Przy drodze S3 będą nowe stacje benzynowe

Na lubuskim odcinku trasy ekspresowej S3 powstaną nowe stacje paliw. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wyłoniła dzierżawców MOP-ów Popowo Wschód i Zachód oraz Kępsko Wschód i Zachód, którzy zdecydowali się na te inwestycje.

article cover
Piotr DziurmanReporter

Poinformowała o tym w piątek rzeczniczka zielonogórskiego oddziału GDDKiA Anna Jakubowska.

Obecnie bez konieczności opuszczania S3 w regionie można zatankować jedynie na wysokości Zielonej Góry i to tylko jadąc w kierunku Nowej Soli. Natomiast na ponad 110-kilometrowym odcinku S3 między Gorzowem Wlkp. a Zieloną Górą nie ma żadnej stacji paliw położonej bezpośrednio przy trasie, na tzw. miejscach obsługi podróżnych. Kierowcy, którzy chcą zatankować auta, muszą zjechać z ekspresówki na stacje znajdujące się w pobliżu.

Umowę na 20-letnią dzierżawę MOP-ów Popowo Wschód i Popowo Zachód na trasie S3 między Skwierzyną a Międzyrzeczem wygrała firma Lotos. Przetarg na dzierżawę MOP-ów Kępsko Wschód i Kępsko Zachód między Świebodzinem a Sulechowem wygrało natomiast konsorcjum firm: NP-GROUP z Nowego Miasteczka i VOLTAIC LOGISTIC z Głogowa; stacje będą działały pod szyldem Circle K.

W obu przypadkach dzierżawcy mają 18 miesięcy na wybudowanie pary stacji benzynowych; mogą też zagospodarować tereny MOP-ów zgodnie z własną koncepcją, w uzgodnieniu z GDDKiA.

"Głównym kryterium wyboru ofert była wysokość miesięcznego czynszu podstawowego zaproponowana przez dzierżawców. W Przypadku Lotosu są to stawki: 36 tys. zł za Popowo Wschód i 45 tys. zł za Popowo Zachów. W przypadku MOP-ów Kępsko Wschód i Zachód stawka wynosi po 7,1 tys. zł" - powiedziała PAP Jakubowska.

Niezależnie od czynszu podstawowego, dzierżawca musi płacić czynsz od przychodu - 1 proc. od całości przychodu w danym miesiącu z tytułu sprzedaży paliw oraz 4 proc. od całości pozostałego przychodu (z wyłączeniem przychodu z tytułu sprzedaży paliw), w tym z tytułu poddzierżawy.

Rzeczniczka przyznała, że poszukiwania firm zainteresowanych tego typu inwestycjami przy lubuskim odcinku S3 trwały kilka lat. Najpierw - jak wskazała - GDDKiA szukała inwestorów, którzy zdecydują się na własny koszt wybudować stacje wraz z parkingami. Kiedy przetargi takie nie budziły zainteresowania, Dyrekcja postanowiła wybudować kilka MOP-ów, a potem znaleźć ich dzierżawców.

Od grudnia ub. roku trasa S3 w Lubuskiem niemal na całej długości, wynoszącej 173 km, ma pełne parametry drogi ekspresowej. Ostatnim tzw. wąskim gardłem będzie jeszcze przez jakiś czas przeprawa mostowa przez Odrę w rejonie Cigacic, gdzie trwa budowa drugiego z mostów. Ma on zostać oddany do użytku w drugiej połowie 2019 r.

Koszt inwestycji związanej z budową S3 w regionie sięga ok. 4 mld zł.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas