​Rajd Szwecji 2020. Przyczepność wciąż poszukiwana

Brytyjska załoga Elfyn Evans/Scott Martin (Toyota Yaris WRC) prowadzi po pierwszym, skróconym, etapie Rajdu Szwecji, drugiej rundy Rajdowych Mistrzostw Świata (WRC). Na drugim miejscu znajduje się duet mistrzów Świata - Ott Tanak/Martin Jarveoja (Hyundai i20 WRC), ze stratą 8,5 sekundy. Polska załoga Michał Sołowow/Maciej Baran (Skoda Fabia R5) sklasyfikowana jest na 8. pozycji w kategorii WRC3.

article cover
INTERIA.PL

To jest zupełnie inny Rajd Szwecji - tak zgodnie twierdzili zawodnicy na mecie pierwszego etapu. Rzeczywiście, skandynawska runda bez śniegu wygląda zdecydowanie inaczej, jest szybsza i dużo cięższa dla wszystkich załóg.

Największym problemem - co podnosili kierowcy jeszcze przed rozpoczęciem szwedzkiej rundy - okazała się zmienna przyczepność na odcinkach specjalnych. W miejscach zacienionych można było trafić na lód, gdzieniegdzie na drodze leżała nawet cienka warstewka śniegu, a w nasłonecznionych partiach załogi jechały po zbity, twardym szutrze.

W tak trudnych, a może przede wszystkim zmiennych, warunkach najlepiej poradził sobie duet fabrycznego zespołu Toyoty. Elfyn Evans i Scott Martin wygrali dwa (czyli połowę) dzisiejsze odcinki i z niespełna 9-sekundową przewagą nad rywalami pojawili się na nocnej przerwie.

- Dzisiaj nie było łatwo - przyznał na mecie etapu Elfyn Evans. - Warunki na trasie zmieniały się bardzo często, ale generalnie nie było tak źle. Dobrze byłoby, gdyby takie warunki utrzymały się w sobotę, ale równie dobrze to może szybko się zmienić.

Rajd Szwecji 2020. Wideorelacja z drugiego etapuINTERIA.PL

- To był w sumie dobry dzień - podsumował piątkowe odcinki mistrza Świata Ott Tanak, wicelider Rajdu Szwecji. - Jedną próbę pojechałem dość wolno, bo nie miałem tam wystarczającej pewności. Przede wszystkim chcę być na mecie. Jednak zwycięstwo wciąż jest w zasięgu, więc na pewno nie będziemy jechać wolno.

- Dzisiaj było naprawdę fajnie, choć popełniliśmy kilka błędów - tłumaczył trzeci w klasyfikacji generalnej najmłodszy w stawce kierowców WRC Kalle Rovanpera. - Nie mieliśmy testów przed rajdem, więc samochodu musiałem się uczyć podczas dzisiejszego etapu. Nowe auto, nowe błędy, ale uczymy się na bieżąco. Czy mogę wygrać w Szwecji? Nie sądzę, różnica do pierwszego miejsca jest zbyt duża, a kilometrów OS-owych bardzo mało.

Polska załoga Michał Sołowow i Maciek Baran, zakończyli dzień na 23. miejscu w klasyfikacji generalnej i 8. pozycji w kategorii WRC3. Duet zespołu Barlinek Synthos RT po dwóch dzisiejszych odcinkach zajmował 7. miejsce w swojej kategorii, jednak mały błąd na próbie Nyckelvattnet spowodował około 20-sekundową stratę i spadek o jedną pozycję.

INTERIA.PL

- Oczywiście chcielibyśmy wygrać, jednak jesteśmy realistami i zdajemy sobie sprawę, że po pięcioletniej przerwie jest to niemożliwe - mówił w na mecie etapu w Torsby Maciek Baran. - Podczas piątkowych etapów mieliśmy trochę problemów z przyczepnością, ale opony dały radę. Na trzecim odcinku popełniliśmy mały błąd, nasza Skoda zsunęła się do rowu, a my straciliśmy sporo czasu zanim wróciliśmy na drogę. Poza tym dzień całkiem udany.

Drugi etap stanowią te same cztery odcinki, co jechane w piątek. Rywalizacja rozpocznie się w Norwegii (OSy Hof-Finnskog oraz Finnskogen), a później załogi wrócą do Szwecji kończąc dzień próbą Torsby Sprint zlokalizowaną tuż obok strefy serwisowej.

Marek Wicher/Torsby, Szwecja

Rajd Szwecji 2020. Etap 3. Zdjęcia

Brytyjczyk Elfyn Evans (Toyota Yaris WRC) prowadzi w Rajdzie Szwecji, drugiej rundzie mistrzostw świata, po dwóch dniach rywalizacji i ośmiu odcinkach specjalnych.

Rajd Szwecji 2020. Etap 3. ZdjęciaINTERIA.PL
Polska załoga Michał Sołowow i Maciek Baran, zakończyli dzień na 23. miejscu w klasyfikacji generalnej i 8. pozycji w kategorii WRC3. Duet zespołu Barlinek Synthos RT po dwóch dzisiejszych odcinkach zajmował 7. miejsce w swojej kategorii, jednak mały błąd na próbie Nyckelvattnet spowodował około 20-sekundową stratę i spadek o jedną pozycję. - Oczywiście chcielibyśmy wygrać, jednak jesteśmy realistami i zdajemy sobie sprawę, że po pięcioletniej przerwie jest to niemożliwe - mówił w na mecie etapu w Torsby Maciek Baran. - Podczas piątkowych etapów mieliśmy trochę problemów z przyczepnością, ale opony dały radę. Na trzecim odcinku popełniliśmy mały błąd, nasza Skoda zsunęła się do rowu, a my straciliśmy sporo czasu zanim wróciliśmy na drogę. Poza tym dzień całkiem udany. INTERIA.PL
Tegoroczny Rajd Szwecji został znacznie skrócony z powodu braku śniegu w środkowej części kraju. Zazwyczaj zimowa runda mistrzostw świata teraz rozgrywana jest w warunkach jesiennych, tylko na leśnych partiach tras odcinków specjalnych jest lód. Z powodu niesprzyjających warunków część prób zostało odwołanych. Z planowanych 18 OS pozostało zaledwie 10.INTERIA.PL
W niedzielę, w ostatnim dniu rajdu, w programie znalazły się tylko dwa odcinki specjalne, w tym kończący rywalizację tzw. Power Stage. INTERIA.PL
Rajd Szwecji 2020. Etap 3. ZdjęciaINTERIA.PL
Rajd Szwecji 2020. Etap 3. ZdjęciaINTERIA.PL
Rajd Szwecji 2020. Etap 3. ZdjęciaINTERIA.PL
Evans wygrał trzy z czterech sobotnich odcinków specjalnych i ma 17,2 s przewagi nad drugim w klasyfikacji Estończykiem Ottem Tanakiem (Hyundai I20 WRC). Trzeci po sobotnim etapie Rajdu Szwecji jest sześciokrotny mistrz świata Francuz Sebastien Ogier (Toyota Yaris WRC), ze stratą 28,8 do lidera. INTERIA.PL
Rajd Szwecji 2020. Etap 3. ZdjęciaINTERIA.PL
Rajd Szwecji 2020. Etap 3. ZdjęciaINTERIA.PL
Rajd Szwecji 2020. Etap 3. ZdjęciaINTERIA.PL
Rajd Szwecji 2020. Etap 3. ZdjęciaINTERIA.PL
Rajd Szwecji 2020. Etap 3. ZdjęciaINTERIA.PL
Rajd Szwecji 2020. Etap 3. ZdjęciaINTERIA.PL
Rajd Szwecji 2020. Etap 3. ZdjęciaINTERIA.PL
Rajd Szwecji 2020. Etap 3. ZdjęciaINTERIA.PL
Rajd Szwecji 2020. Etap 3. ZdjęciaINTERIA.PL
Rajd Szwecji 2020. Etap 3. ZdjęciaINTERIA.PL
Rajd Szwecji 2020. Etap 3. ZdjęciaINTERIA.PL
Rajd Szwecji 2020. Etap 3. ZdjęciaINTERIA.PL

Klasyfikacja generalna po 1 etapie

1.      Elfyn Evans/Scott Martin (GB, Toyota Yaris WRC)

2.      Ott Tanak/Martin Jarveoja (EST, Hyundai i20 WRC), + 8,5 sek.

3.      Kalle Rovanpera/Jonne Halttunen (FIN, Toyota Taris WRC), + 14,3 sek.

4.      Sebastien Ogier/Julien Ingrassia (F, Toyota Yaris WRC), + 17,8 sek.

5.      Esapekka Lappi/Janne Ferm (FIN, Ford Fiesta WRC), + 20,9 sek.

...

23. Michał Sołowow/Maciej Baran (PL, Skoda Fabia R5), + 4:21,0 min. (8. w kategorii WRC3)

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas