Prawie 90 proc. warsztatów podniosło ceny. Co będzie dalej?
Oprac.: Krzysztof Mocek
Obecna sytuacja w kraju martwi wszystkich zmotoryzowanych. Wzrosły ceny paliw, podniesiono stawki mandatów, a do tego wciąż rosną koszty utrzymania samochodu. Również warsztaty samochodowe zostały zmuszone do podniesienia cen za swoje usługi. O ile wzrosły koszty naprawy aut?
W warsztatach ruch jak w ulu, klientów nie brakuje
Popyt na samochody wciąż rośnie, tak samo jak ruch w warsztatach. Mechanicy nie narzekają na brak pracy i klientów, jest wręcz odwrotnie. Już w czasie pierwszej fali pandemii koronawirusa Polacy ruszyli naprawiać swoje samochody, korzystając z dodatkowego czasu, który zapewniła im konieczność pozostania w domach i ograniczenia mobilności. Tendencja utrzymuje się również do tej pory. Mechanicy z Yanosik spytani o liczbę kierowców, którzy odwiedzili dany warsztat w ciągu ostatnich 6 miesięcy wykazują, że jest ich zdecydowanie powyżej 200 osób, miesięcznie powyżej 50.
Ciekawym jest fakt, że najpopularniejszymi rocznikami naprawianych pojazdów w ostatnim półroczu 2022 roku są te od 2010 do 2015 roku. Wcześniej znacznie częściej naprawiano samochody, których staż wynosił powyżej 15 lat. Może to oznaczać, że to auta, które należą do drugiego właściciela, a więc zostały kupione nie tak dawno temu, może w czasie pandemii koronawirusa. Oczywiście wśród najpopularniejszych roczników naprawianych aut nie brakuje również takich, które sięgają połowy lat 90-tych, jednak zdecydowanie stanowią one mniejszość naszego zestawienia
Czas pandemii koronawirusa uświadomił Polakom konieczność posiadania samochodu w gospodarstwie domowym. Zwłaszcza, że w tym czasie to właśnie ten środek transportu był najbezpieczniejszym. Wielu z nich w tym okresie szukało nowego auta lub dodatkowego dla swojego partnera lub małżonka. Wzrósł popyt na auta używane, a te przestały być sprowadzane z zagranicy, z powodu obostrzeń. Dealerzy i handlarze dwoili się i troili, aby zapełnić swoją ofertę samochodów używanych, a te sprzedawały się bardzo szybko. To zjawisko trwa również do dziś, jednakże ceny aut znacznie wzrosły, a wraz z nimi również ceny napraw w warsztacie.
Większy ruch w warsztatach, ale czy na naprawę auta czeka się dłużej?
Czy na naprawę samochodu obecnie trzeba czekać znacznie dłużej niż w 2021 roku? Zdaniem większości mechaników kryzys dostępności półprzewodników nie wpływa na czas trwania naprawy uszkodzonego auta (65,2 proc.). Z kolei 34,8 proc. specjalistów przyznało, że faktycznie to powód dłuższego pobytu pojazdu w warsztacie. 71,8 proc. ankietowanych przyznało, że w porównaniu z ubiegłym rokiem, czas naprawy nie jest obecnie dłuższy, a 28,2 proc. nie zgodziło się z tym stwierdzeniem. Średnio trzeba czekać dłużej o tydzień na odbiór sprawnego auta.
Średnie ceny za naprawę samochodów w górę o ponad 500 zł?
Wysoki poziom inflacji, wojna w Ukrainie, wzrost kosztów za energię i ograniczona dostępność półprzewodników - to między innymi powody, przez które mechanicy musieli podnieść stawki za naprawę samochodu. W ankiecie Yanosik Warsztaty aż 88,2 proc. mechaników przyznało, że ceny za usługi wzrosły. 31,4 proc. ankietowanych stwierdziło, że podniosło ceny o 10-15 proc., niecałe 30 proc. podniosło ceny o 5-10 proc., a 20 proc. respondentów poinformowało o wzroście kosztów naprawy o 20-25 proc.
Jeszcze w 2019 roku średnia cena za naprawę samochodu wynosiła 505 zł. Rok później koszt wzrósł do 598 zł, a w pierwszym półroczu 2021 roku o kolejne 109 zł. Obecnie zdania są mocno podzielone. Większość ankietowanych mechaników (28,9 proc.) z bazy Yanosik Warsztaty odpowiedziało, że średni koszt naprawy pojazdu waha się w kwotach od 400 do 500 zł. Z kolei 18,7 proc. specjalistów przyznało, że ta cena wzrosła już do powyżej 1 000 zł, a 16 proc. że wynosi od 500 do 600 zł
W pytaniu o odczuwalność problemów z dostępnością części samochodowych, niezbędnych do przeprowadzenia naprawy, większość ankietowanych mechaników odpowiedziała, że ich nie odczuwają (66,7 proc.). Dla 88,7 proc. nie stanowi to również przyczyny odmówienia klientowi naprawy samochodu.
Jakie auta i dlaczego Polacy naprawiali w tym roku najczęściej?
Według danych z ankiety Yanosik Warsztaty do mechaników najczęściej na naprawy przyjeżdżali właściciele pojazdów marki Volkswagen, Skoda, Audi i Ford. Najpopularniejszymi rocznikami były 2010, 2012, 2014 oraz 2015.
Kierowcy najczęściej przyjeżdżali do warsztatu z powodu konieczności wykonania przeglądu technicznego, naprawy lub wymiany opon, serwisu klimatyzacji oraz wymiany oleju wraz z filtrami i przeprowadzenia napraw bieżących. Znacznie rzadziej ze względu na poważniejsze awarie, takie jak remonty czy naprawy silników.
Warsztat samochodowy z polecenia czy z Internetu?
Wciąż wielu kierowców w poszukiwaniu mechanika posiłkuje się opinią bliskich osób, które mają kontakt do sprawdzonych specjalistów. Jednakże rośnie również popularność wyszukiwarek internetowych
Kierowcy, którzy szukają specjalisty w internecie bardzo często sugerują się opiniami innych zmotoryzowanych. Jeśli te są pozytywne, to warsztat zyskuje ich uwagę. Poza opiniami ogromne znaczenie ma również dostęp do informacji na temat oferowanych usług przez dany punkt, dane kontaktowe oraz możliwość umówienia się na wizytę przez internet.
Wciąż trwa trudny okres dla całego sektora motoryzacyjnego na świecie. W Polsce dodatkowo nastał trudny czas dla wszystkich kierowców. Drożeje paliwo, wzrosły kwoty mandatów, a także koszty utrzymania auta. Ankieta przeprowadzona przez Yanosik Warsztaty wykazała również, że mechanicy podnieśli ceny swoich usług, a w niektórych warsztatach dodatkowo wydłużył się czas oczekiwania na naprawę auta. Wszystkiemu winne podwyżki cen oraz brak dostępności niezbędnych półprzewodników.