Niezwykłe. Rośnie popyt na Lancię Ypsilon
We Włoszech rośnie popyt na produkowaną w Tychach Lancię Ypsilon. W marcu na ten model zdecydowało się ponad 6 tys. kierowców.
To o 15 proc. więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Lancia Ypsilon jest obecnie drugim - za Fiatem Pandą (13,7 tys. rejestracji) i przed Fiatem 500X (4,6 tys. rejestracji) - najchętniej kupowanym nowym autem we Włoszech.
Mimo tego sam lider rynku - Fiat - zanotował aż 21,5 proc. spadek zainteresowania nabywców. Sam włoski rynek skurczył się w pierwszym kwartale o ponad 6,5 proc - do 537,3 tys. pojazdów.
Rosnący popyt na Ypsilona to dobra wiadomość dla jedynego producenta tego modelu - polskiej fabryki Fiata w Tychach. W ubiegłym roku linie montażowe opuściło 62 tys. tych pojazdów - o ok. 5 tys. mniej niż przed dwoma laty. Głównym produktem FCA Poland S.A pozostaje Fiat 500. W ubiegłym roku w Tychach powstało dokładnie 178 989 egzemplarzy - o ponad 3 tys. więcej niż w roku 2017. Sumaryczna produkcja całej fabryki zamknęła się wynikiem 263 tys. 424 aut (ponad 10 tys. mniej niż przed rokiem).
Zmiany generacyjne wytwarzanych w Polsce modeli coraz częściej spędzają sen z powiek załodze tyskiego zakładu. Lancia Ypsilon oferowana jest nabywcom od 2011 roku i dostępna wyłącznie na rynku włoskim. Eksportowy hit - Fiat 500 - wkroczył właśnie w 12. (!) rok rynkowej kariery.
W styczniu Pietro Gorlier Fiat Chrysler Automobiles - dyrektor operacyjny obejmującego m.in. Europę regionu EMEA w FCA - uspokajał, że koncern pracuje właśnie nad nową strategią zakładającą "skierowanie do Polski produkcji nowych modeli". Nie padły jednak żadne konkretne deklaracje.
W lutym załoga tyskiej fabryki zorganizowała kilkusetosobową manifestację. Pracownicy domagali się od zarządu podwyżki płac. Ich postulat zakładał zwiększenie stawki godzinowej o 5 zł.
Z początkiem roku podobny protest wybuchł po ogłoszeniu decyzji likwidacji należącej do Fiat Chrysler Automobiles firmy Comau Polska, co miało się wiązać ze zwolnieniem jej 150 pracowników.
PR