Nowy Autosan już nie jest z Polski, ale za to można do niego strzelać
Oprac.: Paweł Rygas
W Kielcach trwają właśnie Międzynarodowe Targi Służb Mundurowych i Bezpieczeństwa Publicznego POLSECURE. Wśród wystawców znalazła się m.in. Huta Stalowa Wola, która pokazała swój "Taktyczny Pojazd Wielozadaniowy 4×4". Co ciekawe, kierowany do służb mundurowych, wóz prezentowany jest publiczności pod marką Autosan.
Huta Stalowa Wola S.A., jako jeden z przedstawicieli Polskiej Grupy Zbrojeniowej, przywiozła do Kielc licencyjny - opracowany wspólnie z czeską Tatrą - "Taktyczny Pojazd Wielozadaniowy 4×4"
"Jest to nowoczesna konstrukcja z kabiną opancerzoną w układzie 4×4, która może być wykorzystana w ciężkich warunkach operacyjnych. Pojazd stanowi najnowszą propozycję Huty Stalowa Wola do szerokiego wykorzystania, np. do transportu sprzętu i ludzi zapewniając jednocześnie wysoką mobilność i wymagany poziom bezpieczeństwa. Parametry techniczne prezentowanego wozu 4×4 spełnią wymogi formacji takich jak Straż Graniczna, Policja czy Żandarmeria Wojskowa - powiedział Bartłomiej Zając, Prezes Zarządu Huty Stalowa Wola S.A.
Wóz, który nosi na grillu logo Autosana, to terenowy pojazd o wysokiej mobilności w stałym układzie napędowym 4×4. Kabina pomieści ośmioosobową załogę wraz z wyposażeniem. Pojazd może być bazą dla wersji specjalistycznych, np. wozu rozpoznawczego, wozu dowodzenia czy ewakuacji medycznej. Konstrukcja dachu umożliwia montaż dodatkowego wyposażenia, np. systemu obserwacyjnego lub stanowiska strzeleckiego. Zaletą pojazdu jest jego ładowność, która przy II poziomie ochrony balistycznej wg. STANAG 4569 wynosi 5 ton. Masa własna wozu wynosi 13 ton.
Nowy Autosan ze Stalowej Woli. Pochodzi z Czech
Autosan 4x4 to owoc współpracy PGZ z czeską Tatrą. Jeszcze w 2020 roku, na targach przemysłu obronnego MSPO w Kielcach, należąca do Polskiej Grupy Zbrojeniowej (PGZ) Huta Stalowa Wola (HSW) podpisała porozumienie z czeskim producentem pojazdów - Tatra Export. W ramach współpracy Czesi zobowiązali się zaprojektować i dostarczyć polskiej stronie kompletną - pozwalającą na uruchomienie produkcji - dokumentację pojazdu opancerzonego z układem napędowym 4x4.
Co ważne zakupiona u Czechów licencja miałaby sprostać nie tylko zapotrzebowaniu polskiego wojska na pojazdy bojowe wysokiej mobilności. Umowa zakłada również, że HSW może oferować "swój" produkt na rynkach eksportowych.
Czesi mogą się pochwalić dużym doświadczeniem w konstrukcji pojazdów tego typu. Pojazd bazuje na podwoziu Tatry T815-7M3B21.372 charakteryzującym się centralną rurą szkieletową, chroniącą w swym wnętrzu elementy układu napędowego, jak chociażby wały napędowe. Huta Stalowa Wola nie chwali się specyfikacją techniczną, można jednak zakładać, że źródłem napędu jest sześciocylindrowy silnik wysokoprężny Tatra T3C-928-90 o mocy 300 kW. Klasycznie dla czeskich konstrukcji jest on chłodzony powietrzem, stąd charakterystyczne kształty "maski" pojazdu.
Wóz jest w stanie rozpędzić się na drodze do 110 km/h i legitymuje się zasięgiem do 700 km. Rozstaw osi to 3650 mm.
Nowy produkt Huty Stalowa Wola uznać można za konkurencję dla zakupionych niedawno przez polskie wojsko używanych amerykańskich wozów typu MRAP (Mine Resistant Ambush Protected) Cougar.
***