Odstępstwa techniczne - komisja odrzuciła poprawkę

Sejmowa komisja infrastruktury odrzuciła w czwartek poprawkę zgłoszoną podczas drugiego czytania projektu nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym.

article cover
ANDRZEJ ZBRANIECKIEast News

Sejmowa Komisja Infrastruktury odrzuciła poprawkę zgłoszoną przez Konfederację w czasie drugiego czytania projektu nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym - zakładała ona, że o odstępstwach od warunków technicznych, jakie powinien spełniać pojazd, mogłyby decydować władze powiatów.

Nowelizowane przepisy zakładają, że Dyrektor Transportowego Dozoru Technicznego przejmie dotychczasowe kompetencje ministra infrastruktury w sprawie wydawania odstępstwa od warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać pojazdy.

W komunikacie po posiedzeniu rządu, podczas którego projekt noweli został przyjęty, poinformowano, że dzięki nowemu rozwiązaniu, usprawniona zostanie obsługa obywateli dotycząca wydawania odstępstw od warunków technicznych pojazdów. Rocznie składanych jest w tej sprawie ok. 1,4 tys. wniosków.

Ponadto dzięki noweli ujednolicone mają być przepisy dotyczące ograniczników prędkości w pojazdach. Zachowano obowiązek wyposażenia pojazdów w homologowany ogranicznik prędkości. Chodzi o obowiązek wyposażenia autobusu, samochodu ciężarowego o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3.5 tony i ciągnika samochodowego, dla którego określono dopuszczalną masę całkowitą zespołu pojazdów powyżej 3,5 tony, w homologowany ogranicznik prędkości, ograniczający ich prędkość odpowiednio do 100 km/h i 90 km/h.

W projekcie zawężony został katalog pojazdów, które muszą być zgłaszane w stacji kontroli pojazdów po wymianie drogomierza. Obowiązek ten nie będzie obejmował m.in. maszyn budowlanych i wózków widłowych.

Nowe rozwiązania mają wejść w życie 1 stycznia 2022 r., z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać w późniejszym terminie.

***

Moto Flesz. Odcinek 7INTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas