Niezwykłe. Rośnie popyt na Lancię Ypsilon

We Włoszech rośnie popyt na produkowaną w Tychach Lancię Ypsilon. W marcu na ten model zdecydowało się ponad 6 tys. kierowców.

Lancia Ypsilon to ostatni model tej zasłużonej marki. Samochód trafia tylko do Włoch
Lancia Ypsilon to ostatni model tej zasłużonej marki. Samochód trafia tylko do WłochInformacja prasowa (moto)

To o 15 proc. więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Lancia Ypsilon jest obecnie drugim - za Fiatem Pandą (13,7 tys. rejestracji) i przed Fiatem 500X (4,6 tys. rejestracji) - najchętniej kupowanym nowym autem we Włoszech.

Mimo tego sam lider rynku - Fiat - zanotował aż 21,5 proc. spadek zainteresowania nabywców. Sam włoski rynek skurczył się w pierwszym kwartale o ponad 6,5 proc - do 537,3 tys. pojazdów.

Rosnący popyt na Ypsilona to dobra wiadomość dla jedynego producenta tego modelu - polskiej fabryki Fiata w Tychach. W ubiegłym roku linie montażowe opuściło 62 tys. tych pojazdów - o ok. 5 tys. mniej niż przed dwoma laty. Głównym produktem FCA Poland S.A pozostaje Fiat 500. W ubiegłym roku w Tychach powstało dokładnie 178 989 egzemplarzy - o ponad 3 tys. więcej niż w roku 2017. Sumaryczna produkcja całej fabryki zamknęła się wynikiem  263 tys. 424 aut (ponad 10 tys. mniej niż przed rokiem).

Zmiany generacyjne wytwarzanych w Polsce modeli coraz częściej spędzają sen z powiek załodze tyskiego zakładu. Lancia Ypsilon oferowana jest nabywcom od 2011 roku i dostępna wyłącznie na rynku włoskim. Eksportowy hit - Fiat 500 - wkroczył właśnie w 12. (!) rok rynkowej kariery.

W styczniu Pietro Gorlier Fiat Chrysler Automobiles - dyrektor operacyjny obejmującego m.in. Europę regionu EMEA w FCA - uspokajał, że koncern pracuje właśnie nad nową strategią zakładającą "skierowanie do Polski produkcji nowych modeli". Nie padły jednak żadne konkretne deklaracje.

W lutym załoga tyskiej fabryki zorganizowała kilkusetosobową manifestację. Pracownicy domagali się od zarządu podwyżki płac. Ich postulat zakładał zwiększenie stawki godzinowej o 5 zł.

Z początkiem roku podobny protest wybuchł po ogłoszeniu decyzji likwidacji należącej do Fiat Chrysler Automobiles firmy Comau Polska, co miało się wiązać ze zwolnieniem jej 150 pracowników.

PR

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas