Przyszłość Avensisa pod znakiem zapytania?

Branżowy magazyn Autonews zastanawia się nad losami Avensisa nowej generacji.

Toyota Avensis zadebiutowała jesienią 2008 r., a trzy lata później została poddana modernizacji.
Toyota Avensis zadebiutowała jesienią 2008 r., a trzy lata później została poddana modernizacji.Toyota
IHS prognozuje, że sprzedaż aut klasy średniej w Europie spadnie z ponad 800 tys. sztuk w roku 2011 do mniej niż 500 tys. w br.

Podobnie jak w przypadku Accorda (więcej informacji: Ważą się losy europejskiego Accorda), sprzedaż Avensisa w Europie w ostatnich latach znacząco spadła - z 55,7 tys. sztuk w 2010 roku do niespełna 35 tys. sztuk w 2013 (dane: JATO). Warto nadmienić, że w ubiegłej dekadzie model regularnie znajdował ponad 100 tys. nabywców rocznie.

Z jednej strony wpływ na popularność Avensisa ma silna konkurencja, w tym także ze strony aut premium, z drugiej - zmieniające się zwyczaje klientów, którzy coraz częściej przesiadają się do crossoverów i SUV-ów. Są jednak wyjątki. Nowa odsłona Mazdy 6 sprzedaje się znacznie lepiej od poprzedniczki - w ubiegłym roku praktycznie zrównała się z Avensisem, a w tym, jeśli wierzyć prognozom instytutu badań rynkowych IHS, ma szansę uzyskać jeszcze lepszy wynik.

Przedstawiciel Toyoty powiedział w wywiadzie z "Autonews", że koncern musi ustalić, czy wprowadzić na europejski rynek nową generację Avensisa, czy też zaoferować nowy model globalny. Zadeklarował jednak, że tak czy inaczej Japończycy zaoferują w klasie średniej auto z napędem hybrydowym. Hybrydowe Toyoty i Lexusy regularnie zyskują na popularność - w ubiegłym roku znalazły 157 tys. nabywców, co oznacza 43-proc. wzrost sprzedaż rok do roku i ponad 18 proc. całej europejskiej sprzedaży koncernu.

msob, źródło: "Autonews Europe"

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas