Opłaty za odholowanie auta zaskarżone

Prokurator skutecznie zaskarżył uchwałę Rady Powiatu Nakielskiego w sprawie opłat za usunięcie pojazdu z drogi oraz za jego parkowanie, która określała stawki na przewidzianym przez prawo maksymalnym poziomie, a nie odpowiadającym rzeczywistym kosztom.

Prokurator skutecznie zaskarżył uchwałę Rady Powiatu Nakielskiego w sprawie opłat za usunięcie pojazdu z drogi oraz za jego parkowanie, która określała stawki na przewidzianym przez prawo maksymalnym poziomie, a nie odpowiadającym rzeczywistym kosztom.


O zaskarżeniu uchwały i wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy w tej sprawie poinformowała w piątek w komunikacie Prokuratura Krajowa.

Rada Powiatu Nakielskiego uchwałą z 26 października 2016 r. określiła wysokość opłat za usunięcie pojazdu, opłat za parkowanie pojazdu na parkingu strzeżonym oraz kosztów powstałych w związku z wydaniem dyspozycji usunięcia pojazdu. W załączniku do tego aktu prawa miejscowego przewidziano stawki opłat opiewające m.in. na kwoty: za usunięcie roweru lub motoroweru - 110 zł, za usunięcie motocykla - 218 zł, za usunięcie pojazdu o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t - 476 zł.

Reklama

W tabeli określono także stawki kwotowe opłat za dobowe przechowywanie pojazdów, które wynosiły od 19 zł w przypadku roweru do 51 zł w przypadku pojazdu o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony.

Prokurator Rejonowy w Nakle nad Notecią zaskarżył uchwałę do WSA w Bydgoszczy, wnosząc o stwierdzenie nieważności uchwały. Zarzucił rażące naruszenie przepisów prawa - art. 12 pkt 7 i art. 40 ustawy z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym oraz art. 130a ust. 6 ustawy prawo o ruchu drogowym. Jego zdaniem doszło do przekroczenia upoważnienia ustawowego do wydania uchwały, poprzez ustalenie wysokości opłat za usunięcie pojazdu w opisany sposób oraz na nieprawidłowym określeniu granic swobody regulacyjnej, w ramach której nastąpiło uchwalenie opłat.

W uzasadnieniu skargi prokurator wskazał m.in., że stawki opłat z tytułu usunięcia pojazdu z drogi oraz przechowywania go na parkingu strzeżonym zostały wyznaczone na poziomie maksymalnych stawek określonych w obwieszczeniu ministra finansów z 28 lipca 2016 roku, mimo że w rzeczywistości koszty te są znacznie niższe.

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy w wyroku z 23 stycznia 2018 r. uwzględnił argumenty prokuratora. WSA stwierdził nieważność zaskarżonej uchwały. Podzielił pogląd, że uchwała w sprawie ustalenia opłat za usuniecie pojazdu i jego przechowywanie będzie zgodna z prawem wtedy, gdy jej treść będzie zdeterminowana wyłącznie koniecznością sprawnej realizacji tych zadań i rzeczywistymi kosztami usuwania i przechowywania pojazdów na obszarze danego powiatu, a nie innymi okolicznościami, jak np. zapewnienie wpływów do budżetu powiatu.

PAP
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy