Polacy myślą o zakupie samochodów. Ty też?
W trzecim kwartale tego roku 21,9 proc. gospodarstw domowych w Polsce było zainteresowanych zakupem samochodu w ciągu najbliższego roku. W poprzednim kwartale było to 17,4 proc. - wynika z danych Konferencji Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce.
"(...) 21,9 proc. to wynik najlepszy od ośmiu kwartałów. Już chociażby utrzymanie się tej charakterystyki rynku, nieznacznej - ale jednak - poprawy klimatu co do zakupu samochodu może skutkować wzmocnieniem koniunktury na rynku samochodowym w Polsce" - podkreślił cytowany w komunikacie Andrzej Roter, Dyrektor Generalny KPF.
Zmalała znacznie liczba tych, którzy zdecydowanie nie widzą możliwości dokonania takiego zakupu. W trzecim kwartale takich gospodarstw było 78,1 proc.
Polacy najczęściej decydują się na zakup aut używanych, często starszych niż 5-7 lat. "Spadek zaufania do instytucji bankowych oraz brak poczucia stabilizacji przyczyniają się do zmniejszenia popularności kredytów samochodowych. Tym bardziej, że nie możemy oczekiwać obniżenia stóp procentowych do poziomu obowiązującego obecnie w Unii Europejskiej. Koszt kredytów dla aut używanych jest wyraźnie wyższy niż dla aut nowych, banki zazwyczaj odmawiają kredytów dla aut starszych niż 7-10 lat" - wskazał Grzegorz Kwiatkowski, prezes zarządu Autodirect S.A., firmy członkowskiej KPF, udzielającej m.in. kredytów samochodowych.
Jak dodał, sytuację ratują zakupy dokonywane przez firmy.
Z danych KFP wynika, że prawie 2/3 spośród tych, którzy chcą kupić samochód, chce za niego zapłacić z innych źródeł niż kredyt (64,7 proc.), a 1/3 deklaruje skorzystanie z kredytu. Jeszcze 7 lat temu prawie dwukrotnie więcej gospodarstw domowych deklarowało zamiar sfinansowania zakupu samochodu w całości lub częściowo kredytem niż obecnie.
Konferencja Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce powstała w 1999 roku i obecnie zrzesza ponad 80 przedsiębiorstw z rynku finansowego w Polsce, w tym banki, doradców i pośredników finansowych, przedsiębiorstwa pożyczkowe, zarządzające informacją gospodarczą, wierzytelnościami, sprzedające produkty tzw. odwróconej hipoteki oraz przedsiębiorstwa z branży ubezpieczeniowej.
Badanie przeprowadzono w lipcu na grupie 800 ankietowanych.