Nowy Mercedes już bez kierownicy? Niemcy wiedzą, jak ją zastąpić
Mercedes dołącza do grona producentów, którzy zamierzają wprowadzić nowe rozwiązanie dotyczące układu kierowniczego. Marka planuje już wkrótce zaoferować samochody produkcyjne pozbawione kierownicy. Niemcy dostrzegają w takim układzie szereg zalet.

W skrócie
- Mercedes planuje wprowadzić nowy układ kierowniczy. Nie będzie w nim fizycznego połączenia między kołami i kierownicą.
- Tym samym producent zamierza zastąpić kierownicę nowym rozwiązaniem.
- Mercedes testował swój nowy układ na dystansie przeszło 1 mln km. Do auta produkcyjnego system ma trafić już w 2026 roku.
- Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Interii
Jak działa steer-by-wire w Mercedesie?
Mercedes poinformował, że planuje wprowadzić do swoich samochodów system steer-by-wire. W takim przypadku układ kierowniczy nie posiada mechanicznego połączenia kierownicy z kołami. Zamiast tego mamy system elektroniczny.
Poza tym samochód oferuje zmienne przełożenie układu kierowniczego. I tak np. gdy poruszamy się z niewielkimi prędkościami, np. manewrujemy na parkingu, nawet niewielki ruch kierownicą będzie oznaczał spory skręt kół. Jeśli jednak będziemy poruszać się z wyższą prędkością, reakcja samochodu na ruchy kierownicą będzie znacznie bardziej wyważona.
Choć wspomniałem o kierownicy, to jednak warto zaznaczyć, że producent nie zamierza jej stosować. Miejsce to miałby zająć wolant. Mercedes zwraca uwagę, że takie rozwiązanie pozwala zapewnić więcej przestrzeni na nogi i tym samym ułatwić wsiadanie i wysiadanie z auta, a ponadto oferuje lepszą widoczność wyświetlacza znajdującego się przed kierowcą.

Mercedes dopatruje się jednak również szeregu innych korzyści związanych z zastosowaniem takiego układu kierowniczego. Dzięki temu, że nie ma fizycznego połączenia między kierownicą i kołami dłonie kierowcy nie będą odczuwać różnego rodzaju wibracji związanych z pokonywaniem nierówności.
Ponadto układ steer-by-wire, zdaniem Mercedesa, zapewnia również większą elastyczność przy projektowaniu wnętrza. Co więcej takie rozwiązanie zwiększa potencjał indywidualizacji samochodu, poprzez dostosowanie pracy układu kierowniczego do osobistych preferencji klienta.
Kiedy Mercedes z wolantem zamiast kierownicy?
Mercedes zwraca uwagę, że przetestował swój nowy system na dystansie ponad miliona kilometrów. Rozwiązanie było sprawdzane nie tylko na poligonach doświadczalnych, ale również na drogach publicznych. Marka zapowiada, że swój pierwszy samochód produkcyjny z układem steer-by-wire wprowadzi na rynek już w 2026 roku. Tym samym byłaby pierwszym niemieckim producentem, który wykonałby taki krok.

Kto wprowadził wolant zamiast kierownicy?
W tym miejscu warto podkreślić, że wprowadzenie takiego układu nie jest nowością. Pierwszym samochodem, w którym zrezygnowano z mechanicznego połączenia kierownicy z kołami było Infiniti Q50. W samochodzie japońskiej marki zastosowano jednak również drugi, klasyczny układ kierowniczy, który pełnił rolę „zapasowego” w przypadku ewentualnych problemów.
Dziś najbardziej wolant zamiast kierownicy kojarzy nam się chyba z Teslą. Kilka lat temu Elon Musk uznał, że klasyczna kierownica jest przeżytkiem i w ramach modernizacji Modelu S oraz X wprowadził do nich wolant. Rozwiązanie budziło kontrowersje, ale szef amerykańskiej marki niezbyt się nimi przejmował. Szybko jednak okazało się, że krytykujący mieli rację i rozwiązanie wprowadzone do samochodów Tesli pozostawia wiele do życzenia.
Problem polegał na tym, że w samochodach zastosowano klasyczny układ kierowniczy, a to oznaczało niekomfortowe kręcenie wolantem, który wymagał podczas manewrowania wykonania pełnych obrotów. W końcu producent uległ i przywrócił do wyboru również klasyczną kierownicę. Ciekawe jest natomiast to, że układ steer-by-wire zastosowano w modelu Cybertruck. W samochodzie tym jednak znajdziemy kierownicę, która tylko imituje wolant.
Warto dodać, że kolejni producenci ogłaszają wprowadzenie tego rozwiązania do swoich modeli. Jakiś czas temu Lexus poinformował, że model RZ (pierwsze elektryczne auto japońskiej marki) po modernizacji został wyposażony właśnie w układ steer-by-wire i wolant.