Nowy rekord podczas Shell Eco-maraton
Francuscy uczniowie ustanowili rekord wszech czasów Shell Eco-maratonu w kategorii pojazdów elektrycznych, natomiast Green Team Twente z Holandii wygrali Mistrzostwa Świata Kierowców. Z polskich drużyn najlepiej poradził sobie zespół SKAP 2 z Politechniki Warszawskiej, który ze swoim bolidem zajął 5. miejsce w kategorii silników spalinowych.
W ubiegły piątek zakończył się festiwal Make the Future Live, w ramach którego odbył się konkurs Shell Eco-marathon. Młodzi inżynierowie zmierzyli się w dwóch wyścigach: Mileage Challenge, czyli jeździe na najdłuższy dystans przy jak najmniejszym zużyciu energii oraz w Mistrzostwach Świata Kierowców, tzw. Drivers’ World Championship, gdzie najlepsze na świecie zespoły ścigały się, by wyłonić najszybszego kierowcę energooszczędnego pojazdu. W ekscytującym finale konkursu poświęconego efektywności energetycznej zwyciężył zespół Green Team Twente z Holandii.
W zawodach wzięło udział ponad 1500 studentów i uczniów kierunków inżynieryjnych z 28 krajów. Skonstruowali oni 140 energooszczędnych pojazdów, które budowali przez ostatnie 12 miesięcy. Podczas Shell Eco-marathonu starali się pokonać jak najdłuższą trasę przy wykorzystaniu ekwiwalentu 1 litra paliwa lub 1 kilowatogodziny. Konkurs odbywał się w dwóch kategoriach — pojazdy prototypowe (Prototype) oraz miejskie samochody koncepcyjne (Urban Concept). Drużyny konkurowały ze sobą, wykorzystując trzy różne technologie paliwowe: napęd spalinowy, elektryczny i wodorowy. W konkursie wzięło udział 5 polskich drużyn.
W kategorii bardziej konwencjonalnych miejskich samochodów koncepcyjnych pobito rekord jazdy pojazdem z napędem elektrycznym. Rekord należy do francuskiego zespołu TIM UPS INSA z Uniwersytetu INSA de Toulouse, który pokonał dystans 234,3 km na jednej kWh. Nagrodę dla konstruktorów pojazdów spalinowych otrzymał zespół DTU Roadrunners z Politechniki Duńskiej, który przejechał 429,4 km na jednym litrze paliwa. Świetnie poradziła sobie również polska drużyna z Politechniki Warszawskiej, która zajęła 5. miejsce, pokonując 188 km na jednym litrze benzyny. Holenderski zespół Green Team Twente z Uniwersytetu w Twente zwyciężył natomiast w kategorii napędu wodorowego, osiągając 242,5 km/m3.
W kategorii Prototype startowały pojazdy futurystyczne. Francuski zespół Microjoule-La Joliverie z Lycee Saint-Joseph La Joliverie pokonał największą odległość w zawodach, osiągając 2735 km bolidem napędzanym benzyną. Konkurująca z francuskim rekordzistą z 2010 roku drużyna z Politechniki Łódzkiej pokonała 716 km na 1 l tego paliwa. Niemiecki zespół ThaiRe-H2-Racing z uczelni Hochschule Stralsund zwyciężył w kategorii pojazdów wodorowych, pokonując odległość 1082,8 km/m3. W kategorii pojazdów elektrycznych wygrał hiszpański zespół ze szkoły średniej Eco-Dimoni z I.E.S Cotes Baixes, osiągając 888,8 km na 1 kWh, natomiast drużyna z Politechniki Śląskiej przejechała 183 km na 1 kWh.
Kulminacyjnym momentem globalnej imprezy Shell Eco-marathon były Mistrzostwa Świata Kierowców. Zmierzyły się w nich najlepsze drużyny z kategorii Urban Concept z Ameryki Północnej i Południowej, Azji i Europy, próbując pokonać 7 okrążeń bez wyczerpania energii. Najwyższe miejsce na podium przypadło Green Team z Uniwersytetu Twente w Holandii.
- W tym roku konkurs Shell Eco-marathon był szczególnie pasjonujący ze względu na nowy tor oraz pobite rekordy efektywności energetycznej. Jestem pod ogromnym wrażeniem osiągnięć zespołów, a entuzjazm i zaangażowanie studentów i uczniów udzieliły się nam wszystkim. Mamy nadzieję, że w przyszłym roku jeszcze więcej młodych inżynierów wykaże się kreatywnością i nowymi pomysłami w dziedzinie energooszczędnych rozwiązań - powiedział Norman Koch, Dyrektor Generalny konkursu Shell Eco-marathon.
Festiwal odbywał się w dniach 1-5 lipca na torze Mercedes Benz World pod Londynem. Na towarzyszącym imprezie szczycie Energy Summit, CEO firmy Shell Ben van Beurden przedstawił wizję działań koalicji firm na rzecz dekarbonizacji światowej gospodarki.