Pięć gwiazdek modusa

Renault modus jest pierwszym samochodem w swojej klasie, który uzyskał maksymalną ocenę 5 gwiazdek, zdobywając 32,84 punkty na 37 możliwych, w testach przeprowadzonych przez niezależną instytucję Euro NCAP. Jest najbezpieczniejszym samochodem w swojej kategorii.

Crash test wykonany przez Euro NCAP / kliknij
Crash test wykonany przez Euro NCAP / kliknijINTERIA.PL

Bilans obrażeń podczas testów przeprowadzony po analizie manekinów dowodzi skuteczności systemów bezpieczeństwa, a w szczególności czołowych poduszek powietrznych samoczynnie dostosowujących się do siły zderzenia o dwóch poziomach napełnienia oraz systemu podwójnych napinaczy. Również konstrukcja pojazdu uległa prawidłowemu odkształceniu rozpraszając energię zderzenia i zabezpieczając przed wgnieceniem podzespołów do kabiny.

W dziedzinie bezpieczeństwa biernego Modus musiał spełnić szczególnie ostre założenia techniczne. Modus został wyposażony w system Renault Protection trzeciej generacji. Obejmuje on sześć poduszek, w tym dwie poduszki czołowe samoczynnie dostosowujące się do siły zderzenia o dwóch poziomach napełnienia i cztery poduszki boczne (dwie poduszki boczne chroniące klatkę piersiową, wbudowane w siedzenia i dwie kurtyny, których zadaniem jest ochrona głów pasażerów siedzących z przodu i z tyłu).

Działanie tych elementów wyposażenia podnoszącego bezpieczeństwo podczas zderzenia jest dostosowane do wzrostu kierowcy, ocenianego za pomocą czujnika położenia fotela na prowadnicy. Przednie miejsca są również wyposażone w dwa napinacze i ogranicznik napięcia do 400 daN, zabezpieczający klatkę piersiową. Ryzyko tzw. nurkowania na tylnych miejscach jest ograniczone dzięki zastosowaniu pasów z napinaczami, krótkiej, pionowo ustawionej końcówki pasa z klamrą oraz odpowiedniemu wyprofilowaniu konstrukcji siedzeń. Modus jest jedynym samochodem tej klasy oferującym te systemy. Modus posiada ponadto na bocznych miejscach z tyłu oraz na miejscu pasażera z przodu 3-punktowy system mocowania fotelików dla dzieci tyłem do kierunku jazdy Isofix.

Wyłącznik umieszczony na bocznej płaszczyźnie deski rozdzielczej zapewnia bezpieczeństwo w przypadku umieszczenia fotelika na przednim miejscu - pozwala na wyłączenie poduszki czołowej oraz bocznej poduszki chroniącej klatkę piersiową i pirotechnicznego napinacza. Konstrukcja samochodu ulega odkształceniu podczas zderzenia dzięki zastosowaniu blachy o wysokim współczynniku sprężystości. Pochłania ona energię zderzenia i przekształca kabinę w kapsułę ratunkową zabezpieczającą użytkowników przed przedostaniem się podzespołów mechanicznych do środka.

INTERIA.PL

Podczas zderzenia czołowego konstrukcja modusa przenosi siły na przednie części podłużnic, których stabilność zapewnia kątownik, słupek i poprzeczka pod przegrodą czołową. Znajdujące się z przodu podzespoły (silnik, skrzynia biegów, akumulator, moduł elektroniczny i osprzęt) zgniatają się nawzajem podczas zderzenia, co zapewnia kontrolowany przebieg odkształceń nadwozia.

Wykonany z magnezu szkielet kierownicy ulega odkształceniu, a kolumna kierownicza składa się. Pedał hamulca opada na podłogę, co ogranicza ryzyko obrażeń nóg, a paddingi na wysokości nóg po stronie kierowcy i pasażera chronią łydki i kostki. Mocowanie ławki Triptic wytrzymuje znaczne siły zrywające we wszystkich 4 ustawieniach regulacji wzdłużnej. Modus posiada sztywny środkowy słupek ulegający kontrolowanemu odkształceniu zmniejszającemu skutki zderzenia bocznego oraz paddingi wbudowane w panele drzwi zabezpieczające miednicę i jamę brzuszną użytkowników oraz poduszkę boczną chroniącą klatkę piersiową. W przypadku uderzenia w tył system mocowania oraz wyprofilowanie podłogi ograniczają przesunięcie koła zapasowego. W przypadku gwałtownego zderzenia, koło ulega przebiciu.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas