Prawo, które działa tylko w Warszawie? Tajemnica rozwiązana
Warszawski Zarząd Dróg Miejskich opublikował statystyki dotyczące bezpieczeństwa na stołecznych drogach w 2021 roku. Wyniki uznać można za budujące - znacząco spadła chociażby liczba tragicznych zdarzeń z udziałem pieszych. To wynik modernizacji infrastruktury?
W 2021 roku w Warszawie doszło do 700 wypadków. W ich efekcie zginęły 42 osoby, a 750 osób odniosło obrażenia. Dla porównania, jeszcze w 2013 roku, w 1210 wypadkach do jakich doszło na drogach stolicy zginęły 74 osoby.
Liczba wypadków drogowych po raz drugi z rzędu jest znacząco niższa od tysiąca. To dobra wiadomość - oznacza bowiem, że jej poziom utrzymuje się mimo stopniowego ubiegłorocznego luzowania pandemicznych obostrzeń.
Co ciekawe, tylko 13,5 proc. ogółu (94 zdarzenia) wypadków była wynikiem niedostosowania prędkości do warunków. Zdecydowana większość - 20,1 proc. (141 zdarzeń)- to efekt nieudzielenia pierwszeństwa pieszemu, a 19,7 proc. (138 zdarzeń) - nieudzielenia pierwszeństwa przejazdu.
Pozytywnym zjawiskiem dostrzegalnym na warszawskich drogach w ubiegłych latach jest powoli acz systematycznie malejąca liczba ofiar śmiertelnych wśród pieszych. W 2021 było ich "zaledwie" 19.
Warto przypomnieć, że w 1 czerwca 2021 weszła w życie nowelizacja prawa o ruchu drogowym rozszerzająca przywileje niechronionych uczestników ruchu drogowego. Na jej mocy pierwszeństwo zyskali wówczas piesi wchodzący na przejście. W przypadku Warszawy systematycznej poprawy bezpieczeństwa pieszych należy jednak upatrywać w systemowym podejściu do problemu zabezpieczenia niechronionych uczestników ruchu i modernizacji infrastruktury.
Warszawa jest jedynym miastem w Polsce, które jeszcze na długo przed zmianami prawa, zdecydowało się na kompleksowy audyt przejść dla pieszych. W latach 2016-2020 bezpieczeństwo na przejściach dla pieszych przebadano pod kątem ok. 30 kryteriów. W sumie przebadano - uwaga - 4093 nieosygnalizowanych (!) przejść dla pieszych na ulicach, którymi zarządza ZDM.
Audytorzy sprawdzali m.in.:
- czy pieszy jest widoczny dla kierowcy,
- czy kierowcy w pobliżu przejścia rozwijają nadmierną prędkość,
- czy infrastruktura jest w dobrym stanie,
- czy zebra jest właściwie oświetlona.
Tylko w ubiegłym roku, dzięki danym z audytu, przebudowano 66 przejść dla pieszych, by poprawić na nich bezpieczeństwo.
Warto dodać, że tylko 6,1 proc. wypadków w Warszawie spowodowanych zostało przez pieszych. Mimo tego, w zdarzeniach tych zginęło aż 8 osób, czyli ponad 18 proc. wszystkich ofiar śmiertelnych.
W sumie, w ubiegłym roku, na w stolicy zginęło 19 pieszych:
- 9 na przejściach dla pieszych (w tym na 5 bez sygnalizacji),
- 7 na jezdni,
- 2 na chodniku lub drodze dla pieszych,
- 1 na torowiskiu
Sprawcami pozostałych 93,6 proc. wypadków byli kierujący pojazdami.
Trzeba jednak pamiętać, że w tej grupie znajdują się nie tylko kierowcy samochodów, ale też chociażby rowerzyści. Ci byli sprawcami 81 wypadków (w tym 12 z udziałem pojazdów komunikacji publicznej), czyli 12 proc. ogółu zdarzeń.
W 2021 roku odnotowano 84 wypadków i 66 kolizji z udziałem pojazdów komunikacji miejskiej. W takich sytuacjach za każdym razem na miejsce wzywana jest policja i wykonywany jest szkic z miejsca zdarzenia, stąd dokładne dane również o kolizjach. W rezultacie takich wypadków zginęło 6 osób (14 proc. wszystkich ofiar wypadków), natomiast rannych było 96 osób (ciężko 9 i lekko 87).
Autobusy w ubiegłym roku brały udział w 67 wypadkach i 57 kolizjach, natomiast tramwaje uczestniczyły w 17 wypadkach i 9 kolizjach.
Trzeba jednak podkreślić, że kierowcy autobusów czy motorniczy sami niezwykle rzadko powodują tego typu zdarzenia. Za blisko 80 proc. wypadków z udziałem pojazdów komunikacji miejskiej odpowiadają inni uczestnicy ruchu - głównie kierowcy samochodów osobowych.
Niepokojącym zjawiskiem jest skokowy wzrost liczby poszkodowanych w wypadkach seniorów. W 2021 roku zarejestrowano 245 wypadków drogowych z udziałem osób starszych, czyli mających 60 lat i więcej (35 proc. ogółu wypadków drogowych). Dotyczy to zarówno wypadków, w których byli sprawcami, jak i ofiarami. To o 21,3 proc. więcej niż rok wcześniej.
Seniorzy byli sprawcami 106 wypadków, z czego 98 razy jako kierujący, a 8 razy jako piesi. Ta ostatnia liczba może się wydawać niewielka, ale w 4 takich wypadkach, czyli aż połowie zdarzeń, pieszy-senior ginął pod kołami pojazdu.
Na drogach stolicy zginęło 21 osób w wieku 60+, 156 seniorów zostało rannych. Wśród seniorów, którzy byli ofiarami wypadków, 11 to piesi.