Produkcja aut w Polsce może przekroczyć 900 tys. sztuk

W 2011 r. w Polsce zostanie wyprodukowanych około 897 tys.-904 tys. samochodów osobowych i dostawczych. To o 4,1-4,9 proc. (35,3-42,3 tys. sztuk) więcej niż w 2010 r.

W marcu z fabryki w Gliwicach  zjechał półtoramilionowy samochód - model  astra IV ecoFLEX
W marcu z fabryki w Gliwicach zjechał półtoramilionowy samochód - model astra IV ecoFLEXInformacja prasowa (moto)

Jeśli prognozy się sprawdzą, to do najlepszego wyniku z 2008 r., kiedy z taśm produkcyjnych w Polsce zjechało 931 tys. aut, sporo zabraknie. "Wtedy działały jednak cztery zakłady produkcyjne" - przypomniał ekspert rynku motoryzacyjnego z AutomotiveSuppliers.pl Rafał Orłowski.

Ponadto autorzy badania wskazali, że produkcja samochodów w Polsce nadal nie doścignie tej u naszych południowych sąsiadów. Z danych portalu, który powołał się na stowarzyszenie motoryzacyjne AIA, w tym roku czeskie fabryki opuści około 1,04 mln samochodów osobowych i dostawczych.

Autorzy badania wskazali, że tyski Fiat Auto Poland (FAP), który jest największym producentem pojazdów w Polsce, był w 2009 r. jednym z beneficjentów europejskich programów dopłat do samochodów, które preferowały małe i relatywnie tanie pojazdy.

"W 2009 r. FAP upuściła rekordowa liczba - niemal 606 tys. aut. Rok później wielkość produkcji obniżyła się do 533 tys. sztuk. W tym roku tyski zakład powinien zanotować minimalny wzrost. W całym 2011 r. z linii montażowych zakładów Fiata zjedzie 535-538 tys. aut" - przewiduje Orłowski.

Poza modelami fiat panda, "500", ford ka i abarth 500, od kilku dni zakład wytwarza seryjnie model lancia ypsilon. Wyższą dynamikę sprzedaży odnotuje w tym roku General Motors Manufacturing Poland (GMMP), produkujący ople astry.

Informacja prasowa (moto)

"Uruchomienie w trzecim kwartale 2009 r. montażu modelu astra IV hatchback, pozwoliło fabryce GMMP zwiększyć produkcję z 96,4 tys. do 158,7 tys. aut rok później" - przypomniał Orłowski.

Dodał, że od końca kwietnia br. wprowadzono w gliwickiej fabryce dodatkowe ośmiogodzinne zmiany. "Do lipca ma być ich w sumie osiem". Na połowę października zaplanowano w GMMP uruchomienie seryjnej produkcji trzydrzwiowej wersji astry IV. "Rosnący popyt na wytwarzane auta pozwoli zwiększyć tegoroczną produkcję w zakładzie w Gliwicach o około 2 tys. aut do poziomu powyżej 178 tys. samochodów. Wynik ten oznacza wzrost o około 12 proc., czyli 19-21 tys. pojazdów" - powiedział Orłowski.

Także poznańska fabryka niemieckiego Volkswagena, największego producenta aut w Europie, odnotowuje wzrosty. W 2009 r. z linii montażowych tego zakładu zjechało ponad 138 tys. pojazdów a rok później o 11 tys. więcej. "W bieżącym roku produkcja Volkswagen Poznań powinna osiągnąć poziom 176-178 tys. samochodów, o około 18 proc. więcej niż w 2010 r." - prognozuje Orłowski.

Do tegorocznego wyniku produkcji aut w Polsce należy dodać auta wyprodukowane przez żerańską Fabrykę Samochodów Osobowych (FSO) - do niedawna czwartego zakładu produkującego auta w Polsce.

W okresie dwóch pierwszych miesięcy br. w FSO zostało wyprodukowanych niemal 8 tys. aut, zanim z końcem lutego warszawski zakład nie zawiesił montażu pojazdów.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas