Rewolucja na parkingach Lidla i Biedronki. Od 1,85 zł za godzinę
Do końca 2024 roku sieci handlowe musiały dostosować swoje parkingi do pokoleniowej zmiany, jaka zachodzi właśnie na europejskich drogach. Zgodnie z Ustawą o elektromobilności od 1 stycznia właściciele budynków niemieszkalnych, przy których znajdują się parkingi o co najmniej 20 miejscach postojowych, zobowiązani zostali do wyposażenia ich w przynajmniej 1 punkt ładowania samochodów elektrycznych. Właśnie z tego powodu przez parkingi sieci handlowych przetoczyła się ostatnio prawdziwa rewolucja – w szybkim tempie zaroiło się tam od ładowarek.
Spis treści:
Co ciekawe, w wielu miejscach gdzie pojawiły się nowe urządzenia, kierowcy wciąż nie mogą z nich korzystać, bo ładowarki czekają na niezbędne przyłącza i odbiory. Nie jest to jednak wina opieszałości zarządców parkingów lecz efekt procedur wiążących ręce np. zakładom energetycznym.
Postanowiliśmy sprawdzić, jak wywiązały się z nowych obowiązków dwie najpopularniejsze w Polsce sieci dyskontów spożywczych – Biedronka i Lidl. Z usług której z nich warto skorzystać, gdy jest się właścicielem samochodu elektrycznego?
Rewolucja na parkingach biedronki i Lidla. Gdzie lepiej na zakupy z elektrykiem?
Jak poinformowali Interię przedstawiciele biura prasowego Biedronki, aktualnie na parkingach popularnej sieci zamontowanych jest już 500 ładowarek. 263 z nich zostały już uruchomione, a kolejne 237 czeka na formalne zgody i odbiory.
Warto zauważyć, że ładowarki przy Biedronkach cieszą się dużą popularnością, a potwierdzeniem tego jest fakt, że wśród 10 najpopularniejszych ładowarek naszego partnera Powerdot, 4 znajdują się właśnie przy naszych sklepach
Ładowarki znajdziemy już też na wszystkich polskich parkingach niemieckiej sieci Lidl. Podobnie jak w przypadku Biedronki, wiele z nich czeka jednak na stosowne przyłącza i odbiory. Aktualnie kierowcy korzystać mogą z 250 urządzeń.
Sieć sklepów zrealizowała zamierzony plan i wyposażyła wszystkie swoje obiekty w min. jedną stację ładowania. Teraz sukcesywnie będzie je udostępniać klientom w kolejnych lokalizacjach
Szybkie zakupy w Biedronce. W Lidlu stracisz więcej czasu
Biedronka zdecydowanie góruje nad Lidlem jakością sieci ładowania. Wszystkie z ładowarek zamontowanych na polskich parkingach sieci Biedronka mają moc 120 kW i – w zależności od lokalizacji - wyposażone są w 2 lub 3 złącza do ładowania:
- CCS, CHAdeMO, Type2,
- 2xCCS oraz Type2.
Oznacza to, że nawet obsługując dwa samochody jednocześnie, każdy może być ładowany z mocą 60 Kw (oczywiście w zależności od krzywej ładowania).
W Lidlu wolniej niż w Biedronce. Ale prędkość to nie wszystko
Klienci mogą skorzystać z ładowarek o mocach w zakresie 11–60 kW. Przy większości sklepów zainstalowane są stacje o dużej mocy, które umożliwiają ładowanie dwóch pojazdów równocześnie
Obecnie na parkingach Lidla spotkamy:
- ładowarki wyposażone w 3 złącza (AC: Typ2, DC: CCS i CHAdeMO), które umożliwiają ładowanie dwóch samochodów w tym samym czasie (jednego na złączu AC i jednego na złączu DC),
- stacje wyposażone w 2 złącza (DC: CCS, DC: CHAdeMO) lub 1 złącze (AC: Typ2) umożliwiają ładowanie jednego samochodu w tym samym czasie.
Ceny w Lidlu i Biedronce. Gdzie jest taniej?
Obecnie ładowanie samochodów elektrycznych - zarówno na parkingach Biedronki, jak i Lidla - jest płatne, a obie sieci określają swoje ceny jako "poziom rynkowy".
W Biedronce, w zależności od złącza, koszty przedstawiają się następująco (kwoty brutto):
- DC - powyżej 90kW (CCS) - 3,14 PLN/kWh
- DC - 50-90kW (CHAdeMO/CCS) - 3,01 PLN/kWh
- AC - do 22kW (typ 2) - 2,48 PLN/kWh
W Lidlu za ładowanie zapłacić trzeba odpowiednio (stawki w aplikacji Elocity):
- DC - obecnie maksymalnie 60 kW (CCS2, Chademo) – 2,4 zł/kWh
- AC - do 20 kW (typ 2) – 1,85 zł/kWh
Ładowarki dostępne są przez całą dobę, również po zamknięciu sklepów.