Nikt już nie chce diesla? Klienci wolą stare benzyny!

Marzec jest trzecim z rzędu miesiącem, w którym Polacy zaskakująco chętnie decydowali się na zakup fabrycznie nowego auta.

Polacy zaczynają się odwracać od silników wysokoprężnych
Polacy zaczynają się odwracać od silników wysokoprężnychInformacja prasowa (moto)

W marcu zarejestrowano w naszym kraju 39 231 nowych samochodów osobowych. Jak podaje Instytut Samar, wynik jest aż o 16,7 proc. wyższy niż dwa lata temu. To najlepszy marzec od szesnastu lat!

Skumulowana sprzedaż po pierwszym kwartale bieżącego roku zamyka się liczbą 104 692 zarejestrowanych nowych aut - o 14,1 proc. wyższą niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.

Teza o bogaceniu się społeczeństwa nie jest - niestety - prawdziwa. Siłą napędową polskiego runku są klienci flotowi. W marcu do firm trafiło aż 68,2 proc. nowych samochodów. Po pierwszym kwartale 2016 roku udział w rynku klientów indywidualnych zmalał do poziomu zaledwie 38,1 proc.

Najchętniej wybieraną przez polskich klientów marką był w marcu Volkswagen (4469 rejestracji). Drugie miejsce zajęła Skoda (4252 rejestracje). Trzecia pozycja przypadła w udziale Toyocie (3893 rejestracje).

Pierwszy kwartał bieżącego roku przyniósł też rekordowe wyniki importu używanych pojazdów. Po zniesieniu opłaty recyklingowej (1 stycznia 2016 roku), dzięki czemu koszt zarejestrowania auta zmalał o 500 zł, Polacy sprowadzili do kraju już 212 587 samochodów używanych. Niestety, w strukturze wiekowej importowanych pojazdów przybywa samochodów najstarszych. Średni wiek sprowadzonego auta wynosi obecnie 11 lat i 4 miesiące. Dla porównania, jeszcze rok temu, było to 10 lat i 5 miesięcy.  Co więcej, udział aut w wieku "10+" wzrósł w pierwszym kwartale bieżącego roku o rekordowe 31,5 proc.

Wśród prywatnych importerów największą popularnością cieszą się auta koncernu Volkswagena. Najchętniej sprowadzanym pojazdem jest Audi A4. Od 1 stycznia po raz pierwszy zarejestrowano w naszym kraju już 8538 egzemplarzy tego modelu. Drugie miejsce w rankingu popularności - z wynikiem 8165 rejestracji - zajmuje Volkswagen Golf. Trzecia pozycja okupowana jest przez większego brata Golfa - Volkswagena Passata. W pierwszym kwartale bieżącego roku na ten model zdecydowało się 7844 polskich nabywców. W pierwszej piątce najchętniej sprowadzanych aut znajdziemy też: Opla Astrę (7464 rejestracje) i BMW serii 3 (6297 rejestracji).

Wśród osób sprowadzających samochody używane zaobserwować można również trend odwracania się od silników wysokoprężnych. W marcu auta z silnikami Diesla stanowiły zaledwie 42 proc. ogółu importu. Dla porównania, w 2010 roku, udział w imporcie samochodów z silnikami o zapłonie samoczynnym wynosił aż 63,5 proc.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas