Polskie realia: Kupujemy coraz młodsze auta, ale zadłużamy się na wiele lat
Z najnowszych analiz kondycji rynku i nastrojów konsumenckich płyną stosunkowo pozytywne informacje. Ceny samochodów stopniowo spadają, a klienci coraz częściej decydują się na zakup młodszych modeli. Jednocześnie jednak rośnie wartość zaciąganych na nie kredytów.
Najnowsza odsłona raportu Otomoto Insight podsumowuje bieżącą kondycję rynku motoryzacyjnego w Polsce. Z analizy wynika, że w czerwcu, w porównaniu do poprzedniego roku, dynamika sprzedaży samochodów w Polsce wzrosła o ponad 23 proc. i stanowiła jeden z najmocniej wyróżniających się sektorów w gospodarce.
Za wzrost sprzedaży w tym segmencie w dużej mierze odpowiadają kierowcy decydujący się na zakup używanego samochodu. Jak wskazują eksperci - stopniowo ceny aut z drugiej ręki spadają - nawet o 10 proc. w porównaniu z ubiegłym rokiem. Jednocześnie klienci coraz chętniej wybierają młodsze modele, co jednak idzie w parze z zaciąganiem coraz wyższych kredytów. Średnia ich wartość w pierwszym kwartale 2024 roku była o 7 proc. wyższa od średniej za okres od października do grudnia ubiegłego roku.
Jednocześnie niemal 30 proc. kredytobiorców decyduje się na rozłożenie swoich zobowiązań na okres między 85, a 96 miesięcy. Oznacza to, że planują oni spłacać swój nowy-używany samochód przez kolejne 7-8 lat. To aż o trzy lata więcej, niż najpopularniejszy leasing na nowe auto, które objęte jest fabryczną gwarancją. Miesięczne obciążenie domowego budżetu najczęściej wynosi ok. 500 - 750 złotych, jednak w stosunku do maja 2024 wzrósł odsetek osób decydujących się na miesięczny koszt finansowania w kwotach powyżej 1 tys. zł. Jeśli więc średni wiek kupowanego na kredyt auta używanego to 10 lat, biorąc pod uwagę zaciągnięte zobowiązanie, kupujący stanie się jego właścicielem gdy samochód skończy 18 lat.
W czerwcu 2024 średnia kwota kredytu udzielanego na zakup samochodu wyniosła 44,6 tys. złotych. Stanowi to ponad 4 proc. wzrost w porównaniu do maja tego roku, gdy średnia wynosiła niecałe 43 tys. złotych. Co ciekawe, po raz pierwszy w historii raportu średnia wartość finansowania zaciąganego przez kobiety była większa od średniej wartości finansowania zaciąganego przez mężczyzn. W porównaniu do maja zmieniły się też układ płci w zakresie decyzji o wykorzystywaniu kredytu na zakup samochodu - w czerwcu na kredyt na auto zdecydowało się o 5 p.p. więcej kobiet niż w poprzednim miesiącu.