Polska autobusową potęgą
Wprawdzie Jelcz w zasadzie już nie istnieje, a Autosan stoi jedną nogą w grobie, w pierwszej połowie tego roku w Polsce wyprodukowano aż 2417 autobusów.
To o 19 proc. więcej niż w analogicznym okresie zeszłego roku. Większość z nich trafiła za granicę - poinformował Aleksander Kierecki z firmy JMK Analizy Rynku Transportowego.
Od stycznia do końca czerwca wyeksportowano z Polski 2151 autobusów, o blisko 41 proc. więcej niż przed rokiem.
To właśnie rosnący eksport, przy bardzo słabej koniunkturze na krajowym rynku, powoduje tak dobre wyniki tej gałęzi przemysłu motoryzacyjnego - uważa Kierecki. Jego zdaniem, w tym roku powinien zostać pobity rekordowy rezultat 3321 autobusów wyprodukowanych w 2008 r. w zakładach w naszym kraju.
Najważniejszym kierunkiem eksportu autobusów z Polski są Niemcy - w I połowie 2009 r. do naszych zachodnich sąsiadów trafiło 376 autobusów. Drugie miejsce zajmuje Grecja - 271. Na trzecie miejsce awansowała Norwegia - 271, a na czwarte spadła Wielka Brytania - 220. Stawkę najważniejszych odbiorców autobusów z Polski zamykają Zjednoczone Emiraty Arabskie i Szwecja.
Największymi eksporterami autobusów z Polski są: MAN - 836 pojazdów, Solaris - 417, Volvo - 412 i Scania - 385