Norwegowie budują podwodną autostradę. Ma zastąpić promy

Na słynnej trasie europejskiej E39 przebiegającej wybrzeżami Danii i Norwegii, powstanie największy obiekt infrastrukturalny w historii skandynawskiego regionu. Rogfast to mierzący 27 kilometrów długości tunel, którego nitka zostanie położona 392 metry pod poziomem morza. Koszt budowy podwodnej autostrady szacuje się na ponad 2 miliardy dolarów.

Norwegia słynie z przepięknych widoków i wyjątkowego ukształtowania linii brzegowej. Wysokie góry i robiące wrażenie fiordy mają jednak swoje minusy. Obecnie przejazd nadbrzeżną autostradą E39 między położonym na południu miastem Kristiansand a zlokalizowanym na północy Trondheim zajmuje około 21 godzin. Wkrótce jednak sytuacja ta może się zmienić.

Najdłuższa podwodna autostrada na świecie

Jak zaznaczają skandynawskie media - od pewnego czasu realizuje się bowiem największy projekt infrastrukturalny w historii Norwegii. Mowa o przebudowie słynnej drogi, która uwzględnia m.in. budowę 27-kilometrowego tunelu Rogfast - najniżej położonej podwodnej autostrady na świecie. Inwestycja jest realizowana na głębokości sięgającej nawet 392 metrów pod poziomem morza, a koszt jej budowy oszacowano na ponad 2 miliardy dolarów.

Reklama

Rogfast będzie dwunawowym tunelem drogowym, który przetnie Boknafjorden i Kvitsøyfjorden na północ od Stavanger, zastępując obecny prom przez Boknafjorden. Podwodna trasa będzie dysponowała dwoma pasami ruchu po każdej stronie. Na środku przejazdu znajdzie się skrzyżowanie, umożliwiające wyjazd na powierzchnię wyspy Kvitsøy. Rampy wjazdowe i wyjazdowe skrzyżowania będą prowadzić do dwóch rond nad stropem tunelu. Projekt zakłada także budowę specjalnych podwodnych przejść rozmieszczonych co 250 metrów, które ułatwią ewakuację w sytuacjach awaryjnych. Cały ruch w tunelu będzie stale nadzorowany z trzech różnych lokalizacji i monitorowany z centrum kontroli ruchu drogowego wyposażonego w kamery monitoringu.

Koszt przebudowy trasy E39 wyniesie 40 miliardów dolarów

Norweski parlament wydał zgodę na budowę tunelu w maju 2017 r. Prace budowlane rozpoczęły się w styczniu 2018 r., a według najnowszych prognoz, zakończenie zaplanowano na trzeci kwartał 2029 roku. Dzięki nowemu obiektowi będzie można znacząco zmniejszyć koszty transportu i podróży. Jednocześnie kierowcy nie będą już zależni od przepraw promowych pomiędzy poszczególnymi wyspami. Łączny koszt całej przebudowy drogi E39 ma pochłonąć blisko 40 miliardów dolarów, a poza tunelem Rogfast, częścią nowej trasy będzie także 5-kilometrowy pływający most.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: Norwegia | budowa dróg
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy