Polacy wolą samochody z Europy. A co z chińskimi?

Czterech na dziesięciu Polaków jeździ samochodem starszym niż 10 lat, a tylko 7 proc - autem niemal nowym, najwyżej dwuletnim. Jednocześnie 38 proc. polskich kierowców chce wkrótce zmienić samochód. Tak wynika z najnowszego raportu Santander Consumer Multirent "Polak w drodze po auto".

38 proc. Polaków zamierza zmienić wkrótce samochód. Ale niemal nikt nie rozważa zakupu auta chińskiego
38 proc. Polaków zamierza zmienić wkrótce samochód. Ale niemal nikt nie rozważa zakupu auta chińskiegoDawid WolskiEast News

"Analiza wskazuje, że im mniejsza miejscowość, tym samochody są tam starsze. Najwyższy odsetek - 10 proc. posiadaczy aut w wieku do dwóch lat występuje w dużych aglomeracjach miejskich. W ośrodkach tych dominują pojazdy w wieku między 3 a 6 lat - ich posiadanie zadeklarowało 39 proc. mieszkających tam respondentów. Na terenach wiejskich odsetek ten jest mniejszy o 14 punktów proc. Tam zdecydowanie przeważają samochody powyżej 10 lat. W miejscowościach do 50 tys. mieszkańców grupa ta stanowi 47 proc., a na wsiach 44 proc." - wskazał Piotr Półtorzycki z Santander Consumer Multirent.

Polacy wybierają marki europejskie

Dla Polaków kupujących samochód ważna jest przede wszystkim cena, ale również marka. 56 proc. badanych wybrałoby markę europejską. Największymi zwolennikami aut z Europy są osoby między 50 a 59 rokiem życia, markę ze Starego Kontynentu wybrałoby 65 proc. respondentów z tej grupy. Na drugim miejscu pod względem popularności plasują się marki japońskie - preferuje je 29 proc. badanych. Wskazało tak 40 proc. osób w grupie 40-49 lat.

Mniej amatorów mają samochody amerykańskie, bo preferuje je tylko 13 proc. ankietowanych. Zaskakiwać może niska pozycja popularnych przecież w Polsce samochodów koreańskich, które wskazało 11 proc. ankietowanych.

Powoli przebijają się do świadomości Polaków samochody chińskie. Nowe auta chińskich marek imponują niskimi cenami, jednak póki co ich zakup rozważa tylko 3 proc. badanych.

38 proc. Polaków chętnie zmieniłoby samochód

Z badania Santander Consumer Multirent wynika, że 38 proc. Polaków planuje w najbliższych miesiącach wymienić samochód, co w opinii autorów raportu może być efektem zbliżających się wyprzedaży samochodów wyprodukowanych w 2024 r. Wymianę znacznie częściej rozważają mężczyźni niż kobiety, odpowiednio 41 i 34 proc. Największy odsetek osób planujących zakup pojazdu odnotowano wśród mieszkańców miast powyżej 250 tys. mieszkańców.

Kolejne 32 proc. badanych rozważa zmianę samochodu, a 30 proc. - nie zamierza aktualnie kupować nowego auta.

Badanie zostało przeprowadzone wśród posiadaczy samochodu w dniach 23-30 października br. na zlecenie Santander Consumer Multirent przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS). Zrealizowano je metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI) na próbie 1000 osób.

Na co warto zwrócić uwagę podczas zakupu opon? Ekspert wyjaśniaPolsatPolsat
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas