Powstanie nowa droga, specjalnie dla fabryki Volkswagena

W połowie 2018 roku gotowy ma być łącznik między węzłem Autostrady A2 a Wrzesińską Strefą Aktywności Gospodarczej (WSAG). Brak odcinka o długości 400 metrów utrudniał dotąd rozwój m.in. działającej pod Wrześnią fabryki Volkswagena.

Fabryka Volkswagena we Wrześni
Fabryka Volkswagena we WrześniInformacja prasowa (moto)

Budowa jest możliwa dzięki porozumieniu zawartemu między spółką Autostrada Wielkopolska, władzami Wrześni, GDDKiA, oraz resortem infrastruktury i budownictwa. Gminna droga, która, według projektu, łączy WSAG z autostradą, jest niemal gotowa - cały czas brakuje jednak 400-metrowego połączenia z rondem w obrębie autostradowego węzła Września.

Burmistrz Wrześni Tomasz Kałużny powiedział w środę PAP, że brakujący odcinek ma być gotowy do końca półrocza 2018 r.; właśnie ogłaszany jest przetarg na jego wykonanie. Jak dodał, nowy łącznik ucieszy nie tylko pracowników firm działających na terenie Strefy, ale też dostawców fabryk, przejeżdżających tranzytowo drogami krajowymi nr 92 i nr 15, oraz mieszkańców Wrześni.

Satysfakcję z podpisania porozumienia wyraziła Autostrada Wielkopolska (AWSA). "Cieszymy się, że przekazany na początku października i uzgodniony z Urzędem Miasta i Gminy Września tekst trójstronnego porozumienia w tej sprawie został ostatecznie podpisany przez GDDKiA i MIB. Porozumienie otwiera drogę do sfinalizowania prac zmierzających do realizacji brakującego odcinka drogi" - powiedziała w środę PAP rzeczniczka spółki Zofia Kwiatkowska.

Na budowie łącznika szczególnie zależy działającemu na terenie WSAG zakładowi Volkswagen Crafter. Fabryka jest najnowocześniejszym i jednym z największych zakładów VW na świecie, jest też największą dotychczasową inwestycją zagraniczną w Polsce - jej powstanie i wyposażenie kosztowało 800 mln euro. Od 2018 roku zakład ma opuszczać 100 tys. aut rocznie.

Rzeczniczka spółki Dagmara Prystacka poinformowała w środę, że brak zgody na budowę łącznika od trzech lat powodował ograniczenie pełnych możliwości rozwoju WSAG. "Rozbudowa strategicznej infrastruktury na obszarze wokół fabryki Volkswagena pozwoli w pełni wykorzystać możliwości działających tam podmiotów" - podała.

W sprawie połączenia terenów inwestycyjnych miasta z autostradą przez ostatnie lata interweniowali m.in. lokalni parlamentarzyści. W maju prezes Volkswagen Poznań Jens Ocksen mówił PAP, że temat drogi stał się "wysoce polityczny" i ubolewał, że przedstawiciele AWSA i resortu infrastruktury "unikają bezpośredniej rozmowy" w tej sprawie. Podkreślił też, że obecnie cały ruch między fabryką a A2 odbywa się "lokalną drogą z wiaduktem, który jest w złym stanie technicznym".

Zofia Kwiatkowska zapewniała w maju, że brak budowy drogi dojazdowej do fabryki VW we Wrześni "nie wynika ze złej woli AWSA, ale z konieczności działania w ramach obowiązującej umowy koncesyjnej zawartej z rządem".

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas