Popularne hybrydy do miasta

Samochody hybrydowe to bardzo dobre rozwiązanie do miasta, o czym w Polsce przekonało się już wielu spośród 90 tys. kierowców – tyle bowiem samochodów z pełnym napędem hybrydowym jeździ obecnie po naszych drogach.

Toyota Corolla Hybrid
Toyota Corolla HybridInformacja prasowa (moto)

Współczesne pełne hybrydy to samochody o takiej samej funkcjonalności jak konwencjonalne auta spalinowe z automatyczną skrzynią biegów, które jednak potrzebują mniej paliwa i wyrzucają z rury wydechowej mniej spalin. W większości modeli ich wnętrza i bagażniki nie różnią się pojemnością. Pełne hybrydy mogą poruszać się na samym silniku elektrycznym, ale nie potrzebują ładowania z gniazdka. Odzyskiwanie energii z hamowania i wykorzystywanie jej podczas ruszania i spokojnej jazdy to ogromne ułatwienie w korkach, w których hybrydy korzystają głównie z silnika elektrycznego. Dzięki temu zamiast kilkunastu l/100 km paliwa zużywają jedynie 2-3 l/100 km, co udowodniły testy dziennikarskie, porównujące hybrydowego Aurisa z tym samym modelem z silnikiem benzynowym.

Samochody hybrydowe już dawno opuściły niszę i obecnie hybrydowe bestsellery osiągają wolumeny sprzedaży większe od wielu porównywalnych modeli konwencjonalnych. Oto trzy najpopularniejsze w Polsce samochody hybrydowe do miasta.

Toyota Corolla Hybrid

Corolla Hybrid zadebiutowała na polskim rynku w kwietniu tego roku i z marszu stała się najpopularniejszym autem hybrydowym w Polsce - do września z salonów wyjechało prawie 7000 egzemplarzy. Dominująca pozycja kompaktowej hybrydy Toyoty jest o tyle zrozumiała, że już od maja w rozliczeniach miesięcznych model Corolla jest liderem rankingu sprzedaży wszystkich samochodów w Polsce, a napęd hybrydowy odpowiada 70% egzemplarzy Corolli.

Hybrydowa Corolla weszła na europejski rynek wraz z 12. generacją modelu. Napęd hybrydowy jest oferowany dla wszystkich wersji nadwozia - hatchback, kombi i sedan, a co więcej, dwa pierwsze można kupić z dwoma układami hybrydowymi do wyboru. Ceny Corolli Hybrid z nadwoziem hatchback zaczynają się od 85 900 zł.

Najpopularniejszą opcją napędową Corolli jest hybryda o mocy 122 KM z 98-konnym silnikiem benzynowym 1.8, wspieranym przez 72-konny silnik elektryczny i drugi, pełniący głównie funkcję generatora i rozrusznika. Za elastyczność układu odpowiada w dużej mierze motor elektryczny, którego 163 Nm momentu obrotowego jest dostępne od zerowej prędkości obrotowej w pełnym zakresie pracy. To powoduje, że samochód, który może ruszyć zarówno na samym silniku elektrycznym, jak i dzięki współpracy obu motorów, jest bardziej zrywny i dynamiczny, niż by to wynikało z popularnego parametru przyspieszenia od 0 do 100 km/h. A to sprawia, że jazda po mieście jest wygodniejsza, bezpieczniejsza i bardziej przyjemna.

Największym atutem napędu hybrydowego jest oczywiście niskie zużycie paliwa i emisja spalin. Według nowych standardów pomiaru WLTP Corolla Hybrid 1.8 z nadwoziem hatchback zużywa od 4,3-5,1 l/100 km (w zależności od wersji wyposażenia) i emituje od 97-116 g/km CO2. Charakterystyczną cechą hybrydy jest bardzo dobra wydajność w miejskich warunkach, w których hybrydy co najmniej przez połowę czasu jazdy poruszają się na samym silniku elektrycznym.

Jeszcze lepiej pod względem dynamiki i elastyczności wypada mocniejszy napęd hybrydowy, dostępny z nadwoziem hatchback i kombi. Układ 2-litrowego silnika benzynowego o rekordowej wydajności cieplnej 41%, silnika elektrycznego i generatora rozpędza Corollę Hatchback do setki w jedyne 7,9 s, co przy znacznym wykorzystaniu silnika elektrycznego o mocy 109 KM i dostępnym cały czas pełnym momencie obrotowym 202 Nm sprawia, że 184-konna Corolla jest wyjątkowo zrywnym kompaktem. Jej zużycie paliwa rośnie nieznacznie - do 4,7-5,6 l/100 km, a emisja CO2 do wartości 106-127 g/km wg WLTP. Niskie spalanie przekłada się również na niewielką emisję szkodliwych substancji i pyłów, co ma ogromne znaczenie w sytuacji, kiedy miasta borykają się z problemem smogu.

Corolla to nie tylko dynamiczne i oszczędne auto. O jej atutach jako auta do miasta decyduje połączenie kompaktowych rozmiarów (4370 mm długości) i przestronnego wnętrza, co jest jednym ze skutków zastosowania modułowej platformy TNGA. Auto ma także ustawny bagażnik o pojemności 361 l, zaawansowane systemy bezpieczeństwa czynnego w standardzie, z systemem automatycznego powiadamiania ratunkowego eCall, a także inne zaawansowane technologie w ofercie: system multimedialny z Android Auto i Apple CarPlay, nagłośnienie JBL, nawigację satelitarną, kamerę cofania, światła LED, system automatycznego parkowania SIPA, bezprzewodową ładowarkę do telefonu czy wyświetlacz HUD na przedniej szybie.

Toyota C-HR Hybrid

Gdy się spojrzy na hybrydową Toyotę C-HR, od razu przychodzi na myśl, że ten samochód powstał po to, by zadać szyku na najmodniejszych ulicach metropolii. Pierwszy crossover w gamie Toyoty wyznaczył nowy trend w stylistyce japońskiej marki bardzo odważnym, dynamicznym designem, pełnym ostrych linii i przetłoczeń. Połączenie muskularnych nadkoli kompaktowego SUV-a ze ściętą linią dachu nawiązującą do coupe dało świetny efekt. Całości dopełnia tylny spojler, bardzo długie, ostro narysowane przednie reflektory LED i trójkątne światła tylne.

INTERIA.PL

Pod atrakcyjną karoserią Toyota C-HR Hybrid jest tak samo oszczędnym, zwinnym i solidnie wykonanym autem jak nowa Corolla. Zbudowano ją na tej samej platformie TNGA z zawieszeniem wielowahaczowym z tyłu i nisko położonym środkiem ciężkości. Dzięki tej kombinacji auto prowadzi się bardzo pewnie i stabilnie na poziome dobrego hatchbacka pomimo nieco wyższego zawieszenia i nadwozia. Pod maską pracuje napęd hybrydowy 1.8 o mocy 122 KM, który w tym przypadku zużywa od 4,7-5,1 l/100 km benzyny (wg WLTP) i emituje od 106-116 g/ km CO2, zaś do setki rozpędza się w 11 sekund. Obecnie na rynek wchodzi nowa wersja Toyoty C-HR po faceliftingu, która oprócz odświeżonej stylistyki wprowadza do modelu znany z Corolli, 184-konny napęd hybrydowy 2.0.

Za nowatorskim stylem nadwozia idzie innowacyjny design wnętrza. Deska rozdzielcza o oryginalnym kształcie i obniżonej górnej krawędzi poprawiającej widoczność, konsola centralna zwrócona w stronę kierowcy i bardzo wygodne fotele, łączące sportowe oparcie ze wzmocnionym, masywnym siedziskiem sprawiają, że kierowca czuje się w tym samochodzie bardzo komfortowo i swobodnie. Efekt wzmacnia system audio klasy premium marki JBL, który został zaprojektowany równolegle z projektowaniem wnętrza w taki sposób, by kierowcę otoczyła optymalna przestrzeń dźwiękowa.

Toyota C-HR Hybrid jest drugą najpopularniejszą hybrydą w Polsce - w tym roku do września Toyota sprzedała prawie 3600 egzemplarzy. Model ten przez dwa lata zajmował pozycję lidera rynku hybryd i dopiero w tym roku został zdetronizowany przez nową Corollę. W sumie po naszych drogach porusza się ponad 10 000 hybrydowych crossoverów Toyoty. Ceny modelu z napędem 1.8 Hybrid zaczynają się od 103 900 zł.

Toyota Yaris Hybrid

Trudno sobie wyobrazić bardziej miejski samochód niż Yaris Hybrid. Jeden z najpopularniejszych przedstawicieli segmentu B, do tego jedyny z idealnym do miasta napędem hybrydowym, ma bardzo kompaktowe wymiary nawet jak na tę klasę aut - długość poniżej 4 m i szerokość mniejszą niż 1,7 m. Nawet napęd hybrydowy z baterią trakcyjną nie przeszkodziły w wygospodarowaniu przestronnego wnętrza i 286-litrowego bagażnika, który po złożeniu kanapy zwiększa się do 1 119 litrów.

Toyota Yaris HybridInformacja prasowa (moto)

Pod maską hybrydowego Yarisa pracuje silnik benzynowy 1.5, silnik elektryczny o mocy 60 KM i mniejszy elektryczny silnik-generator. Łączna moc układu wynosi 100 KM i pozwala rozpędzić auto do setki w 12 s. Yaris zużywa średnio od 4,7-5,0 l/100 km wg pomiaru WLTP, a jego emisja CO2 wynosi od 106-114 g/km. Również w tym przypadku zaletą hybrydy jest niewielkie spalanie na zatłoczonych ulicach, wspierane zdolnością auta do jazdy na samym silniku elektrycznym oraz odzyskiwaniem energii z hamowania, a także elastyczność napędu oraz automatyczna skrzynia biegów w standardzie.

Jazdę po mieście Toyotą Yaris ułatwiają systemy bezpieczeństwa czynnego Toyota Safety Sense, które należą do standardowego wyposażenia tego modelu, system multimedialny z nawigacją, wyświetlaną na 7-calowym ekranie dotykowym, połączenie telefonu przez Bluetooth oraz dostępne w wyższych wersjach wyposażenia interfejs Android Auto i Apple CarPlay, kamera cofania czy inteligentny kluczyk.

Yaris Hybrid jest obecny na polskim rynku od 7 lat, a jego sprzedaż rośnie z roku na rok średnio o kilkadziesiąt procent - z niecałych 300 sztuk w 2012 roku do 3500 aut w 2018 roku. Obecnie Yaris jest czwartą najpopularniejszą hybrydą Toyoty i jedynym przedstawicielem hybryd w segmencie B. Auto z napędem hybrydowym o mocy 100 KM kosztuje od 65 400 zł.

Hybrydy dominują na polskim rynku aut niskoemisyjnych

Jak wynika z danych Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR z końca września 2019 roku, po polskich drogach jeździ ponad 109 000 samochodów nisko- i bezemisyjnych, z czego ponad 90 tys. (82,5%) stanowią pełne hybrydy. Miękkie hybrydy, niezdolne do jazdy w trybie elektrycznym, odpowiadają za 9,5% parku zelektryfikowanych samochodów, a hybrydy plug-in i samochody elektryczne na baterie mają po 4% udziału.

Prawie 70 tysięcy (63,5%) zelektryfikowanych samochodów stanowią modele Toyoty - marki, która jako pierwsza wprowadziła hybrydy na nasz rynek. Na drugim miejscu jest Lexus (13 300 aut, 12%), a na trzecim Audi (6700 aut, 6%). Niskoemisyjne samochody BMW nie przekraczają 2,5% polskiego parku takich aut, a na kolejnych miejscach ze śladowym udziałem znajdują się kolejno Mercedes, Honda, Kia, Peugeot, Volvo i Nissan.

W tej sytuacji nie jest zaskoczeniem, że najpopularniejsze zelektryfikowane samochody w Polsce to hybrydy. W tym roku w rankingu sprzedaży hybryd doszło do zawirowania za sprawą premiery Toyoty Corolli Hybrid, której sprzedaż do końca września wyniosła 6 944 aut. Crossover C-HR przesunął się na drugie miejsce (3 584 egz.), tuż za nim znalazł się RAV4 Hybrid nowej generacji (3 521 egz.), a czwarte miejsce zajął Yaris Hybrid (1 768 egz.). Pierwszą piątkę zamyka nowy model Toyota Camry (1 576 egz.)

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas