Rajd Safari: Zwycięstwo Colina
Colin McRae (Ford Focus WRC) utrzymał swoją przewagę po drugim etapie nad Harrim Rovanperą i wygrał jubileuszowy 50 Rajd Safari. Szkot stracił co prawda na ostatniej próbie równo minutę do Fina, ale mimo to wyprzedził kierowcę Peugeota o 2:50,9 sekundy - trzeci na mecie Thomas Radstrom (Citroen Xsara WRC) miał do lidera już niemal dwadzieścia minut straty!
Kolejne punktowane miejsca zajęli: Markko Martin (Ford Focus WRC), Sebastien Loeb (Citroen Xsara WRC) i Gilles Panizzi (Peugeot 206 WRC). W klasyfikacji producentów, w której nie punktowali zawodnicy Citroena i Panizzi, Ford zapewnił sobie aż czternaście punktów!
Już na pierwszej z dzisiejszych prób McRae wyraźnie uciekł Rovanperze. Nietypowe zdarzenie spotkało natomiast innego kierowcę z ekipy Forda, Markko Martina. Estończyk opuścił park serwisowy bez... opisu trasy, który przez przypadek pozostawił pilot załogi, Maichael Park. Tym samym zawodnicy byli skazani na pokonywanie ponad 106-kilometrowej próby bez notatek, opierając się jedynie na przekazach radiowych z helikoptera. Co gorsza w ich Focusie szwankowały hamulce!
Z problemami na OS10 podróżował także ostatni reprezentant Hyundaia - Juha Kankkunen. Doświadczony Fin miał kłopoty z silnikiem, musiał podczas oesu dwukrotnie zatrzymać się i dolewać oleju. Sebastien Loeb narzekał tymczasem na tumany kurzu wznoszone przez wcześniej jadących konkurentów. Młody Francuz przyznał, że chwilami po prostu bał się jechać szybciej. Już po zakończeniu dziesiątego odcinka okazało się, ze pilot zwycięskiej załogi ? Nicky Grist ma przygryziony język i z trudem mówi. Do urazu doszło na jednej z licznych afrykańskich hop.
Na jedenastej próbie bardzo szybko jechał asfaltowy specjalista Gilles Panizzi. Francuz, po nieudanym pierwszym etapie, od wczoraj dawał popis szybkiego poruszania się po afrykańskich bezdrożach. Wygrany oes numer 11 przez kierowcę Peugeota świadczy, że czuje się na nich naprawdę dobrze. Problemy natomiast dopadły jego rodaka, Sebastiena Loeba, w którego Citroenie Xsara WRC zawiodło tylne zawieszenie. Podobne zmartwienia miał młodszy z braci McRae. Alister nie mógł dojść do ładu ze swoim Mitsubishi Lancerem WRC, przez co jego pogoń za Juhą Kankkunenem została bardzo zwolniona.
Dzięki drugiemu już z rzędu zwycięstwu w tym sezonie Colin McRae awansował na drugie miejsce w klasyfikacji kierowców. Z trzydziestoma oczkami traci do prowadzącego Marcusa Gronholma już tylko siedem punktów. Znaczenie już tylko prestiżowe ma fakt, że było to już trzecie zwycięstwo Colina w Safari, a do tego 25., rokordowa wygrana eliminacja mistrzostw świata!
-
Jestem absolutnie zachwycony. Dzisiejszy dzień wydawał się nie mieć końca. Teraz jednak jest już po wszystkim i możemy cieszyć się ze zwycięstwa w imprezie i poprawienia rekordu wygranych eliminacji mistrzostw świata. Myślę, że kluczem do sukcesu w Safari, było znalezienie optymalnej prędkości i utrzymywanie jej, bez względu na to, co robili konkurenci. Wczoraj co prawda nie czułem się zbyt komfortowo, kiedy zbliżał się do nas Harri Rovanpera, ale w końcu na tym polega ten sport. Po przemyśleniach postanowiłem nie przyspieszać i nie podejmować żadnego większego ryzyka. W Kenii trzeba być cierpliwym. Gra polega na tym, żeby przeczekać tych, którzy z początku jadą szybciej, narażając się na problemy. I my poczekaliśmy! Nie mieliśmy żadnych poważniejszych problemów technicznych. Dwa zwycięstwa z rzędu, w dwóch najtrudniejszych eliminacjach Cyklu - Grecji i Safari, pokazują chyba najlepiej, jak dobrze Ford spisuje się w trudnych warunkach
- powiedział Colin McRae.
W klasyfikacji mistrzostw świata samochodów seryjnych najszybsi okazali się Karamjit Singh i Allen Oh, jadący Protonem Pert. Malezyjczycy zostali sklasyfikowani jako jedyna załoga w swojej kategorii, choć w klasie N-4 do mety dotarły jeszcze dwa inne auta. Żadne z nich nie było jednak zgłoszone do pełnego cyklu czempionatu grupy N.
W sumie na mecie w Nairobi pojawiło się zaledwie dwanaście samochodów. To chyba najlepiej oddaje trudy afrykańskiego rajdu.
1. Colin McRae (W.Brytania/Ford Focus) 7:58.28,0
2. Harri Rovanpera (Finlandia/Peugeot 206)str. 2.50,9
3. Thomas Radstrom (Szwecja/Citroen Xsara) 18.38,6
4. Markko Martin (Estonia/Ford Focus) 21.28,0
5. Sebastien Loeb (Francja/Citroen Xsara) 21.48,1
6. Gilles Panizzi (Francja, Peugeot 206) 31.41,0
7. Roman Kresta (Czechy/Skoda Octavia) 54.38,1
8. Juha Kankkunen (Finlandia/Hyundai Accent)1:11.31,5
9. A. McRae (W.Brytania/Mitsubishi Lancer) 1:17.13,2
10. Karamijt Singh (Malezja/Proton) 2:29.27,2
Klasyfikacja MŚ kierowców (po 8 el.)
1. Marcus Groenholm (Finlandia/Peugeot) 37 pkt
2. Colin McRae (W.Brytania/Ford) 30
3. Carlos Sainz (Hiszpania/Ford) 23
4. Gilles Panizzi (Francja/Peugeot) 21
5. Richard Burns (W.Brytania/Peugeot) 19
6. Harri Rovanpera (Finlandia/Peugeot) 18
Klasyfikacja MŚ producentów (po 8 el.)
1. Peugeot 83 pkt
2. Ford 69
3. Subaru 35
4. Skoda 8
5. Mitsubishi 7
6. Hyundai 6