Nowy tunel aerodynamiczny Volkswagena
Utrzymanie pozycji rynkowego lidera wymaga nieustannego rozwoju. Samo sprawdzenie nowych pomysłów stawia przed inżynierami ogromne wyzwania.
![Volkswagen wybudował własny tunel powietrzny](https://i.iplsc.com/0006ZIRHJLD3BDU8-C322-F4.webp)
Największy europejski producent pojazdów, czyli Volkswagen uruchomił waśnie nowe laboratorium testowe służące doskonaleniu aerodynamiki pojazdów. To jeden z największych i najnowocześniejszych obiektów tego rodzaju na świecie.
Wind Tunnel Efficiency Center, bo tak właśnie nazywa się nowy obiekt, ma powierzchnię aż 8 800 metrów kwadratowych. Wyposażono go w potężny tunel aerodynamiczny zdolny generować wiatr o prędkości do 250 km/h. Na terenie nowego centrum można symulować eksploatację we wszystkich warunkach klimatycznych. Zakres generowanych temperatur waha się od - 30 do + 60 stopni Celsjusza.
Otwarty niedawno obiekt pomóc ma w dopracowaniu przeszło 50 projektów pojazdów, nad którymi aktualnie pracuje ponad 10 tys. zatrudnionych przez Volkswagena inżynierów. Ma to związek z planowaną na najbliższe lata ofensywą modelową, w ramach której koncern planuje niemal zupełne odnowienie swojego portfolio.
Badania nad aerodynamiką pojazdów mają kluczowe znaczenie dla obniżenia zużycia paliwa. Firma podkreśla, że w nowym tunelu można symulować rzeczywiste warunki jazdy i dokonywać precyzyjnych pomiarów dotyczących głośności. Jego unikatowa konstrukcja pozwala na przygotowanie tunelu do testu nowego modelu w zaledwie 5 minut! Tylko tyle czasu zajmuje ustawienie niezależnych rolek (dla wszystkich kół), systemu kamer i mikrofonów.
Przedstawiciele Volkswagena wychwalają też inne aspekty związane z komfortem użytkowania nowego obiektu. Przy symulowanej prędkości wiatru wynoszącej 160 km/h tunel aerodynamiczny generuje hałas na poziomie zaledwie 65 decybeli. To wartość, jaką porównać można do odgłosów emitowanych przez ustawiony na rozsądną wartość telewizor.