Nowe paliwo na stacjach w całej Polsce. Ważna zmiana od 1 marca
Zgodnie z rządowym rozporządzeniem już wkrótce na stacjach pojawi się nowe paliwo. Dotyczy to wszystkich stacji, a w konsekwencji również wszystkich kierowców. Co się zmieni?

Spis treści:
O co chodzi ze zmianą paliwa?
Wielu kierowców nie zdaje sobie sprawy, że w ciągu roku tankujemy do zbiorników różne paliwa. Różnią się one kilkoma parametrami w zależności od pory roku. Wymiana paliwa jest regularną czynnością i powinna nastąpić w momencie zmian temperatury powietrza na zewnątrz. W zależności od pory roku do zbiorników aut tankujemy paliwo zimowe, przejściowe i letnie.
Ostatnia zmiana zaszła w połowie listopada. Wówczas paliwa przejściowe zostały zastąpione przez paliwa zimowe. Mają one zagwarantować bezproblemowe działanie silnika zimą. Zimowe paliwa są przygotowane na wyjątkowo niskie temperatury. Wkrótce jednak na stacjach czekają nas zmiany. Już 1 marca 2025 roku paliwa zimowe zostaną zastąpione przez paliwa przejściowe. Tym samym właściciele stacji będą wycofywać paliwo zimowe.
Trzeba pamiętać, że zmiana paliwa nie wynika jedynie z woli operatorów. Jest uwarunkowana prawnie. Tę kwestię reguluje "Rozporządzenie ministra gospodarki w sprawie wymagań jakościowych dla paliw ciekłych". Określa ono szereg parametrów, które musi spełnić dane paliwo.
Wkrótce nowe paliwa na stacjach. Co się zmieni?
W przypadku benzyny po zmianie z zimowej na przejściową zmieni się parametr prężności par. Dotychczas powinien się on mieścić w przedziale 60 – 90 kPa. Od 1 marca będzie to od 45 do 90 kPa. Parametr prężności par określa lotność benzyny. Zbyt wysoka prężność par może powodować powstawanie korków parowych w układzie paliwowym, a to może doprowadzić do dławienia się silnika. Z kolei, jeśli jest ona zbyt niska, rozruch silnika przy niskich temperaturach jest utrudniony.
W przypadku silników Diesla najważniejszym parametrem jest temperatura zatkania zimnego filtra (CFPP). W zimowym oleju napędowym parametr ten jest znacznie niższy niż w przejściowym czy letnim. Dodatki w oleju mają zapobiec wytrącaniu się parafiny, co może doprowadzić do zapychania zimnego filtra paliwa. Zimowy olej napędowy gwarantuje prawidłową pracę jednostki napędowej nawet przy 20-stopniowym mrozie. W przypadku przejściowego oleju napędowego wartość CFPP wynosić będzie -10 stopni Celsjusza, czyli bezpieczną wartość na ten okres.
W związku z każdorazowym wprowadzaniem nowego paliwa na stacjach nie znajdziemy żadnych oznaczeń, które informowałyby o tym, czy mamy do czynienia z paliwem zimowym, przejściowym czy letnim, ale to w gruncie rzeczy nie jest potrzebne. Z punktu widzenia kierowców zmiana paliwa nie wnosi kompletnie nic, jeśli chodzi o sposób tankowania. Oczywiście tankowanie paliwa przejściowego, kiedy w zbiorniku mamy jeszcze sporo paliwa zimowego nie będzie wiązać się z żadnymi usterkami. Oba paliwa można spokojnie mieszać.
Do kiedy nowe paliwa na stacjach?
Przejściowa benzyna oferowana jest od 1 marca do 30 kwietnia, z kolei olej napędowy od 1 marca do 15 kwietnia. Od 16 kwietnia (w przypadku oleju napędowego) i od 1 maja (jeśli chodzi o benzynę) tankować będziemy paliwo letnie. W obu przypadkach pozostaną one na stacjach do 30 września. Od 1 do 31 października na stacjach ponownie pojawią się paliwa przejściowe. Od 1 listopada do końca lutego kierowcy znowu będą tankować paliwa zimowe.