Renault F1 walczy o wyższe cele

Renault F1 Team po raz drugi oficjalnie zaprezentował swoje najmłodsze dziecko, nowy bolid oznaczony symbolem R23.

Bolidy Renault R23 na torze Le Castellet
Bolidy Renault R23 na torze Le Castelletpoboczem.pl

Po poniedziałkowej prezentacji w szwajcarskiej Lucernie, tym razem samochody pokazano "w akcji" na francuskim torze Le Castellet.

Szefowie ekipy, który w ubiegłym roku zajęła 4. miejsce w klasyfikacji konstruktorów, zapowiedzieli atak na wyższe cele w rozpoczynającym się 9 marca w Australii sezonie. - Na torze chcemy zbliżyć się do McLarena i Williamsa. Zamierzamy stanąć co najmniej cztery razy na podium. Program jest więc ambitny, jednak musimy wypełnić jego założenia, jeśli chcemy odegrać pierwszoplanową rolę w startach roku 2004 - powiedział Prezes Renault F1 Patrick Faure.

Optymistą jest także dyrektor generalny zespołu Falvio Briatore: - Jestem dobrej myśli. Tej zimy poczyniliśmy ogromne postępy w pracy. Nie każdemu dana jest możliwość odbycia jazdy testowej samochodem konstrukcji hybrydowej zawierającym 90 procent podzespołów mechanicznych pojazdu budowanego na następny sezon - wyjaśnił Bratore. - Jesteśmy zmotywowani jak nigdy dotąd.

Na pierwsze jazdy testowe R23 w wersji wyścigowej będzie trzeba poczekać do 17 lutego, a dokładnie 11 dni później cała ekipa przeniesie się już do Melbourne na inaugurację sezonu.

Dane nowego Renault R23

Podwozie

Konstrukcja jednolitego kadłuba z włókna węglowego i poszycia aluminiowego o strukturze plastra miodu. Opracowana została przez Renault F1 Team w taki sposób, by zapewnić maksymalną sztywność i wytrzymałość przy minimalnej masie kadłuba. Silnik spełnia jednocześnie rolę elementu nośnego w podwoziu.

Zawieszenie przednie

Wahacze trójkątne umieszczone jeden nad drugim, wykonane z włókna węglowego współpracujące z układem drążków i tytanową osią wahliwą zamocowaną do podwozia. Drążek skrętny oraz amortyzatory zamontowane są w przedniej części kadłuba.

Zawieszenie tylne

Wahacze trójkątne umieszczone jeden nad drugim, górny wykonany z tytanu, a dolny z włókna węglowego połączone z drążkami skrętnymi umocowanymi pionowo oraz amortyzatorami umieszczonymi poziomo i zamocowanymi po obu stronach obudowy skrzyni biegów.

Układ przeniesienia napędu

Automatyczna skrzynia 6-biegowa plus bieg wsteczny.

Zbiornik paliwa

Dla zabezpieczenia się przed pożarem, zbiornik paliwa wykonano z gumy wzmocnionej kewlarem. Zbiornik jest umieszczony w kadłubie samochodu, za miejscem kierowcy.

Układ chłodzenia

Niezależne chłodnice oleju i płynu umieszczone w bocznych kanałach wlotu powietrza. Chłodzenie zapewnione jest dzięki przepływowi powietrza w czasie jazdy.

Systemy elektroniczne

Systemy elektroniczne pojazdu oraz oprogramowanie zostały opracowane przez Renault F1 Team. Sterują one pracą takich elementów jak skrzynia biegów i współpracują z komputerem kontrolującym pracę silnika (Magneti Marelli).

Hamulce

Tarcze i klocki (Hitco) z włókna węglowego. Zaciski AP Racing.

Miejsce kierowcy

Wyjmowane siedzenie kubełkowe z włókna węglowego, odlewane do kształtu ciała kierowcy. W kierownicę wbudowano elementy sterujące sprzęgłem i zmianą biegów.

Wymiary i masy

Rozstaw kół przednich: 1 450 mm

Rozstaw kół tylnych: 1 400 mm

Rozstaw osi: 3 100 mm

Długość całkowita: 4 600 mm

Wysokość: 950 mm

Szerokość całkowita: 1 800 mm

Masa całkowita: 600 kg (z kierowcą, kamerą TV i balastem)

Silnik Renault RS23

Specyfikacja silnika:

V10 atmosferyczny o pojemności 3 litrów.

Kąt "V" otwarty.

Nowa konstrukcja bloku silnika oraz głowic opracowana w celu lepszego zespolenia jednostki napędowej z podwoziem i uzyskania większej sztywności konstrukcji.

4 zawory na cylinder.

Osiągi

Maksymalna prędkość obrotowa przekracza 18000 obrotów/minutę; moc maksymalna ponad 800 KM.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas