Nowe podatki od samochodów w 2025 roku. Pierwsze szczegóły
Ministerstwo Klimatu i Środowiska rozpoczęło pracę nad nowymi podatkami od samochodów. Pierwszy z nich - w formie jednorazowej opłaty rejestracyjnej - ma pojawić się już w pierwszym kwartale przyszłego roku.
Spis treści:
11 lutego informowaliśmy, że oddala się widmo terminowego wprowadzenia zapowiadanych w KPO nowych podatków od samochodów. W korespondencji z naszą redakcją przedstawiciele Ministerstwo Klimatu i Środowiska przekonywali m.in. że "dokonują przeglądu realizacji inwestycji i reform z KPO" i - jeśli będzie trzeba - "są gotowi do negocjacji z UE". Kila dni później "Radio Eska" opublikowało treść własnej korespondencji z resortem środowiska, w której przedstawiciele rządu informowali, że obecnie "nie są prowadzone żadne prace" nad nowymi podatkami od samochodów. Niestety, radość kierowców nie trwała długo. Już 22 lutego w wywiadzie dla "Rzeczpospolitej" wiceminister klimatu i środowiska Krzysztof Bolesta zdradził, że resort pochylił się nad problemem. Jakie opcje brane są obecnie pod uwagę i kiedy spodziewać się można nowych opłat?
Nowe podatki od samochodów. Opłata rejestracyjna później niż planowano
Przypomnijmy. Krajowy Plan Odbudowy, zaakceptowany przez rząd PiS jeszcze w 2022 roku, mówi m.in. o stymulowaniu wzrostu "wykorzystania transportu przyjaznego dla środowiska". W ramach realizacji tego zapisu podpisany przez Polskę dokument zakłada wprowadzenie dwóch nowych "mechanizmów" mających "zachęcić" kierowców do rezygnacji z własnego samochodu lub przesiadki na "elektryka". Ściślej chodzi o:
- nową opłatę rejestracyjną,
- nowy podatek od posiadania samochodu.
Unijny dokument wyznacza też terminy ich wprowadzania. W przypadku jednorazowej, acz naliczanej przy każdej kolejnej rejestracji, opłaty rejestracyjnej ma to być IV kwartał bieżącego roku. Wprowadzenie cyklicznego, naliczanego co roku, podatku od posiadania samochodu przewidziano na II kwartał 2026 roku.
Nowe podatki od samochodów. Zadecyduje norma Euro i masa?
Obecnie wiadomo już, że przynajmniej pierwszego z terminów nie uda się dotrzymać. Bolesta zdradził, że najprawdopodobniej opłata rejestracyjna wprowadzona w pierwszym kwartale 2025 roku. Pytany przez dziennikarza "Rzeczpospolitej" o nowe podatki od samochodów elektrycznych Bolesta potwierdził, że w ministerstwie toczą się prace dotyczące ich kształtu.
"Trwają rozmowy z ministerstwami, ale za wcześnie, by mówić o szczegółach".
Dodał jednak, że za sprawą nowych opłat resort chciałby... ograniczyć modę na suvy.
Będę proponował dodanie jeszcze jednego elementu, mianowicie wagi. Problem z dużymi SUV-ami narasta, SUV-izacja motoryzacji to bardzo złe zjawisko. Jeśli będzie można zmusić właścicieli tych samochodów do wzięcia, przynajmniej finansowo, większej odpowiedzialności za zajmowanie większej przestrzeni, to skłaniałbym się do tego, by to zrobić
W jego opinii "puchnięcie samochodów jest niekorzystnym trendem z punktu widzenia bezpieczeństwa oraz środowiska". Co ciekawe, chociaż wywiad dotyczył w przeważającej większości stymulowania rynku pojazdów elektrycznych, minister nie zauważył, że - w ogromnym stopniu - owe "puchnięcie" samochodów wynika m.in. z wymagań Unii Europejskiej, która z jednej strony systematycznie zwiększa liczbę obowiązkowego wyposażenia samochodów, a z drugiej forsuje znacznie cięższe niż spalinowe, auta elektryczne.
Nowa opłata rejestracyjna. Lepiej sprawdź normę emisji spalin
Obecnie wokół nowych podatków od samochodów pojawia się zdecydowanie więcej pytań niż odpowiedzi. Wygląda jednak na to, że również z tego powodu w ubiegłym roku stworzony przez Ministerstwo Cyfryzacji algorytm automatycznie uzupełnił brakujące w CEPiK-u informacje dotyczące normy emisji spalin.
Jak informowaliśmy we wrześniu, brakujące wpisy otrzymało aż 20 882 844 "aktualizowanych" samochodów z blisko 22,9 mln ogółu rekordów aktywnych. To 9 na 10 jeżdżących po Polsce aut.
Resort cyfryzacji tłumaczył swoje działanie koniecznością dostosowania CEPiK-u do nowych, obowiązujących od 21 sierpnia 2023 roku, przepisów pozwalających na udostępnianie danych z CEP gminom, które chcą wprowadzić na swoim terenie strefy czystego transportu. W kontekście nowych podatków od samochodów informacje o normach emisji spalin konkretnych pojazdów nabierają jednak zupełnie nowego znaczenia.