Rewolucja na parkingach Lidla i Biedronki. Od 1,85 zł za godzinę

Do końca 2024 roku sieci handlowe musiały dostosować swoje parkingi do pokoleniowej zmiany, jaka zachodzi właśnie na europejskich drogach. Zgodnie z Ustawą o elektromobilności od 1 stycznia właściciele budynków niemieszkalnych, przy których znajdują się parkingi o co najmniej 20 miejscach postojowych, zobowiązani zostali do wyposażenia ich w przynajmniej 1 punkt ładowania samochodów elektrycznych. Właśnie z tego powodu przez parkingi sieci handlowych przetoczyła się ostatnio prawdziwa rewolucja – w szybkim tempie zaroiło się tam od ładowarek.

Rośnie liczba stacji ładowania na parkingach pod Lidlami i Biedronkami
Rośnie liczba stacji ładowania na parkingach pod Lidlami i BiedronkamiARKADIUSZ ZIOLEK/East NewsEast News

Co ciekawe, w wielu miejscach gdzie pojawiły się nowe urządzenia, kierowcy wciąż nie mogą z nich korzystać, bo ładowarki czekają na niezbędne przyłącza i odbiory. Nie jest to jednak wina opieszałości zarządców parkingów lecz efekt procedur wiążących ręce np. zakładom energetycznym.

Postanowiliśmy sprawdzić, jak wywiązały się z nowych obowiązków dwie najpopularniejsze w Polsce sieci dyskontów spożywczych – Biedronka i Lidl. Z usług której z nich warto skorzystać, gdy jest się właścicielem samochodu elektrycznego?

Rewolucja na parkingach biedronki i Lidla. Gdzie lepiej na zakupy z elektrykiem?

Jak poinformowali Interię przedstawiciele biura prasowego Biedronki, aktualnie na parkingach popularnej sieci zamontowanych jest już 500 ładowarek. 263 z nich zostały już uruchomione, a kolejne 237 czeka na formalne zgody i odbiory.

Warto zauważyć, że ładowarki przy Biedronkach cieszą się dużą popularnością, a potwierdzeniem tego jest fakt, że wśród 10 najpopularniejszych ładowarek naszego partnera Powerdot, 4 znajdują się właśnie przy naszych sklepach
tłumaczą w korespondencji z Interią przedstawiciele Biedronki.

Ładowarki znajdziemy już też na wszystkich polskich parkingach niemieckiej sieci Lidl. Podobnie jak w przypadku Biedronki, wiele z nich czeka jednak na stosowne przyłącza i odbiory. Aktualnie kierowcy korzystać mogą z 250 urządzeń.

Sieć sklepów zrealizowała zamierzony plan i wyposażyła wszystkie swoje obiekty w min. jedną stację ładowania. Teraz sukcesywnie będzie je udostępniać klientom w kolejnych lokalizacjach
informują nas przedstawiciele Lidla.

Szybkie zakupy w Biedronce. W Lidlu stracisz więcej czasu

Biedronka zdecydowanie góruje nad Lidlem jakością sieci ładowania. Wszystkie z ładowarek zamontowanych na polskich parkingach sieci Biedronka mają moc 120 kW i – w zależności od lokalizacji - wyposażone są w 2 lub 3 złącza do ładowania:

  • CCS, CHAdeMO, Type2,
  • 2xCCS oraz Type2.

Oznacza to, że nawet obsługując dwa samochody jednocześnie, każdy może być ładowany z mocą 60 Kw (oczywiście w zależności od krzywej ładowania).

W Lidlu wolniej niż w Biedronce. Ale prędkość to nie wszystko

Klienci mogą skorzystać z ładowarek o mocach w zakresie 11–60 kW. Przy większości sklepów zainstalowane są stacje o dużej mocy, które umożliwiają ładowanie dwóch pojazdów równocześnie
informują przedstawiciele Lidla.

Obecnie na parkingach Lidla spotkamy:

  • ładowarki wyposażone w 3 złącza (AC: Typ2, DC: CCS i CHAdeMO), które umożliwiają ładowanie dwóch samochodów w tym samym czasie (jednego na złączu AC i jednego na złączu DC),
  • stacje wyposażone w 2 złącza (DC: CCS, DC: CHAdeMO) lub 1 złącze (AC: Typ2) umożliwiają ładowanie jednego samochodu w tym samym czasie.

Ceny w Lidlu i Biedronce. Gdzie jest taniej?

Obecnie ładowanie samochodów elektrycznych - zarówno na parkingach Biedronki, jak i Lidla - jest płatne, a obie sieci określają swoje ceny jako "poziom rynkowy".

W Biedronce, w zależności od złącza, koszty przedstawiają się następująco (kwoty brutto):

  • DC - powyżej 90kW (CCS) - 3,14 PLN/kWh
  • DC - 50-90kW (CHAdeMO/CCS) - 3,01 PLN/kWh
  • AC - do 22kW (typ 2) - 2,48 PLN/kWh

W Lidlu za ładowanie zapłacić trzeba odpowiednio (stawki w aplikacji Elocity):

  • DC - obecnie maksymalnie 60 kW (CCS2, Chademo) – 2,4 zł/kWh
  • AC - do 20 kW (typ 2) – 1,85 zł/kWh

Ładowarki dostępne są przez całą dobę, również po zamknięciu sklepów.

Test wideo Renault Rafale. Duży SUV, a pali mniej niż 5 l/100 kmAdam MajcherekINTERIA.PL