Nowy rekord podczas Shell Eco-maraton

Francuscy uczniowie ustanowili rekord wszech czasów Shell Eco-maratonu w kategorii pojazdów elektrycznych, natomiast Green Team Twente z Holandii wygrali Mistrzostwa Świata Kierowców. Z polskich drużyn najlepiej poradził sobie zespół SKAP 2 z Politechniki Warszawskiej, który ze swoim bolidem zajął 5. miejsce w kategorii silników spalinowych.

article cover
Informacja prasowa (moto)

W ubiegły piątek zakończył się festiwal Make the Future Live, w ramach którego odbył się konkurs Shell Eco-marathon. Młodzi inżynierowie zmierzyli się w dwóch wyścigach: Mileage Challenge, czyli jeździe na najdłuższy dystans przy jak najmniejszym zużyciu energii oraz w Mistrzostwach Świata Kierowców, tzw. Drivers’ World Championship, gdzie najlepsze na świecie zespoły ścigały się, by wyłonić najszybszego kierowcę energooszczędnego pojazdu. W ekscytującym finale konkursu poświęconego efektywności energetycznej zwyciężył zespół Green Team Twente z Holandii.

W zawodach wzięło udział ponad 1500 studentów i uczniów kierunków inżynieryjnych z 28 krajów. Skonstruowali oni 140 energooszczędnych pojazdów, które budowali przez ostatnie 12 miesięcy. Podczas Shell Eco-marathonu starali się pokonać jak najdłuższą trasę przy wykorzystaniu ekwiwalentu 1 litra paliwa lub 1 kilowatogodziny. Konkurs odbywał się w dwóch kategoriach — pojazdy prototypowe (Prototype) oraz miejskie samochody koncepcyjne (Urban Concept). Drużyny konkurowały ze sobą, wykorzystując trzy różne technologie paliwowe: napęd spalinowy, elektryczny i wodorowy. W konkursie wzięło udział 5 polskich drużyn.

W kategorii bardziej konwencjonalnych miejskich samochodów koncepcyjnych pobito rekord jazdy pojazdem z napędem elektrycznym. Rekord należy do francuskiego zespołu TIM UPS INSA z Uniwersytetu INSA de Toulouse, który pokonał dystans 234,3 km na jednej kWh. Nagrodę dla konstruktorów pojazdów spalinowych otrzymał zespół DTU Roadrunners z Politechniki Duńskiej, który przejechał 429,4 km na jednym litrze paliwa. Świetnie poradziła sobie również polska drużyna z Politechniki Warszawskiej, która zajęła 5. miejsce, pokonując 188 km na jednym litrze benzyny. Holenderski zespół Green Team Twente z Uniwersytetu w Twente zwyciężył natomiast w kategorii napędu wodorowego, osiągając 242,5 km/m3.

Shell Eco-maraton 2019

. 
. 
. 
. 
. 
. 
. 
. 
. 
. 
. 

W kategorii Prototype startowały pojazdy futurystyczne. Francuski zespół Microjoule-La Joliverie z Lycee Saint-Joseph La Joliverie pokonał największą odległość w zawodach, osiągając 2735 km bolidem napędzanym benzyną. Konkurująca z francuskim rekordzistą z 2010 roku drużyna z Politechniki Łódzkiej pokonała 716 km na 1 l tego paliwa. Niemiecki zespół ThaiRe-H2-Racing z uczelni Hochschule Stralsund zwyciężył w kategorii pojazdów wodorowych, pokonując odległość 1082,8 km/m3. W kategorii pojazdów elektrycznych wygrał hiszpański zespół ze szkoły średniej Eco-Dimoni z I.E.S Cotes Baixes, osiągając 888,8 km na 1 kWh, natomiast drużyna z Politechniki Śląskiej przejechała 183 km na 1 kWh.

Kulminacyjnym momentem globalnej imprezy Shell Eco-marathon były Mistrzostwa Świata Kierowców. Zmierzyły się w nich najlepsze drużyny z kategorii Urban Concept z Ameryki Północnej i Południowej, Azji i Europy, próbując pokonać 7 okrążeń bez wyczerpania energii. Najwyższe miejsce na podium przypadło Green Team z Uniwersytetu Twente w Holandii.

- W tym roku konkurs Shell Eco-marathon był szczególnie pasjonujący ze względu na nowy tor oraz pobite rekordy efektywności energetycznej. Jestem pod ogromnym wrażeniem osiągnięć zespołów, a entuzjazm i zaangażowanie studentów i uczniów udzieliły się nam wszystkim. Mamy nadzieję, że w przyszłym roku jeszcze więcej młodych inżynierów wykaże się kreatywnością i nowymi pomysłami w dziedzinie energooszczędnych rozwiązań - powiedział Norman Koch, Dyrektor Generalny konkursu Shell Eco-marathon.

Festiwal odbywał się w dniach 1-5 lipca na torze Mercedes Benz World pod Londynem. Na towarzyszącym imprezie szczycie Energy Summit, CEO firmy Shell Ben van Beurden przedstawił wizję działań koalicji firm na rzecz dekarbonizacji światowej gospodarki.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas