Oto najpotężniejsze marki świata!

Firma badawcza Interbrand opublikowała kolejny raport dotyczący najbardziej wartościowych marek. Przedstawiciele których producentów mają najwięcej powodów do zadowolenia?

Absolutnym numerem jeden wśród marek motoryzacyjnych jest Toyota
Absolutnym numerem jeden wśród marek motoryzacyjnych jest ToyotaAFP

Przypominamy, że ranking nie jest jedynie prostym odzwierciedleniem wartości poszczególnych firm. Przy jego opracowaniu, oprócz wyników finansowych, pod uwagę brane są również działania marketingowe wpływające na postrzeganie firm przez klientów. Wśród sklasyfikowanych przez Interbrand stu marek znalazło się szesnastu producentów związanych ze światem motoryzacji.

Absolutnym numerem jeden pozostaje Toyota. Marka sklasyfikowana została na 5. miejscu ogólnego rankingu firm obejmującego wszystkie branże. Jej aktualna wartość wyceniana jest na 53,6 mld dolarów (+9 proc. w porównaniu z ostatnim zestawieniem). Drugie miejsce w kategorii motoryzacja zajmuje Mercedes-Benz. Sklasyfikowany na 9. pozycji ogólnego rankingu producent wyceniony został na 43,5 mld dolarów (+18 proc.). Ostatnie miejsce podium przypadło w udziale BMW, które zajmuje 11. pozycję w ogólnym rankingu. Wartość firmy z Monachium wyceniona została na 41,5 mld dolarów (+12 proc.).

Za podium - z dużą stratą do pierwszej trójki - znalazła się Honda. Marka, wyceniana obecnie na 22,1 mld dolarów, sklasyfikowana została na 21. pozycji ogólnego rankingu. Piąte miejsce w kategorii motoryzacja okupuje Ford wyceniany na 12,9 mld dolarów (33. pozycja w ogólnym rankingu).

O ogromnym sukcesie mówić może - sklasyfikowany na 6. miejscu wśród branży motoryzacyjnej - Hyundai. Marka zajmująca obecnie 35. miejsce ogólnego zestawienia wyceniana jest obecnie na 12,5 mld dolarów. Dla porównania - jeszcze 10 lat temu - koreański producent wyceniany był na 4,1 mld dolarów i zajmował odległą, 75. pozycję ogólnego rankingu!

Za Hyundaiem, na 38. miejscu rankingu wszystkich firm, sklasyfikowano Audi. Wartość marki wyceniono na 11,8 mld dolarów. Zaraz za firmą z Ingolstadt - na 40. pozycji ogólnego rankingu - znalazł się Volkswagen. Wartość marki określono na 11,4 mld dolarów. Na wyniku firmy odcisnęła się afera dieselgate. W porównaniu do ubiegłorocznego zestawienia Volkswagen stracił aż 9 proc.

Stoisko Toyoty na salonie paryskim cieszyło się dużym zainterowaniemINTERIA.PL

W pierwszej dziesiątce zestawienia branży motoryzacyjnej znajdziemy jeszcze: 9. Nissana (43. pozycja ogólnego rankingu) i 10. Porsche (50. Pozycja w rankingu). Japońska marka wyceniona została na 11 mld dolarów. Producent sportowych aut z Niemiec - na 9,5 mld.

Wśród producentów związanych z motoryzacją w raporcie dotyczącym 100 najbardziej wartościowych marek znajdziemy jeszcze kolejno: 69. Kię (6,3 mld dolarów), 78. Land Rovera (5,7 mld dolarów), 80. Harley’a-Davidson’a (5,5 mld dolarów), 82. Caterpillara (5,4 mld dolarów), 88. Mini (5,0 mld dolarów) i Teslę. Ta ostatnia pojawiła się w zestawieniu po raz pierwszy. Wartość marki wyceniono na nieco ponad 4 mld dolarów.

Pierwsze miejsce w zestawieniu Interbrand 2016 zajmuje firma Apple wyceniona na 178 mld zł. Na drugiej pozycji - z dużą stratą do lidera - uplasowało się Google (133,2 mld dolarów). Ostatnie miejsce podium zajmuje - wyceniona na 73,1 mld dolarów - Coca Cola.

Paweł Rygas

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas