Polska z rekordowym wynikiem. Zaliczyliśmy największy skok w Europie

Polska raczej nie kojarzy się z bezpieczeństwem na drogach. Jak się okazuje - niesłusznie. Nasz kraj, po raz pierwszy w historii, otrzymał specjalne wyróżnienie od Europejskiej Rady Bezpieczeństwa Transportu.

W ciągu 10 lat liczba ofiar śmiertelnych na polskich drogach spadła niemal o połowę
W ciągu 10 lat liczba ofiar śmiertelnych na polskich drogach spadła niemal o połowę Arkadiusz ZiolekEast News

Polska liderem w zakresie bezpieczeństwa na drogach

Polska z reguły nie kojarzy się z bezpieczeństwem na drogach. Zdecydowanie częściej za kraje, w których podróżowanie jest bardzo bezpieczne, uznajemy państwa skandynawskie. Może niektórzy do tego grona wliczają również Niemcy. Bez wątpienia jednak raczej nikt nie włączyłby do niego naszego kraju. Jak się okazuje, niesłusznie.

Europejska Rada Bezpieczeństwa Transportu (ETSC) przyznała Polsce nagrodę Road Safety Performance Index (PIN) Award za rok 2023. Wyróżnienie ma szczególne znaczenie dla naszego kraju, ponieważ jest to pierwszy raz, kiedy został nim uhonorowany. Nagrodę odebrali minister infrastruktury Andrzej Adamczyk oraz wiceminister Rafał Weber.

Polska obniżyła liczbę wypadków niemal o połowę

Czym Polska zasłużyła sobie na takie wyróżnienie? W latach 2012-2022 zmniejszyliśmy liczbę śmiertelnych ofiar wypadków drogowych z 3 571 do 1 896, czyli niemal o połowę (47 proc.). Lepszy wynik uzyskała tylko uhonorowana w zeszłym roku Litwa (60 proc.). We wszystkich krajach Unii Europejskiej poziom ten spadł średnio o 22 proc.

W 2012 roku śmiertelność na polskich drogach wyniosła 93 ofiary na 1 mln mieszkańców. W zeszłym roku było to już 50 ofiar na 1 mln. Sporo nam jednak brakuje jeszcze do lidera tego zestawienia, czyli Norwegii (21 na 1 mln). Na drugim miejscu znalazł się również kraj ze Skandynawii (22 na 1 mln). Największa śmiertelność występuje natomiast w Rumunii i Serbii - kolejno 86 i 83 ofiary na 1 mln mieszkańców.

"W ciągu dziesięciu lat Polska znacznie poprawiła bezpieczeństwo na drogach i dała przykład, jak poważnie traktować ten problem. Zobowiązano się do wyznaczenia celów, poprawy infrastruktury i wzmocnienia egzekwowania przepisów, które są kluczowymi czynnikami tej imponującej redukcji" - powiedział Antonio Avenoso, dyrektor wykonawczy ETSC.

Eksperci doceniają, ale zwracają też uwagę na pewne kwestie

Oprócz znacznego zmniejszenia liczby ofiar śmiertelnych panel ekspertów ETSC wymienił kilka kluczowych elementów, które składały się na decyzję o przyznaniu Polsce tego wyróżnienia. Wśród nich wskazano m.in. rozbudowę sieci fotoradarów czy wprowadzenie systemu korytarzy życia. Mimo to znalazły się też pewne kwestie, które zdaniem ekspertów ETSC wymagają w Polsce poprawy. Zwrócono tutaj uwagę m.in. na zbyt pobłażliwe ograniczenia prędkości. Szczególnie dotyczyć to ma polskich autostrad. Obowiązujące na nich ograniczenie do 140 km/h, jest najwyższym w całej Europie (nie licząc Niemiec).

***

Nowe Mitsubishi Colt i Renault Espace, sukces w Le Mans. Motoflesz - odc 95
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas