Nowy Lexus NX z kokpitem Tazuna

Oprac.: Mirosław Domagała
Nowy NX to pierwszy model Lexusa o wnętrzu opracowanym zgodnie z koncepcją Tazuna. To nowe podejście do projektowania kokpitu kierowcy, którego zapowiedź pojawiła się w koncepcyjnym Lexusie LF-30 Electrified. Nazwa pochodzi od japońskiego słowa oznaczającego sposób, w jaki jeździec przy pomocy lejców panuje nad wierzchowcem.

Porozumienie między wytrawnym jeźdźcem i wierzchowcem sprawia, że do komunikacji między nimi wystarczą drobne, precyzyjne ruchy lejcami. Ten rodzaj bezpośredniej, budzącej pozytywne emocje relacji został wpisany w kokpit kierowcy nowego luksusowego SUV-a Lexusa NX. Koncepcja ta nosi nazwę Tazuna - to japońskie słowo oznacza lejce w końskiej uprzęży. W nowym NX została zastosowana po raz pierwszy w samochodzie produkcyjnym.
Podstawowym założeniem Tazuna jest, by pomóc kierowcy skupić się na prowadzeniu, zgodnie z zasadą "ręce na kierownicy, oczy patrzą na drogę". To prosta zasada, ale aby ją zrealizować, trzeba harmonijnie połączyć ze sobą wiele różnych elementów, od pozycji kierowcy za kierownicą po kształt i położenie ekranów i przełączników oraz sposób przekazywania ważnych informacji dotyczących samochodu i jazdy.
"Zdefiniowaliśmy na nowo pojęcie idealnej przestrzeni w kokpicie, który traktujemy jako narzędzie połączenia kierowcy z pojazdem. Naszym celem był kokpit, który umożliwia bliższy, bardziej intuicyjny kontakt z samochodem i pozwala na jeszcze wierniejsze panowanie nad pojazdem" - wyjaśnia Takeaki Kato, główny inżynier modelu NX.

Twórcy wnętrza cały czas koncentrowali się nie na samych technologiach, kształtach i materiałach wykończeniowych, ale na ludziach, którzy mają z tego samochodu korzystać - na tym polega wielokrotnie podkreślana przez Lexusa zasada koncentracji na człowieku. Tak pomyślany projekt wnętrza łączy drzwi, zestaw wskaźników i konsolę centralną w zunifikowany kokpit, który zapewnia intuicyjny dostęp do elementów kontrolnych i informacji przy minimalnym ruchu ręki i oka.
Główne źródła informacji — wskaźniki i wyświetlacz wielofunkcyjny na tablicy rozdzielczej, ekran multimedialny i wyświetlacz Head-up Display (HUD) na przedniej szybie są rozmieszczone tak, aby można je było odczytać na pierwszy rzut oka. Ich czytelność zwiększa grafika o wysokiej rozdzielczości. W nowym modelu jest teraz mniej fizycznych przełączników i są one pogrupowane według ich funkcji, przy czym kontrolki związane z prowadzeniem pojazdu znajdują się najbliżej.

Nowe przełączniki dotykowe na kierownicy można dostosować do obsługi preferowanych funkcji. Nie trzeba patrzeć w dół na kierownicę, aby znaleźć potrzebny przycisk - po dotknięciu jego działanie jest pokazywane na wyświetlaczu HUD lub ekranie wielofunkcyjnym na tablicy rozdzielczej.
Lexus NX 2021



















Poczucie kontroli i łączności z samochodem jest wzmocnione przez uformowanie fotela kierowcy, a także kształt kierownicy, dźwigni zmiany biegów i pedałów. Każdy z tych elementów został zdefiniowany z niezwykłą dbałością o szczegóły. Na przykład boczne podparcia przednich siedzeń mają specjalne wycięcia, dzięki czemu oparcie fotela nie przeszkadza w obsłudze klimatyzacji, systemu multimedialnego i innych funkcji. Kształt i przekrój nowej kierownicy zostały precyzyjnie dopracowane przez mistrzów rzemiosła Takumi, aby zapewnić idealny chwyt. Dźwignia zmiany biegów również jest kompaktowa i nachylona pod optymalnym kątem.
Aby ułatwić prowadzenie auta kierowcom o różnym wzroście i posturze, kokpit Tazuna można łatwo zaadaptować za pomocą elektrycznej regulacji fotela i kolumny kierownicy. Lexus zbadał też odległość od ramion do palców u ludzi na całym świecie, by określić taki układ kierownicy i lewarka zmiany biegów, który zapewni doskonałą kontrolę nad autem bez zakłócania postawy kierowcy. Jednym z rezultatów tych badań było zwiększenie długości konsoli centralnej.
Lexus NX to pierwszy, ale nie ostatni model, w którym zastosowano koncepcję Tazuna. Kokpit skoncentrowany na kierowcy stanie się integralną częścią wnętrza także w kolejnych nowych samochodach w gamie marki, wzbogacając luksusowe doświadczenie jazdy autem Lexusa o jeszcze bardziej intuicyjną obsługę jego funkcji i bardziej bezpośrednie prowadzenie.
***