Nowa obwodnica Trójmiasta prawie skończona. Nad morze bez korków jeszcze w tym roku
Kierowcy jadący w stronę Trójmiasta mogą zacierać ręce. Pierwszy odcinek Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej na drodze ekspresowej S7 jest już niemal ukończony. Nowa trasa będzie miała ponad 30 km i znacząco odciąży ruch na okolicznych drogach, skracając czas podróży i zwiększając komfort jazdy.

Spis treści:
Droga ekspresowa S7 z nowym obejściem Gdańska
Realizowana obwodnica to kluczowy fragment większego planu. Łączy Południową Obwodnicę Gdańska z Trasą Kaszubską (S6), tworząc zewnętrzny pierścień wokół Trójmiasta. Dzięki temu kierowcy jadący np. z południa Polski do Gdyni czy Sopotu nie będą musieli przebijać się przez zatłoczone centrum Gdańska.
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej to w sumie prawie 32 km drogi ekspresowej, z czego odcinek nr 1 od węzła Chwaszczyno do węzła Żukowo jest ukończony już w 96 proc. Drugi odcinek - od węzła Żukowo do węzła Gdańsk Południe - zostanie przygotowany do września 2025 r. Tu prace są mniej zaawansowane, zwłaszcza na fragmencie C, gdzie wykonano dopiero 27 proc. robót.
Droga ekspresowa S7 - inwestycja za miliardy złotych
Budowa obwodnicy została podzielona na dwa kontrakty. Pierwszym zajmuje się Budimex, drugim - konsorcjum Mirbud i Kobylarnia. Łączny koszt obu zadań przekracza 1,5 miliarda złotych. Spora część tej kwoty pochodzi z funduszy unijnych w ramach Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko.
Nowy fragment S7 przebiega przez tereny Gdańska, Pruszcza Gdańskiego, Kolbud i Żukowa. Powstaje również tzw. obwodnica Żukowa, która połączy krajową "siódemkę" i "dwudziestkę" z nową trasą ekspresową. Będzie to droga klasy GP (główna o ruchu przyspieszonym), istotna nie tylko lokalnie - to część sieci TEN-T, czyli transeuropejskiej infrastruktury transportowej.
S7 skróci czas podróży i odkorkuje Trójmiasto
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej ma jedno zadanie: ułatwić życie kierowcom. Nowa droga ekspresowa S7 w praktyce pozwoli ominąć centrum Trójmiasta, a więc ograniczy korki, poprawi płynność ruchu i zmniejszy ryzyko wypadków.
Po zakończeniu całej inwestycji kierowcy zyskają szybkie połączenie między południem Polski (Warszawa, Radom, Kielce) a Trójmiastem - bez potrzeby przebijania się przez gęsto zaludnione aglomeracje. Cała trasa S7 docelowo ma mieć 750 km długości, co czyni ją jedną z najdłuższych i najważniejszych ekspresówek w Polsce.
Podsumowując - jeszcze kilka miesięcy i podróż nad morze stanie się o wiele łatwiejsza. Dla tysięcy kierowców to po prostu konkretna ulga.