Nowe połączenie z A4 wygląda już dobrze. Obwodnica Oświęcimia na półmetku
GDDKiA pochwaliła się postępem prac na południowej obwodnicy Oświęcimia. Po 19 miesiącach ponad połowa nowego odcinka jest już gotowa. Droga połączy miasto z powstającą droga ekspresową S1 i autostradą A4. Kiedy pojadą nią samochody?
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad opublikowała zdjęcia z postępu prac na obwodnicy Oświęcimia (w ciągu drogi krajowej nr 44), prowadzącej od węzła Oświęcim na powstającej drodze ekspresowej S, do okolic skrzyżowania ul. Zatorskiej i Grójeckiej. Po 19 miesiącach poziom zaawansowania inwestycji wynosi 54 proc.
Nowy odcinek ominie miasto od południa i zapewni kierowcom połączenie z drogą ekspresową Mysłowice - Bielsko-Biała, a także z autostradą A4. Obwodnica Oświęcimia będzie drogą o parametrach klasy GP. Będzie miała przekrój dwujezdniowy z dwoma pasami ruchu. Droga krajowa nr 44 zostanie również połączona z trasą S1 poprzez węzeł Oświęcim, Wolską w Jedlinie, Wojewódzką w Pławach, a także z drogą Legionów (DW933), Jagiełły (DW948)oraz z rondem z ul. Zatorską (obecna DK44) w Oświęcimiu.
Pracę nad drogą krajową 44 rozpoczęły się w listopadzie 2022 roku, a zgodnie z planem inwestycja ma być gotowa w drugiej połowie 2025 roku. Wybudowanie ponad 9-kilometrowego odcinka pochłonie ok. 500 mln złotych. Z unijnych funduszy przeznaczono na tę budowę nowej drogi 164,4 mln złotych.
Inwestycja na DK 44 obejmuje swoim zakresem m.in.:
- budowę obwodnicy o łącznej długości 9,04 km,
- budowę 4 skrzyżowań,
- budowę węzła drogowego typ WC,
- budowę obiektów inżynierskich w zakresie niezbędnym do sprawnego funkcjonowania zrealizowanej infrastruktury (m.in. wiadukty, mosty, przepusty melioracyjne),
- budowę i rozbiórkę dróg w liniach rozgraniczających drogi krajowej o funkcji innej niż krajowa, w zakresie niezbędnym do prawidłowego funkcjonowania zrealizowanej inwestycji oraz prawidłowej obsługi przyległych terenów,
- budowę systemu odprowadzania wód deszczowych wraz z budową kanalizacji deszczowej, oświetlenia drogowego, budowę oraz przebudowę kolidującego uzbrojenia, urządzeń organizacji ruchu i bezpieczeństwa ruchu drogowego (bariery energochłonne, ogrodzenia), oznakowanie poziome i pionowe, wykonanie zieleni drogowej, ekranów akustycznych.