Raport Samaru! Liderem Skoda!

Ostatni miesiąc 2012 roku nie przyniósł żadnych pozytywnych sygnałów, które mogłyby stać się podstawą do formułowania optymistycznych prognoz dla polskiego rynku na rok 2013.

Octavia III zabedbiutuje w Polsce na przełomie marca i kwietnia. Umocni Skodę na pozycji lidera?
Octavia III zabedbiutuje w Polsce na przełomie marca i kwietnia. Umocni Skodę na pozycji lidera?Informacja prasowa (moto)

Według danych CEP, w grudniu 2012 roku zarejestrowano w Polsce 24 731 aut osobowych i dostawczych, o 24,6% (-8 078 sztuk) mniej niż rok wcześniej. Spadek liczby rejestracji w grudniu (r/r) jest tym bardziej dotkliwy, iż baza do porównania (grudzień 2011) nie jest wysoka.

Spadek wykazują również dane dotyczące skumulowanej sprzedaży w 2012 roku. Liczba zarejestrowanych samochodów osobowych i dostawczych w tym okresie wyniosła 312 078 tys. sztuk, tj. o 2,5% mniej niż w analogicznym okresie poprzedniego roku.

Liderem wśród marek samochodów osobowych i dostawczych jest Skoda, która w 2012 roku zarejestrowała 33,5 tys. pojazdów, o 0,76% więcej niż w 2011 roku. Udział Skody w rynku wyniósł 10,73%.

Drugie miejsce zajął Volkswagen (26 447 szt.; +13,73% r/r; udział - 8,47%), trzecie - Fiat (22 191 szt.; -17,74% r/r; udział - 7,11%), czwarte - Toyota (20 679 szt.;+4,14% r/r; udział - 6,63%), a piąte - Opel (20 568 szt.; -10,37% r/r; udział - 6,59%).

Najczęściej kupowanym modelem samochodu w 2012 roku była Skoda Octavia (15 635 sztuk; -2,54% r/r), za którą uplasował się drugi model czeskiego producenta - Skoda Fabia (9 704 szt.; -13,80% r/r), następnie Opel Astra (8 997 szt.; -19,29% r/r) oraz Toyota Yaris (7 828 szt. +13,24%). Pierwszą piątkę zamyka Nissan Qashqai (7 547 szt.; +18,78% r/r).

W grudniu zarejestrowano ostanie 3 bankowozy, w tym 2 marki Jaguar oraz jeden marki Volvo. W całym 2012 roku zarejestrowano 456 bankowozów, o 401,1% więcej niż w 2011 roku.

Najwięcej tego rodzaju aut zarejestrowało Volvo (159 szt.), przed Infiniti (51 szt.), BMW (41 szt.), Volkswagenem (40 szt.) oraz Skodą (32 szt.).

Zmiany w przepisach określających wymogi jakie samochody będą musiały spełnić, by zostać zaliczone do grupy bankowozów typu C (co upoważnia właściciela do odpisu VAT przy zakupie takiego pojazdu) weszły w życie 1 grudnia br. i praktycznie zamknęły możliwość rejestrowania aut osobowych jako bankowozów.

W grudniu 2012 roku zarejestrowano w Polsce 20 857 aut osobowych, o 22,6% (-6 114 sztuk) mniej niż rok wcześniej. W okresie styczeń-grudzień zarejestrowano 270 585 samochodów, o 1,54% (4 221 szt.) mniej niż w ciągu 12 miesięcy 2011 roku. W 2012 roku zarejestrowano 41 493 samochody dostawcze, o 8,46% mniej niż rok wcześniej.

Grupa aut segmentu premium, w przeciwieństwie do całego rynku, zanotowała trend wzrostowy. W sumie w ubiegłym roku zarejestrowano 22 707 aut klasyfikowanych w tej grupie, co oznacza wzrost o 10,06% w porównaniu do 2011 roku. W tym samym okresie zarejestrowano 247 878 samochodów segmentu popularnego.

Spadek liczby rejestrowanych aut marek popularnych wyniósł 2,48%. W grudniu udział firm w całkowitej liczbie rejestracji samochodów osobowych wyniósł 59,8%. W liczbach bezwzględnych oznacza to, że w ostatnim miesiącu roku użytkownicy instytucjonalni kupili 12 475 aut.

W 2012 roku udział firm w rynku nowych samochodów osobowych wyniósł 55,9% (151 268 szt.). Rok wcześniej udział ten wynosił 51,7%.

Liderem wśród samochodów sprowadzanych jest Volkswagen (114 417 szt.), przed Oplem (74 879 szt.), Renault (65 386 szt.), Fordem (59 103 szt.) oraz Audi (54 429 szt.)

W grudniu zanotowano spadek liczby rejestracji sprowadzanych do Polski samochodów używanych. W tym miesiącu zarejestrowano 46 196 importowanych samochodów osobowych i dostawczych, o 4,9% mniej niż w grudniu 2011 roku. W całym 2012 roku sprowadzono i zarejestrowano 705 457 aut, o 2,79% mniej niż w analogicznym okresie ub. roku. Liderem wśród samochodów sprowadzanych jest Volkswagen (114 417 szt.), przed Oplem (74 879 szt.), Renault (65 386 szt.), Fordem (59 103 szt.) oraz Audi (54 429 szt.).

(Samar)

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas