Nowy system zarządzania energią w hybrydach Mercedesa
Mercedes opracował inteligentny system zarządzania energią dla pojazdów hybrydowych - Intelligent HYBRID, który ocenia i uwzględnia przebieg drogi przed autem. W rezultacie kierowca może maksymalnie wydajnie korzystać z odzyskiwanej energii, a jednocześnie cieszyć się efektem "doładowania", jaki zapewnia jednostka elektryczna. System Intelligent HYBRID stale monitoruje topografię trasy, którą podąża samochód - nawet wtedy, gdy układ nawigacji nie jest aktywny.
Wiele pojazdów hybrydowych nie potrafi skutecznie odzyskiwać energii podczas zjeżdżania ze wzniesienia. Ich akumulatory zostają często naładowane w niewłaściwym czasie, nie mogą więc zgromadzić dodatkowej, "darmowej" energii w trakcie jazdy w dół. Dzięki strategii Intelligent HYBRID, wprowadzonej przez Mercedesa w klasie S latem 2013 roku i zastosowanej teraz w nowej klasie C, akumulatory są zawsze naładowane w stopniu pozwalającym skorzystać z wszelkich dostępnych możliwości rekuperacji, jakie zapewnia droga przed autem.
W praktyce oznacza to, że jeśli akumulator jest w pełni naładowany, silnik elektryczny będzie automatycznie wspomagał jednostkę spalinową, aby rozładować go do poziomu, który pozwala na zgromadzenie całej oczekiwanej energii rekuperacji. Jednocześnie, dzięki pracy silnika elektrycznego, samochód zużywa mniej paliwa.
Aby obliczyć potencjał rekuperacyjny drogi przed autem, system Intelligent HYBRID korzysta z danych nawigacji COMAND Online. Zawierają one m.in. informacje o profilu trasy i ograniczeniach prędkości na dystansie nawet kolejnych 7 kilometrów (z dokładnością do 1 metra).
Informacje te są przetwarzane przez jednostkę zarządzającą układem napędowym (Central Powertrain Controller - CPC), która następnie inicjuje odpowiednie środki - obniża poziom naładowania baterii przed zbliżającym się odcinkiem zjazdowym poprzez uruchomienie trybu elektrycznego lub zwiększenie roli silnika elektrycznego i kontroluje potencjalne konieczne doładowanie akumulatora przez jednostkę spalinową w celu zapewnienia optymalnego poziomu energii. Aby właściwie oszacować potencjał rekuperacji, algorytmy sterujące uwzględniają dodatkowo aktualną masę pojazdu, zachowanie kierowcy (prędkość podróży, częstotliwość hamowania) oraz obciążenie urządzeń pomocniczych.
Intelligent HYBRID działa nie tylko jako przewidująca strategia zarządzania energią, gdy zaprogramowany został cel podróży w nawigacji, ale również wtedy, kiedy nawigacja nie jest aktywna. System oblicza wówczas prawdopodobieństwo zmiany kierunku jazdy zależnie od kategorii drogi. Dla przykładu, jeśli samochód hybrydowy przemieszcza się autostradą, oprogramowanie zakłada, że będzie nią prawdopodobnie podążał przez kolejne 7 kilometrów.
Intelligent HYBRID informuje kierowcę o zbliżającym się zwiększonym potencjale rekuperacji za pomocą wyświetlacza przepływu energii, poprzez podświetlenie drogi przed autem na zielono.
Ile paliwa można zaoszczędzić dzięki Intelligent HYBRID? To zależy od topografii, co pokazują doświadczenia płynące z wielu tysięcy kilometrów jazd testowych. Im więcej wzniesień, tym większe oszczędności. Dlatego efekt działania systemu jest bardziej widoczny w górach niż podczas podróżowania po terenach nizinnych.
Budując nowe modele hybrydowe, Mercedes w dużym stopniu korzysta na współpracy z zespołem Formuły 1. Taka synergia może przyczynić się zarówno do rozwoju samochodów seryjnych, jak i aut wyścigowych. Jak na razie bolidy Mercedesa z napędem hybrydowym mają na koncie same sukcesy. Po zwycięstwie Nico Rosberga w otwierającym sezon GP Australii przyszły triumfy zespołu Mercedesa w Malezji, Bahrajnie i w Chinach - we wszystkich przypadkach Lewis Hamilton zajął pierwsze miejsce, a drugi w stawce uplasował się Rosberg.
msob