Podali kwotę. 260 zł za badanie techniczne. Jest projekt
Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji RP oddział w Krośnie zwróciło się do premiera Donalda Tuska o zorganizowanie spotkania w sprawie podniesienia opłat za obowiązkowe badania techniczne pojazdów. Organizacja skupiająca m.in. diagnostów samochodowych chce, by kierowcy płacili za obowiązkowy przegląd samochodu 260 brutto zł, co stanowić ma "rozsądne minimum".
Spis treści:
Zaognia się spór między przedstawicielami branży badań technicznych - właścicielami stacji kontroli pojazdów i diagnostami - a Ministerstwem Finansów. Przedstawiciele Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji (SITKP) RP Oddział w Krośnie zwrócili się właśnie do premiera o spotkanie w sprawie pilnej podwyżki opłat za badania techniczne pojazdu. Z załączonych do pisma dokumentów wynika, ze nowe badanie techniczne samochodu osobowego miałoby kosztować co najmniej 260 zł brutto, a same opłaty byłyby cyklicznie waloryzowane.
Branża SKP na skraju bankructwa? Przedsiębiorcy dokładają do interesu
Opłaty za badania techniczne od lat stanowią kość niezgody między branżą SKP a ministerstwem infrastruktury. Kolejne rządy nie znajdują odwagi, by narazić się kierowcom i znowelizować - zamrożone od 20 lat - stawki, na czym cierpią przedsiębiorcy.
Jako stowarzyszenie od lat walczymy o urealnienie stawek za badania techniczne, bo te nie odpowiadają obecnym realiom gospodarczym
Przedstawiciele stowarzyszenia wyliczają, że tylko w obecnej kadencji parlamentarzyści z różnych opcji politycznych złożyli w tej sprawie już 19 interpelacji poselskich. "To absolutny rekord Polski. Nigdy w historii Polski nie pojawiło się tyle interpelacji w sprawie żadnego cennika i - co najważniejsze - pochodzą one ze różnych ugrupowań" - dodaje Sałata.
Właściciele SKP i diagności czekają na podwyżki. Kierowcy zapłacą za przegląd 260 zł?
Kością niezgody między branżą a resortem infrastruktury jest rozporządzenie z dnia 29 września 2004 roku określające tabelę opłat za badania techniczne pojazdów. Przedstawiciele branży SKP argumentują, że - zgodnie z art. 84a ust. 2 ustawy Prawo o ruchu drogowym - tabela powinna uwzględniać "koszty wykonywania badań technicznych". To fikcja, bo samo rozporządzenie - bez żadnych zmian - obowiązuje od 29 października 2004 roku, czyli od przeszło 20 lat.
Ciężko byłoby sobie wyobrazić sytuację, gdyby obecnie miesięcznie w Polsce jakikolwiek pracownik zarabiał 824 zł brutto, czyli tyle, ile minimalne wynagrodzenie wynosiło 20 lat temu
A na przestrzeni lat wielokrotnie wzrosły też inne koszty związane z prowadzoną działalnością, jak chociażby opłaty za media, podatki czy wydatki na utrzymanie sprzętu. Ile - zdaniem przedstawicieli branży - mielibyśmy płacić za badanie techniczne i co jeszcze powinno zmienić się w najbliższym czasie?
Przegląd za 260 zł? "To rozsądne minimum"
Kwota 260 zł brutto pojawiała się w propozycjach branży już w 2020 roku. Podtrzymano ją m.in. w sierpniowym piśmie do Ministerstwa Infrastruktury, w którym sugerowano wprowadzenie skorygowanie tabeli opłat za badania techniczne z dniem 1 września bieżącego roku. Oprócz podniesienia opłat za badanie techniczne branża domagała się w nim również wprowadzenia "umocowanego prawnie w ustawie" mechanizmu cyklicznej aktualizacji cennika, np. przy okazji zmian w wynagrodzeniu minimalnym.
Jeszcze w marcu bieżącego roku - w piśmie do Pawła Gancarza - ówczesnego podsekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury, przedstawiciele SITK RP odział Krosno zaznaczali, że nowa tabela opłat powinna m.in.:
- gwarantować opłacalność wykonania badania technicznego,
- zawierać nowe dodatkowe badanie techniczne przeprowadzane po demontażu niektórych atrybutów (np. LPG, TAXI, L),
- zawierać nową pozycję z ceną za badania techniczne pojazdów elektrycznych i hybrydowych,
- zawierać konkretną opłatę za badanie techniczne co do zgodności z warunkami technicznymi pojazdów zabytkowych.
Wśród propozycji branży pojawiło się też np. pobieranie dodatkowej (cyklicznej, przy każdym badaniu technicznym) opłaty w przypadku pojazdu wyposażonego w hak, czy wprowadzenie podwójnej opłaty (jak za dodatkowe i okresowe badanie techniczne) przy badaniach po zmianach konstrukcyjnych.
W rozmowie z Interią Artur Sałata ze Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji RP Oddział w Krośnie nie ukrywa jednak, że są to jedynie propozycje, a priorytetem jest szybka nowelizacja tabeli opłat, by ulżyć w cierpieniach funkcjonującym często pod kreską SKP.
Chodzi o wypracowanie szybkiego klucza, żeby dać wytchnienie właścicielom SKP i diagnostom
Ile zarabia diagnosta samochodowy? To zawód dla emeryta
Z najnowszych danych serwisu OLX wynika, że diagnosta samochodowy zarabia średnio 5 800 brutto. Z analizy ogłoszeń o pracę wynika, że połowa osób na tym stanowisku zarabia między 4 830 zł brutto a 6 880 zł brutto. Dla porównania, z danych tego samego serwisu wynika, że mechanik pojazdów samochodowych zarabia średnio 6 530 brutto, a kierowca ciężarówki - 6460 zł brutto.
Mało kto wie, że wymogi stawiane SKP mówią o zatrudnieniu "diagnostów" (liczba mnoga), więc na każdej SKP pracuje ich przynajmniej dwóch. Warto przypomnieć, że od lipca bieżącego roku minimalne wynagrodzenie za pracę wynosi w Polsce 4300 brutto. Dla porównania, w momencie ustalania cennika badań technicznych w 2004 roku było to 824 zł.
W piśmie do premiera Donalda Tuska przedstawiciele SITK załączają m.in. korespondencje z właścicielami SKP i diagnostami. Wielu pisze o idących w dziesiątki tysięcy zł długach i traceniu dorobku życia
Tak funkcjonować naprawdę się nie da. Zaniechania rządu w zakresie rewaloryzacji cennika przez okres 20 lat jest znęcaniem się nad przedsiębiorcami dbającymi o stan bezpieczeństwa na drogach