on-Do, czyli nowy samochód z Rosji. Pomimo sankcji
Załoga fabryki w Togliatti świętuje rozpoczęcie produkcji nowego modelu. Tym razem nie chodzi jednak o kolejny pojazd spod znaku Łady. Z linii montażowej zjechały już pierwsze egzemplarze nowych Datsunów!

Decyzja o wskrzeszeniu historycznej marki zapadła kilka lat temu. Datsun - jako producent pojazdów klasy lowcost - powtórzyć ma międzynarodowy sukces Dacii. Kolejnym, po Go i Go+ pojazdem sygnowanym logiem Datsuna jest model on-Do.

Rodzinny sedan zaprojektowany został specjalnie z myślą o rosyjskim rynku. Auto - w dużej mierze - jest dzieckiem rosyjskiej myśli technicznej. Samochód bazuje na rozwiązaniach technicznych opracowanej w Togliatti Łady Granta. Za stylistykę odpowiedzialni byli styliści z Nissan Design Center w Astugi (Japonia).
Datsun on-Do mierzy 4,33 m długości, 1,7 m szerokości i 1,5 m wysokości. Ostatni parametr podyktowany jest specyfiką lokalnych dróg. Charakterystyczną cechą nowego modelu jest bowiem duży, typowy raczej dla crossoverów, prześwit. Rozstaw osi - tak samo jak w Ładzie Granta - to 2,47 m.
Źródłem napędu jest benzynowy silnik o pojemności 1,6 l. Jednostka rozwija moc 87 KM - napęd przekazywany jest na koła przedniej osi za pośrednictwem pięciostopniowej, ręcznej skrzyni biegów.
Przy produkcji nowego modelu zatrudnionych jest przeszło 5 tys. pracowników. Samochód powstaje na jednej z najnowszych linii fabryki AutoVAZ w Togliatti. Montaż auta prowadzony jest pod okiem japońskich kontrolerów jakości. W Togliatti powstały nawet dwie specjalne, obsadzone przez japońskich inżynierów, strefy treningowe, w których załoga miała okazję zapoznać się z japońskimi standardami produkcji.
Zobacz również:
Wprowadzenie na rosyjski rynek nowej marki to część planu mającego na celu poprawę sytuacji ekonomicznej AutoVAZ. Na koniec ubiegłego roku Łada zanotowała stratę w wysokości 196 mln dolarów - sprzedaż pojazdów tej marki spadła o 19 proc. Pierwszy kwartał roku 2014 nie przyniósł oczekiwanej poprawy. Przeciwnie - do końca kwietnia sprzedaż Łady w Rosji zamknęła się liczbą 128 633 pojazdów. W porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku oznacza to spadek zamówień aż o 15 proc.

Obecnie zakłady w Togliatti zatrudniają niemal 66 tys.(!) osób. Pod koniec bieżącego roku poziom zatrudnienia wynosić ma około 53 tys. osób - oznacza to, że w najbliższym czasie pracę w AutoVAZ straci około 13 tys. osób.


Rosjanie zamawiać mogą nowego Datsuna w 25 salonach marki w najważniejszych regionach kraju. Oficjalna premiera rynkowa modelu on-Do zaplanowana ostała na koniec lata. Podstawowa wersja wyceniona została na 329 tys. rubli, czyli około 9,5 tys. dolarów.