Renault F1 walczy o wyższe cele
Renault F1 Team po raz drugi oficjalnie zaprezentował swoje najmłodsze dziecko, nowy bolid oznaczony symbolem R23.
Po poniedziałkowej prezentacji w szwajcarskiej Lucernie, tym razem samochody pokazano "w akcji" na francuskim torze Le Castellet.
Szefowie ekipy, który w ubiegłym roku zajęła 4. miejsce w klasyfikacji konstruktorów, zapowiedzieli atak na wyższe cele w rozpoczynającym się 9 marca w Australii sezonie. - Na torze chcemy zbliżyć się do McLarena i Williamsa. Zamierzamy stanąć co najmniej cztery razy na podium. Program jest więc ambitny, jednak musimy wypełnić jego założenia, jeśli chcemy odegrać pierwszoplanową rolę w startach roku 2004 - powiedział Prezes Renault F1 Patrick Faure.
Optymistą jest także dyrektor generalny zespołu Falvio Briatore: - Jestem dobrej myśli. Tej zimy poczyniliśmy ogromne postępy w pracy. Nie każdemu dana jest możliwość odbycia jazdy testowej samochodem konstrukcji hybrydowej zawierającym 90 procent podzespołów mechanicznych pojazdu budowanego na następny sezon - wyjaśnił Bratore. - Jesteśmy zmotywowani jak nigdy dotąd.
Na pierwsze jazdy testowe R23 w wersji wyścigowej będzie trzeba poczekać do 17 lutego, a dokładnie 11 dni później cała ekipa przeniesie się już do Melbourne na inaugurację sezonu.
Dane nowego Renault R23
Podwozie
Konstrukcja jednolitego kadłuba z włókna węglowego i poszycia aluminiowego o strukturze plastra miodu. Opracowana została przez Renault F1 Team w taki sposób, by zapewnić maksymalną sztywność i wytrzymałość przy minimalnej masie kadłuba. Silnik spełnia jednocześnie rolę elementu nośnego w podwoziu.
Zawieszenie przednie
Wahacze trójkątne umieszczone jeden nad drugim, wykonane z włókna węglowego współpracujące z układem drążków i tytanową osią wahliwą zamocowaną do podwozia. Drążek skrętny oraz amortyzatory zamontowane są w przedniej części kadłuba.
Zawieszenie tylne
Wahacze trójkątne umieszczone jeden nad drugim, górny wykonany z tytanu, a dolny z włókna węglowego połączone z drążkami skrętnymi umocowanymi pionowo oraz amortyzatorami umieszczonymi poziomo i zamocowanymi po obu stronach obudowy skrzyni biegów.
Układ przeniesienia napędu
Automatyczna skrzynia 6-biegowa plus bieg wsteczny.
Zbiornik paliwa
Dla zabezpieczenia się przed pożarem, zbiornik paliwa wykonano z gumy wzmocnionej kewlarem. Zbiornik jest umieszczony w kadłubie samochodu, za miejscem kierowcy.
Układ chłodzenia
Niezależne chłodnice oleju i płynu umieszczone w bocznych kanałach wlotu powietrza. Chłodzenie zapewnione jest dzięki przepływowi powietrza w czasie jazdy.
Systemy elektroniczne
Systemy elektroniczne pojazdu oraz oprogramowanie zostały opracowane przez Renault F1 Team. Sterują one pracą takich elementów jak skrzynia biegów i współpracują z komputerem kontrolującym pracę silnika (Magneti Marelli).
Hamulce
Tarcze i klocki (Hitco) z włókna węglowego. Zaciski AP Racing.
Miejsce kierowcy
Wyjmowane siedzenie kubełkowe z włókna węglowego, odlewane do kształtu ciała kierowcy. W kierownicę wbudowano elementy sterujące sprzęgłem i zmianą biegów.
Wymiary i masy
Rozstaw kół przednich: 1 450 mm
Rozstaw kół tylnych: 1 400 mm
Rozstaw osi: 3 100 mm
Długość całkowita: 4 600 mm
Wysokość: 950 mm
Szerokość całkowita: 1 800 mm
Masa całkowita: 600 kg (z kierowcą, kamerą TV i balastem)
Silnik Renault RS23
Specyfikacja silnika:
V10 atmosferyczny o pojemności 3 litrów.
Kąt "V" otwarty.
Nowa konstrukcja bloku silnika oraz głowic opracowana w celu lepszego zespolenia jednostki napędowej z podwoziem i uzyskania większej sztywności konstrukcji.
4 zawory na cylinder.
Osiągi
Maksymalna prędkość obrotowa przekracza 18000 obrotów/minutę; moc maksymalna ponad 800 KM.