Rośnie sprzedaż luksusowych samochodów

W Chinach sprzedaje się najwięcej luksusowych samochodów na świecie.

article cover
AFP

Producenci rolls-royce'ów, lamborghini, mercedesów i porsche notują kilkudziesięcioprocentowy wzrost sprzedaży. Z najnowszego raportu firmy Rolls-Royce wynika, że po raz pierwszy w historii Chiny stały się największym odbiorcą luksusowych samochodów tej marki, wyprzedzając USA, dotychczasowego lidera.

W 2011 roku Rolls-Royce sprzedał 3538 luksusowych samochodów, czyli zanotował wzrost o 30 procent w porównaniu z rokiem poprzednim. Z tej puli Chińczycy kupili ponad tysiąc aut, co stanowi wzrost o 70 procent w porównaniu z rokiem poprzednim. Dla porównania w USA w 2011 roku nabywców znalazło 990 samochodów tej marki, co oznacza tylko 20-procentowy wzrost sprzedaży w stosunku do 2010 roku. Według informacji IHS Automotive w najbliższych latach w Chinach będzie gwałtownie rosnąć liczba użytkowników luksusowych limuzyn i pojazdów typu SUV. Zgodnie z prognozami, do 2015 roku w Chinach sprzedaż superluksusowych samochodów takich marek jak Bentley, Lamborghini, Maserati, czy Ferrari, będzie dwukrotnie większa niż obecnie i osiągnie poziom 8100 sztuk.

Przykładem dynamiki wzrostu zapotrzebowania na samochody luksusowe jest sukces Lamborghini. W 2009 sprzedano w Chinach 80 aut sportowych, rok później - 206, a w 2011 roku nabywców znalazły 342 samochody, co dało 70-procentowy wzrost w porównaniu z rokiem poprzednim.

Generalny dyrektor biura sprzedaży Lamborghini w strefie Azji i Pacyfiku, Christian Mastro, stwierdził: "W ostatnich latach nastąpiło pewne załamanie tempa wzrostu sprzedaży aut tej marki z powodu spowolnienia tempa wzrostu gospodarki chińskiej. Patrząc z dłuższej perspektywy, rynek chiński ma jednak ogromny potencjał". W 2012 roku Lamborghini planuje kosztowną kampanię marketingową i zwiększy liczbę swoich salonów z 6 do 20 - powiedział.

Dużym zainteresowaniem odbiorców chińskich cieszą się również luksusowe samochody typu SUV. Przewiduje się, że do 2015 roku sprzedaż samochodów marki Porsche Cayenne i Mercedesów GL wzrośnie o 49 procent, czyli osiągnie poziom ponad 265 tys. pojazdów. Tempo wzrostu jest zatem o 18 proc. większe niż planowany wzrost produkcji obu firm.

Do tej pory największym odbiorcą luksusowych limuzyn i eleganckich samochodów sportowych byli politycy, prominentni biznesmeni i sławni artyści. Dołączyli do nich obecnie nowobogaccy milionerzy z Chin, Rosji, Indii i Republiki Południowej Afryki. Tym samym punkt ciężkości znaczenia rynku sprzedaży przeniósł się na Wschód.

Generalny Dyrektor Rolls-Royce'a, Torsten Mueller-Oetvoes zapowiedział: "Doceniając znaczenie nowo rosnących rynków, firma Rolls-Royce planuje badania nad samochodem przeznaczonym specjalnie na rynek chiński i rosyjski".

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas