Polak też potrafi. Nowe polskie, miejskie auto!

Obecnie w zlokalizowanych na terenie Polski fabrykach motoryzacyjnych zatrudnienie znajdują dziesiątki tysięcy wykwalifikowanych pracowników. Niestety, nasza rola ogranicza się głównie do skręcania zaprojektowanych poza granicami naszego kraju pojazdów.

W Polsce nie działają liczące się biura konstrukcyjne, poza Solarisem, nie posiadamy też żadnej popularnej na świecie motoryzacyjnej marki.

Nie oznacza to jednak, że polscy licealiści czy studenci nie mają się czym pochwalić...

Hybryda do miasta

Hybrydowy pojazd miejski powstał w ramach pracy magisterskiej studentów Tadeusza Gwiazdonia, Artura Pulchnego i Mateusza Rudnickiego z Politechniki Krakowskiej. Pod opieką promotora dr. hab. inż. Witolda Grzegożka stworzyli oni prototyp, który jest próbą odpowiedzi na potrzeby transportowe w miastach i ich okolicach.

Pojazd studentów Politechniki Krakowskiej - w zależności od przeznaczenia i przede wszystkim zasobności portfela kupującego - może być wykonywany jako hybrydowy (tak został zaprojektowany), elektryczny lub z napędem spalinowym. Układ napędowy składa się z dwóch silników elektrycznych BLDC (Brushless) o łącznej mocy ok. 3 kW zamontowanych w kołach przednich oraz jednego silnika czterosuwowego o pojemności 50 ccm i mocy 4 kW. Silniki elektryczne zasilane są z baterii litowych o napięciu 72V.

Reklama

Ograniczony zasięg

Niestety, te ostatnie są nadal bardzo drogie i stanowią o końcowej cenie pojazdu. Ze względu na ograniczone koszty realizacji projektu oraz jego ewentualną przyszłą cenę pojemność baterii jest niewielka i umożliwia zasięg pojazdu przy napędzie elektrycznym wynoszący około 35 km. Pojazd wyposażony jest w ładowarkę, możliwe jest ładowanie baterii ze zwykłego domowego gniazdka elektrycznego.

Studenci opracowali i wykonali modyfikację spalinowego układu napędowego ze skutera z przekładnią CVT, tak aby możliwa była jednoczesna praca układu spalinowego i elektrycznego.

- Pozwala to na uzyskanie zadowalających przyspieszeń pojazdu w normalnym ruchu drogowym. Ograniczenie zasięgu w przypadku wykorzystania układu spalinowego wynika tylko z pojemności zbiornika paliwa wynoszącej 4 litry - mówi dr Grzegożek.

Wąsko i lekko

Aby spełnić podstawowe wymagania stawiane tego typu pojazdom konstruktorzy wybrali układ siedzeń typu tandem, co pozwoliło ograniczyć szerokość "autka". Wprowadzenie sposobu siedzenia zbliżonego do motocyklowego pozwoliło też uzyskać niewielką długość pojazdu (2,5 m). Przyjęte ograniczenie szerokości pojazdu do 1,2 m zadecydowało o sposobie otwierania drzwi, które po otwarciu nie zwiększają gabarytów pojazdu (zrezygnowano z otwierania drzwi do góry ze względu na przyjęte w założeniach ograniczenia dotyczące wysokości garażu). Niewielką masę całkowitą wynoszącą 250 kg uzyskano wykorzystując na ramową konstrukcje nośną i niektóre elementy nadwozia stopy aluminium.

Hybrydowy pojazd miejski jest kolejnym w ostatnich latach projektem studentów Politechniki Krakowskiej, który proponuje rozwiązania współczesnych problemów transportowych rozwijających się społeczeństw. Chociaż konstrukcja pojazdu nie jest wysoce zaawansowana, tego typu projekty doskonale pokazują, że w młodych polskich inżynierach drzemią duże możliwości. Szkoda tylko, że po zdobyciu dyplomu, rzadko który z nich ma okazję wykorzystywać zdobytą w czasie studiów wiedzę pracując w naszym kraju, dla polskich firm.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy