Od 8 lat wynajmują samochody na kilometry. I nadal muszą walczyć z mitami
Od ośmiu lat Polacy mogą korzystać z carsharingu, który przyniósł nową jakość w miejskiej mobilności. Traficar podsumował swoje doświadczenia i obalił mity, które wciąż krążą wokół wynajmu aut na minuty. Jak carsharing zmienił nasze miasta i czego możemy spodziewać się w przyszłości?
Osiem lat temu, w 2016 roku, Traficar wprowadził na polski rynek carsharing - usługę, która miała zrewolucjonizować miejską mobilność. Od tamtej pory wiele się zmieniło. Dziś Traficar posiada flotę blisko 5 tysięcy pojazdów i działa w 28 polskich miastach. Choć początkowo o carsharingu mówiło się wyłącznie w kontekście krótkiego wynajmu samochodu na minuty, jako o alternatywie dla przejazdów taksówkami, przez te 8 lat rynek mocno ewoluował.
Pierwszy mit, z którym mierzy się Traficar, dotyczy rzekomego ograniczenia carsharingu wyłącznie do krótkich tras. Zdaniem operatora, carsharing sprawdza się także na dłuższych przejazdach - na przykład podczas wyjazdów weekendowych lub kilkudniowych wakacji. W ciągu ostatnich lat firma zanotowała 67% wzrost wynajmów dobowych, co pokazuje, że użytkownicy coraz częściej sięgają po auta na minuty jako alternatywę dla wynajmu tradycyjnego.
Koszty posiadania własnego samochodu są bardziej złożone, niż mogłoby się wydawać, i obejmują nie tylko zakup, ale także ubezpieczenie, paliwo, serwisowanie i parkowanie. Według Traficara, carsharing może być bardziej ekonomiczną opcją dla osób, które nie korzystają z samochodu codziennie. To rozwiązanie eliminuje potrzebę posiadania własnego pojazdu i umożliwia wygodne korzystanie z dostępnych samochodów, co dla wielu użytkowników jest bardziej opłacalne.
Traficar dostosowuje swoją ofertę także do potrzeb klientów biznesowych. Między 2021 a 2024 rokiem firma zanotowała 91% wzrost liczby klientów biznesowych, którzy korzystają z wynajmu dostawczego bez konieczności ponoszenia stałych kosztów utrzymania floty. Tego rodzaju elastyczne rozwiązania stały się szczególnie popularne wśród małych firm, które potrzebują samochodów dostawczych tylko w określonych okresach, unikając inwestycji w zakup i serwisowanie własnych pojazdów .
Traficar wprowadził w ostatnich latach szereg innowacji technologicznych. W 2024 roku firma uruchomiła sieć 60 punktów Traficar Spot, które umożliwiają użytkownikom wygodną rezerwację i odbiór pojazdów w wybranych lokalizacjach. Traficar Ogarniam, wprowadzony w 2023 roku, pozwala użytkownikom zgłaszać uwagi dotyczące stanu technicznego aut, co poprawia jakość floty oraz zwiększa komfort i bezpieczeństwo korzystania z usługi.
Traficar aktywnie wspiera ekologiczne podejście do mobilności miejskiej. Dzięki carsharingowi możliwe jest zmniejszenie liczby prywatnych samochodów na drogach, co przyczynia się do redukcji emisji spalin i hałasu w miastach. Firma stopniowo wprowadza do swojej floty pojazdy elektryczne, co stanowi odpowiedź na rosnące oczekiwania użytkowników, którzy chcą korzystać z bardziej zrównoważonych rozwiązań transportowych.
Traficar ma ambitne plany na kolejne lata. Firma zamierza nadal rozbudowywać flotę i zwiększać liczbę punktów Traficar Spot, a także aktywnie uczestniczyć w kształtowaniu regulacji prawnych dotyczących carsharingu w Polsce. Traficar stawia na integrację swoich usług z miejską mobilnością oraz na rozwój technologii, które umożliwią jeszcze lepsze dopasowanie do potrzeb użytkowników.
Osiem lat działalności Traficara pokazuje, że carsharing w Polsce rozwija się dynamicznie i może stanowić wartościowe uzupełnienie miejskiej mobilności. Dalszy rozwój tej usługi może przyczynić się do stworzenia bardziej zrównoważonych miast przyszłości, w których każdy ma łatwy dostęp do potrzebnych środków transportu.