Półautomatyczne Magnum

Biorąc udział w ostatnim wiosennym pikniku Renault miałem możliwość pojeździć samochodem z półautomatyczną skrzynią biegów AS-Tronic. Pojazdem tym było Renault Magnum 480.19. Jest to ciągnik siodłowy, który na czas prób złączony został w pojazd członowy z naczepą o obciążeniu 22 ton. Samochód ten jedyny na razie w Polsce został przyprowadzony prosto z Francji przez kierowcę fabrycznego Renault, Jacquesa Perreta. Auto z silnikiem o mocy 480 KM, został wyposażony w skrzynię biegów firmy ZF.

Jacques Perret i Krzysztof Dąbrowski
Jacques Perret i Krzysztof DąbrowskiINTERIA.PL

Szesnastobiegowa (do jazdu w przód) skrzynia sterowana jest zwykłą dźwignią. Jednak zmiana wygląda jak w sekwencyjnej przekładni, pchnięcie do przodu-bieg w górę, pchnięcie w tył-bieg w dół. Ta sama czynność z wciśniętym klawiszem pod kciukiem to zmiana biegu o pół przełożenia. W krytycznych sytuacjach, gdy nie wiemy jaki bieg jest teraz optymalny do obrotów silnika pociągamy lewarek do siebie i automat sam znajduje ten bieg. Na parkingu dźwignię odpychamy w prawą stronę.

Pojazd oczywiście nie posiada pedału sprzęgła, a zmianę biegów można przeprowadzać z maksymalnie wciśniętym pedałem gazu. Urządzenie to samo ujmie gaz, zmieni przełożenie i ponownie doda gazu bez naszego udziału. Przy naszym braku autostrad wydaje się bardzo pożytecznym dodatkiem. Wyklucza szarpanie ciągnika zwiększając żywotność większości podzespołów i komfort jazdy kierowcy jednak cena (3000 Euro) sprawia, że będzie rzadkością na naszych drogach.

Krzysztof Dąbrowski

Przeczytaj również opinię Krzysztofa Dąbrowskiego na temat automatycznej skrzyni biegów.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas