Renesans trolejbusa. Polski producent w czołówce!

Sześć nowych przegubowych trolejbusów rozpoczęło w poniedziałek kursowanie po ulicach Lublina. To pierwsza partia z 12 takich trolejbusów zakupionych przez Zarząd Transportu Miejskiego za ponad 25 mln zł.

Trolejbusy Solarisa jeżdżą m.in. po Gdynii
Trolejbusy Solarisa jeżdżą m.in. po GdyniiMarek MichalakEast News

Prezydent Lublina Krzysztof Żuk podkreślił na konferencji prasowej, że miasto stawia na komunikację zbiorową, w tym trolejbusy.

"To wielki powrót trolejbusu przegubowego do Lublina, bo w końcu lat 90-tych jeszcze takie jeździły. Trolejbusy mają wiele zalet. Przez to, że teraz istnieje możliwość poruszania się trolejbusów przy odłączeniu ich od sieci, jest duża elastyczność w wykorzystaniu taboru" - powiedział Żuk.

Zbigniew Palenica, członek zarządu spółki Solaris Bus & Coach, dostawcy trolejbusów powiedział, że ten środek transportu przeżywa w Europie renesans. "Dostarczamy trolejbusy od Rzymu przez Hiszpanię po miasta austriackie. Teraz przeżywają one bardzo duży renesans. Solaris w tym roku wyprodukuje blisko 300 trolejbusów, więcej niż kiedykolwiek" - powiedział Palenica.

Sześć pozostałych zakupionych trolejbusów przegubowych ma być dostarczonych do Lublina we wrześniu tego roku. Są to pojazdy typu Trollino 18M, niskopodłogowe, o długości 18 metrów. Wyposażone zostały w akumulatory umożliwiające przejechanie po odłączeniu od trakcji do 20 km. Umożliwia to przejazd przez ulice bez trakcji, omijanie wypadków drogowych czy kontynuowanie jazdy w razie awarii zasilania.

Zakup nowych trolejbusów jest częścią realizowanego w Lublinie projektu kompleksowej modernizacji systemu transportu zbiorowego. Obok 12 trolejbusów przegubowych, miasto kupiło też 58 krótszych, 12-metrowych pojazdów. Część z nich została już dostarczona. Obecnie po Lublinie kursuje około 70 trolejbusów, po zakończeniu projektu ma ich być ponad 100.

Projekt przewiduje też budowę ponad 25-km nowej trakcji trolejbusowej oraz zajezdni dla tych pojazdów. Dziś w Lublinie jest 9 linii trolejbusowych o łącznej długości około 31 km.

Dzięki projektowi zakupiono też 100 nowych autobusów. Obejmuje on też przebudowę niektórych ulic i skrzyżowań oraz utworzenie systemu inżynierii ruchu. Łączna wartość projektu wynosi ponad 520 mln zł; dofinansowany jest kwotą przeszło 310 mln zł z Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej. Jego realizacja ma być zakończona w przyszłym roku.

Z danych Zarządu Transportu Miejskiego w Lublinie wynika, że mieszkańcy częściej korzystają z miejskiej komunikacji. W 2012 r. przewiozła ona ponad 106 mln pasażerów, a w roku ubiegłym - przeszło 114 mln.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas