w kole, ale ma wpływ na wybór odpowiedniego punktu serwisowego opon. Zazwyczaj cała frustracja wywołana pęknięciem opony, którego przyczyną był uszkodzony zawór, skupiona jest na samej oponie, mimo że nie miała nic wspólnego ze spadkiem ciśnienia, a jedynym winowajcą był zawór, który został zamontowany w zakładzie szukającym na wszystkim oszczędności. Taki proceder ma miejsce niestety zbyt często, zwłaszcza w ostatnich miesiącach, kiedy to zauważyliśmy duży napływ tanich, szybkozużywających się zaworów na nasz rynek" - ostrzega Tomasz Młodawski ekspert ds. produktu, opon osobowych Michelin Polska. "Po zamontowaniu zaworów, kierowca nie jest w stanie rozpoznać jakości nowego zaworu. Jedyne co może zrobić to zabezpieczyć się przed taką sytuacją odwiedzając tylko i wyłącznie renomowane punkty serwisowe.

Renomowany serwis oznacza przestrzeganie rygorystycznych norm jakości, stałe kontrole i co za tym idzie - pewność dobrej obsługi oraz wysokiej jakości sprzedawanych i montowanych elementów, które wpływają na bezpieczeństwo naszej jazdy. W takim serwisie nie musimy martwić się o zamiary zarobienia na kliencie poprzez oferowanie tanich, niebezpiecznych i szybkozużywających się części, jak zawory do kół. Należy pamiętać, że "nowy" nie oznacza pewny i dobry.

O tych i innych aspektach związanych z bezpieczną jazdą przypominają organizatorzy akcji Ciśnienie pod Kontrolą, Michelin i Statoil, partner akcji europejska sieć serwisowa Euromaster oraz patroni akcji: Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, Instytut Transportu Samochodowego, Warmińsko-Mazurska Wojewódzka Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego i Wojewódzkie Ośrodki Ruchu Drogowego w Warszawie i Olsztynie.

Tegoroczna akcja Ciśnienie pod Kontrolą odbywa się na wybranych 30 stacjach Statoil:

1. Białystok Jana Pawła II 56

2. Bielsko-Biała Andersa 47

3. Bydgoszcz Jagiellońska 58

4. Chorzów Katowicka 114

5. Gdańsk Marynarki Polskiej 93

6. Gdynia Zwycięstwa 132

7. Jelenia Góra Grunwaldzka 4

8. Kielce Źródłowa 14

9. Kraków Jana Pawła II 200

10. Kraków Mogilska 81

11. Lublin Tysiąclecia 12

12. Łódź Piłsudskiego 177

13. Olsztyn Leonharda 9

14. Olsztyn Lubelska10a

15. Olsztyn Pstrowskiego 10

16. Olsztyn Śliwy 2

17. Opole Sosnkowskiego 18

18. Płock Bielska 61a

19. Poznań Czechosłowacka 108

20. Poznań Wojciechowskiego 4

21. Rzeszów Rejtana 18

22. Szczecin Gryfińska 60

23. Toruń Szosa Lubicka 62

24. Warszawa Puławska 86

25. Warszawa Krasnobrodzka 1

26. Warszawa Towarowa 20

27. Warszawa Modlińska 144

28. Wrocław Braniborska 84

29. Wrocław Sucha 15 C

30. Żary Ułańska 2

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas