Polacy wolą samochody z Europy. A co z chińskimi?
Czterech na dziesięciu Polaków jeździ samochodem starszym niż 10 lat, a tylko 7 proc - autem niemal nowym, najwyżej dwuletnim. Jednocześnie 38 proc. polskich kierowców chce wkrótce zmienić samochód. Tak wynika z najnowszego raportu Santander Consumer Multirent "Polak w drodze po auto".
"Analiza wskazuje, że im mniejsza miejscowość, tym samochody są tam starsze. Najwyższy odsetek - 10 proc. posiadaczy aut w wieku do dwóch lat występuje w dużych aglomeracjach miejskich. W ośrodkach tych dominują pojazdy w wieku między 3 a 6 lat - ich posiadanie zadeklarowało 39 proc. mieszkających tam respondentów. Na terenach wiejskich odsetek ten jest mniejszy o 14 punktów proc. Tam zdecydowanie przeważają samochody powyżej 10 lat. W miejscowościach do 50 tys. mieszkańców grupa ta stanowi 47 proc., a na wsiach 44 proc." - wskazał Piotr Półtorzycki z Santander Consumer Multirent.
Polacy wybierają marki europejskie
Dla Polaków kupujących samochód ważna jest przede wszystkim cena, ale również marka. 56 proc. badanych wybrałoby markę europejską. Największymi zwolennikami aut z Europy są osoby między 50 a 59 rokiem życia, markę ze Starego Kontynentu wybrałoby 65 proc. respondentów z tej grupy. Na drugim miejscu pod względem popularności plasują się marki japońskie - preferuje je 29 proc. badanych. Wskazało tak 40 proc. osób w grupie 40-49 lat.
Mniej amatorów mają samochody amerykańskie, bo preferuje je tylko 13 proc. ankietowanych. Zaskakiwać może niska pozycja popularnych przecież w Polsce samochodów koreańskich, które wskazało 11 proc. ankietowanych.
Powoli przebijają się do świadomości Polaków samochody chińskie. Nowe auta chińskich marek imponują niskimi cenami, jednak póki co ich zakup rozważa tylko 3 proc. badanych.
38 proc. Polaków chętnie zmieniłoby samochód
Z badania Santander Consumer Multirent wynika, że 38 proc. Polaków planuje w najbliższych miesiącach wymienić samochód, co w opinii autorów raportu może być efektem zbliżających się wyprzedaży samochodów wyprodukowanych w 2024 r. Wymianę znacznie częściej rozważają mężczyźni niż kobiety, odpowiednio 41 i 34 proc. Największy odsetek osób planujących zakup pojazdu odnotowano wśród mieszkańców miast powyżej 250 tys. mieszkańców.
Kolejne 32 proc. badanych rozważa zmianę samochodu, a 30 proc. - nie zamierza aktualnie kupować nowego auta.
Badanie zostało przeprowadzone wśród posiadaczy samochodu w dniach 23-30 października br. na zlecenie Santander Consumer Multirent przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS). Zrealizowano je metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI) na próbie 1000 osób.